כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"בעבר בכל בית היה ש"ס" • ראיון

"לא ייעדנו את כל הסדרה למגזר החרדי, לא ציפינו שיקנו את לאה גולדברג או עגנון" • דב אייכנוולד, מנכ"ל הוצאת 'ידיעות ספרים', על סדרת 'עם הספר' • השיקולים, המטרות והביקורת

רבים מספרי היהדות, מצדיקים את עצמם גם מבחינה כלכלית. דב אייכנוולד. צילום: איציק בירן
רבים מספרי היהדות, מצדיקים את עצמם גם מבחינה כלכלית. דב אייכנוולד. צילום: איציק בירן


עם סיום סדרת 'עם הספר', של 'ידיעות ספרים' מבית 'ידיעות אחרונות', ערכנו שיחה עם דב אייכנוולד, מנכ"ל ההוצאה.

'עם הספר היא סדרה בת 27 ספרים של ישן בקנקן חדש ועכשווי. בהוצאת הסדרה נעשה ניסיון ליצור עמוד שדרה תרבותי-יהודי, ויצירת מדף ספרים העונים להגדרה זו. לשם כך ישבה ועדה שבחרה 24 ספרים והוסיפה להם בהמשך עוד שלושה.

בימים האחרונים יצא-לאור הספר האחרון בסדרה, במסגרתה יצאו-לאור התנ"ך, ששה סדרי משנה, מסכת ברכות מהתלמוד הבבלי, סידור ומחזורים, 2 כרכים המכילים את כתבי הרמב"ם, הכוזרי, שולחן ערוך אורח חיים, ועוד ספרי מוסר וחסידות, הלכה, קבלה ומחשבה. מלבד ספרי הקודש, הסדרה כוללת גם כרכים ובהם מכתבי הרצל, ביאליק, עגנון, שלום עליכם ועוד - כולם בעיצוב חדשני של אותיות וכותרות המותאמות לעין הקורא הצעיר.

• מה הביא אתכם לצאת בסדרה הזו, ובפרט ספרים שמי שחפץ בהם יכול למצא אותם באינטרנט?

"בעיקר הביאה אותנו התחושה שקונטקסט השיחה והדיבור מנותק מההוויה התרבותית המפוארת שאנחנו באים ממנה. בעבר זה לא היה כך. בכל בית היו ניצבים במקום מכובד הש"ס, התנ"ך, הרמב"ם ועוד. לא היה בית בלי למשל 'ספר האגדה' (-ליקוט מאגדות חז"ל בעריכת רבינצקי וביאליק, וגם הוא יצא מחדש במסגרת 'עם הספר'.) היום כמעט לא מכירים את זה, ולא חשים את הקשר לזה. ראינו חשיבות להחזיר את הקאנון היהודי והעברי למרכז.

"נכון שניתן למצוא את זה באינטרנט, אבל כשזה על המדף בבית, מול העיניים, זה הופך להיות חלק מההוויה. כך הילד ידע, למשל, על ספר הכוזרי וידפדף בו. אחר-כך אם ירצה להתעמק יותר, הוא יפנה לפרשנויות וחומר נוסף. הסופר א.ב. יהושע אמר לי, שבפעם הראשונה הוא קרא את כתבי הרב סולובייצ'יק מבוסטון, בסדרת 'עם הספר'".

• הסדרה קיבלה ביקורות גם מהצד החרדי וגם מהצד החילוני. החרדים כתבו בתמיהה על התנ"ך בכריכה סגולה וללא טעמים, וכן קשה להניח שחרדי ירכוש את כתבי החילוניים שיצאו לאור במסגרת הסדרה, והחילוניים מחו על הכמות הרבה של ספרי קודש בסדרה - איך החלטתם אלו ספרים יכנסו?

"היו דיונים בוועדה. הרב שטיינזלץ, למשל, חשב שיש להעדיף ספרי יהדות נוספים על כתבי ביאליק. וד"ר רות קלדרון, למשל, התנגדה לספרים אחרים שנכנסו - אך דעת הרוב קבעה. אני מכיר את הביקורות. העובדה שזה עורר סערה מכמה כיוונים מראה שקלענו לאמצע. השתדלנו לתת את הבמה והמקום לכל הכיוונים.

"הרב שטיינזלץ אמר לי: 'אם נצליח להכניס 100,000 ספרי תנ"ך ו-100,000 ספרי ששה סדרי משנה לבתי ישראל, במחיר שגם ביאליק יכנס - זה שווה את זה.

"לגבי הצבע, הרעיון דווקא עלה לי כשראיתי בארה"ב את התנ"ך של הוצאת 'ארטסקול', בהוצאה חדשה בצבע סגול, לפני 20 שנה. וזה כאן הרעיון - לתת את העיצוב המודרני והחדשני. כל אחד מחזיק אצלו כמה ספרי תנ"ך, שקיבל בסיום בית הספר או הצבא. רצינו לתת משהו חדש וקריא יותר, ולכן הוצאנו אותו בלי הטעמים. התנ"ך הזה קיבל גם ביקורת קשה וגם מחמאות רבות.
מלכתחילה לא ייעדנו את כל הסדרה למגזר החרדי, לא ציפינו שהם יקנו את לאה גולדברג או עגנון.

• בתחילה הסדרה היתה אמורה לכלול 24 כרכים ולבסוף נוספו עוד שלושה: 'ספרות השו"ת', 'מסורת בעידן המודרני' ו"אחרים". מדוע?

"כאשר החלה לצאת הסדרה הגיעו פניות רבות להוספת עוד ספרים, הבינו את חשיבות הסדרה ולכן הציעו וביקשו לכלול בה עוד דברים. לבסוף הוחלט להוציא-לאור את 'ספרות השו"ת' בהתמקדות בנושא הגיור, ו'מסורת בעידן המודרני', מכתבי הרבנים הספרדים, ו'אחרים', שיצא לאחר דיון סוער והתנגדות של חלק מחברי הוועדה, בשל העובדה שהוא כולל כתבי פילוסופים כופרים, שפינוזה ומימון, אותם הגדרנו 'אחרים'".

• היה מי שהגדיר את 'ידיעות אחרונות' כהוצאת הספרים החילונית הדתית ביותר. בין היתר אתם מוציאים את סדרת 'יהדות כאן ועכשיו' ועוד. זה בא לענות על דרישה לספרי יהדות או נובע משיקול כלכלי?

"יש ביקוש, אך זה לא תמיד מוצדק מבחינה כלכלית. למרות שכמיליון ספרים נמכרו מסדרת 'עם הספר', כל כרך נמכר בלפחות 25,000 עותקים והתנ"ך ב-70,000 עותקים. אך המחיר הוא של 35 ₪ לספר. בספרים מרובי העמודים, זה לא מותיר מקום לרווח גדול. רבים מספרי היהדות, מצדיקים את עצמם גם מבחינה כלכלית.

"פרויקט 'עם הספר' הוא לא עניין עסקי, זו מתנה שלנו לעם ישראל. שבכל משפחה יהיו ספרי 'מסילת ישרים', 'שמירת הלשון', סידור וגם 'שלום עליכם'. אנו מאמינים שזה חלק מהוויה התרבותית היהודית והישראלית. כמו שאמר הרב שטיינזלץ, ש-100,000 ספרי תנ"ך יכנסו לבתים בישראל.

"אני, כאדם מבית דתי, רואה בתפקידי גם שליחות. לא רק להצליח בספרי 'הארי פוטר' והרלן קובן, אלא גם בהעמקת ערכי היהדות. לכן כעת הוצאנו את פרקי אבות מחדש, בשיתוף קרן אביחי, ולפני כן את 'הנחת יסוד' של הרב לאו ואת ספרי הרב סבתו. ואמשיך בכך ככל שאוכל, זה בא אצלי מאמונה שלזה נשלחתי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד