י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כמה חופש באמת יש לך כאשר אתה בוחר?

אם הייתי עושה סקר ושואלת האם באמת יש לאדם חופש בחירה בחיים שלו, רוב האנשים היו טוענים שיש להם בחירה מלאה לגבי החיים שלהם • אך האם זה אכן כך? האם באמת יש לנו חופש לבחור בחיים שלנו בצורה מלאה?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

בחירה, זאת היכולת שלנו ליצור העדפה ממספר דברים שהם שווים לנו באותה המידה.

כאשר אנחנו ניגשים להתבונן על החיים, אנחנו שמים לב שבעצם מה שמכוון את הבחירות שלנו בחיים זה תת המודע שלנו. לכאורה, פעולת הבחירה נעשית באופן מודע. אך במידה וישנם כוחות נסתרים שקיימים בתוך תת המודע שלנו, הם אלה שבסופו של דבר מנווטים את הבחירות שלנו על סמך ניסיונות וחוויות העבר.

תת המודע שלנו מנסה לגונן עלינו. ולכן הוא מנהל אותנו לפי השיקולים שלו. כאשר אנחנו נתקלים בסיטואציה, דבר ראשון, תת המודע שלנו יבחן בהתאם לחוויות העבר, האם יש לנו את המסוגלות להתמודד עם מה שאנחנו עומדים מולו? אם כיוון שאנחנו עמוסים רגשית אין לנו מסוגלות, או שניסיון העבר שלנו הוכיח שבמקרה דומה לא הצלחנו להתמודד היטב – תת המודע שלנו יתחיל לסנן את האינפורמציה שמגיעה אלינו.

אנחנו נשכח דברים, נדחיק דברים, זה יראה כאילו איננו שמים לב לסימנים או לדברים שגלויים על פני השטח – אך זהו בעצם תפקידו של תת המודע. יוצא שמה שבעצם מנהל אותנו, אלו פחדים מהעבר שנמצאים בתוך תת המודע שלנו – ככל שבילדות, הדחקנו יותר דברים. ככל שקיימים בנו יותר סודות ופחדים, תת המודע שלנו יסנן לנו מהחיים יותר אינפורמציה – ויותר מכך, הוא יגיש לנו אותה בצורה מעוותת.

ככל שתת המודע שלנו מלא יותר, חוסר המודעות שלנו גדול יותר. ככל שחוסר המודעות שלנו גדול יותר היכולת שלנו באמת לבחור בחיים באופן מלא – היא אשליה שאינה קיימת.

ככל שקיימים בתוכנו רגשות שאנחנו לא משתפים בהם. ככל שקיימים בתוכנו דברים שאנחנו לא רוצים או לא מסוגלים לדבר עליהם – אנחנו שוללים מעצמנו במו ידינו את היכולת החופשית שלנו לבחור בחיים שאנחנו רוצים. ואז, אנחנו משחזרים בחירות מהעבר. זה מתבטא לדוגמא מתי שאדם נופל כל הזמן לאותו דפוס של אכילה רגשית גם כאשר אינו רוצה בכך. או כשאדם, נופל כל הזמן לדפוס של נתינה אינסופית שמרוקנת אותו. זה מתבטא בכל דפוס התנהלות שלנו שאנחנו שבויים בתוכו באופן אוטומטי ללא יכולת אמיתית לנהוג אחרת.

זה לא שאנחנו בוחרים בכך, תת המודע גורר אותנו לדפוסים אוטומטיים על סמך ניסיונות העבר. ומסנן מאיתנו את האינפורמציה שיכלה למנוע מאיתנו להישאב לדפוס ההתנהלות הבלתי רצוי. התהליך הזה הוא בדיוק מה שגורם אח"כ לאנשים לומר – "איך לא שמתי לב", "איך לא ראיתי", "הכול היה כל כך ברור, איך לא קלטתי". וכו'.

על מנת להגדיל את יכולת הבחירה בחיים שלנו, אנחנו חייבים ללמוד לרוקן תכנים מתוך תת המודע שלנו. זה כמו להגיע לחוויות חדשות עם דף חלק ונקי ולא עם דף מקושקש, מלא חריצים. על מנת שמה שינהל אותנו בחיים זה הבחירות האמיתיות שלנו, ולא התשוקה שלנו למלא חסרים מהעבר, שעוברת המרה לתחומים שונים כמו רצון ברכוש, רצון בתהילה, רצון בהישגיים, אוכל ועוד אין לנו ברירה אלא להחזיר לעצמנו את יכולת הבחירה האמיתית.

הדרך לריקון תכנים מתת המודע מתבצעת באמצעות דיבור. דיבור מתוך החסרים שלנו. דיבור מתוך הרגשות שלנו. דיבור מתוך החולשות והפחדים שלנו. כאשר, אנחנו מסוגלים לחשוף את החלקים המוסתרים והמוצנעים שלנו – התכנים מתת המודע הופכים למודעים ומפנים מקום לחופש, וליכולת בחירה אמיתית שאינה נובעת מתוך החסר.

קישורים:
לאתר הכותבת - חני בורנשטיין
חופש קאוצ'ינג עצמאות אימון אישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד