כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

נלחמים על הלב החרדי: חוק של נתניהו או של בנט?

בנט מיהר לקפוץ על הקרדיט להצעה לשילוב חרדים בתעסוקה, אך בלי תמיכת נתניהו זה לא היה קורה • ומה עם הנשים החרדיות?

של מי הקרדיט? פלאש90
של מי הקרדיט? פלאש90

המלחמה על לבו של הציבור החרדי : לאחר הודעתו של שר הכלכלה נפתלי בנט בשבוע שעבר על כך שיקדם הצעה לשילוב החרדים בשירות המדינה גם ראש הממשלה נתניהו הצטרף ליוזמה והודיע הבוקר על כך שהיוזמה היא "צעד נכון בכיוון הנכון". יצוין, כי למרות הודעתו של בנט בשבוע שעבר היו משרי הממשלה שהתנגדו להצעה ולאחר התערבותו של רה"מ ההחלטה עברה.

כזכור, כפי שפורסם בחדרי חרדים, הצעה זו איננה הצעה חדשה והיא אף נדחתה ע"י חברי הממשלה לפני מספר חודשים לאחר שחבר הכנסת פרוש העלה אותה במליאה. אולם בשבוע האחרון הוחלט "למחזר" את הצעת החוק וכעת מתברר שגם על ה"מחזור" מתקיימת מלחמה בין בנט לראש הממשלה מי הביא את ההצעה ומי דאג לאשר אותה.

עוד יצויין, כי בשיחה ל"בחדרי חרדים" בשבוע שעבר הביעו חברי הכנסת החרדים את זעמם על ככך שבתוכנית נכללו גברים חרדים בלבד ואילו הנשים אינן נכללות בו. "זהו המשך ההתאכזרות מסעיף מעונות היום", אמר גורם בכיר ביהדות התורה "ביד אחת הם מציגים כאילו מטרתם לקדם את.תתעסוקת הנשים החרדיות, וביד השניה הם ממשיכים לרדוף ולגרום לכך שלא ישתלם עבורן להשתלב במעגל התעסוקה".

ע"פ ההחלטה שהתקבלה היום בממשלה יוקם צוות שיגבש תוכנית לשילוב גברים ונשים מקרב האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה. מטרת הצוות- לגבש המלצות שישמשו כאבני דרך לפיתוח מדיניות לעידוד העסקת הציבור החרדי בשירות המדינה, צעד אשר ישמש כדוגמא ומגדל אור לעידוד העסקת הציבור החרדי על ידי מעסיקים בשוק הפרטי.

הצוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, וחברים בו נציב שירות המדינה, משה דיין, מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אורית קורן יגבש המלצות לשילוב האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה, לרבות באמצעות חקיקה.

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה נתניהו - אנחנו מביאים היום לממשלה הצעה לשילוב כלל הציבור החרדי בשוק הציבורי, במשק הציבורי. אנחנו עושים זאת, שר הכלכלה ואנוכי, על מנת להגדיל את רווחת הציבור החרדי ועל מנת לשלבו בשוק העבודה הכללי. אני חושב שזה צעד נכון בכיוון הנכון, ויהיו צעדים נוספים.

הצוות יקבע מדיניות סדורה המבוססת על תכנון רב שנתי והמתמקדת בעידוד שילוב הציבור החרדי, במטרה להעלות את אחוז המועסקים מקרב ציבור זה במשרדי הממשלה וביחידות הסמך.

"מהלך זה", הוסיף רה"מ, "צפוי להגביר את מגמת ההשתלבות בלימודים האקדמיים בציבור החרדי, לאור הידיעה כי לימודים אלו מאפשרים השתלבות במשרות איכותיות בשירות הציבורי. זאת ועוד, שילוב הציבור החרדי בתפקידים בשירות הציבורי יהווה "מכפיל כוח" ויאפשר משיכה של מועסקים חרדים נוספים לשירות המדינה ולענפים אחרים במשק."

שר הכלכלה, נפתלי בנט אמר לאחר אישור ההצעה : "ניצבים בפנינו אתגרים גדולים בתחום תעסוקת חרדים וכגודל האתגר גודל המחויבות של הממשלה והיום הוכחנו זאת"

בתוך כך, ח"כ יעקב אשר שוחח עם השר בנט וברך אותו על אישור היוזמה למניעת אפליה כנגד המגזר החרדי בשירות הציבורי, לצד זאת הביע אשר את צערו על כך שהיוזמה כוללת גברים בלבד ולא נשים.

"אני שמח שאכן קיימת את התחייבותך אלי לקדם את נושא תעסוקת החרדים בשירות הציבורי, אולם חבל שרק באופן חלקי ולא מושלם, אי הכללת נשים חרדיות בחוק זה היא טעות היסטורית האפליה כנגד חרדים וחרדיות במדינת ישראל היא עובדה מצערת שרק התחזקה במהלך השנה האחרונה במסע הדה לגיטימציה שמוביל חברך לממשלה יאיר לפיד".

ח"כ אשר קבל בפני השר והצביע על הדרת ציבור הנשים מהתוכנית. "מדוע כאשר חוקקה המדינה את החוק להגברת הייצוג לאוכלוסיות אחרות, כגון הציבור הערבי, התקבל החוק ללא כל אפליה בין גברים לנשים, ולא נעשה כל שימוש בטענה שציבור הנשים ממילא מופלה לטובה בהגדרות החוק, אלא ההצעה עברה בשלמותה וללא סייגים".

כזכור, הצעת חוק דומה הועלתה בזמנו ע"י חברי הכנסת מיהדות התורה ח"כ משה גפני וח"כ מאיר פרוש בכנסת הנוכחית ובכנסות הקודמות, ולא קיבלה את תמיכת הממשלה. ואכן, בעקבות דחיית החוק נפגש ח"כ אשר עם שר הכלכלה בנט לפני כחצי שנה והתרה בפניו כי בתפקידו כשר הכלכלה עליו להירתם בעד אישור החוק "לא יתכן שתדברו מבוקר עד ערב על שילוב האוכלוסייה החרדית בתעסוקה ויפעילו אמצעים שונים בכדי לגרום לכך, ואילו מצד שני להפיל הצעת חוק כה חשובה וצודקת שהעלו חה"כ החרדיים.

כמענה לפניית ח"כ אשר, הבטיח אז השר בנט כי יפעל עמו לקדם את הנושא, ואכן הבוקר הגיש לממשלה השר בנט הצעה להגברת ייצוגם של גברים חרדיים בשירות הציבורי.
נתניהו בנט שילוב חרדים נשים חרדיות חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד