י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סודות הכרוב נחשפים: ויטמינים, יכולות ריפוי ועוד

הוא מכיל מגוון עצום של ויטמינים, פותר שורה ארוכה של בעיות רפואיות ומסייע גם בבעיות קומסטיות • הכירו את סודות הכרוב - הדרכים השונות לטיפול בכל בעיה, כיצד לבחור כרוב איכותי, מתי הוא הופך לבלתי רצוי במטבח ומה ההבדל בין כרוב לבן לכרוב אדום? • וגם: מתכון איכותי לכרוב כבוש

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

האדם מגדל את הכרוב מימי קדם. בין המדענים שוררת מחלוקת לגבי מולדתו של הכרוב, והם עדיין לא הגיעו לכלל הסכמה. כבר במצרים העתיקה גידלו כרוב, ביוון וברומא העתיקה הכירו כבר 10 סוגים של כרוב. פיתגורס מאד העריך את הכרוב, גידל אותו ופיתח זנים חדשים. היום מכירים מאות זנים של כרוב ומגדלים את הכרוב בכל העולם, למעט אזורים מדבריים והקוטב.

הכרוב מכיל רק 25 קלוריות ל-100 גרם והאינדקס הגליקמי שלו נמוך. יש בו אשלגן, אבץ, מנגן, מגנזיום, ברזל, גופרית, כלור, יוד, סידן, זרחן, סלניום, נחושת, כרום, פלור, מוליבדניום, בורון, קובלט, ניקל, אלומיניום, ויטמיני C, K, A,6B, 1B, 5B, 9B, H, E, U ו-PP, כולין, מונו- ודי-סכרידים, אנזימים רבים (לקטאז, ליפאז, פרוטאז), פיטונצידים, פקטין, גיסטידין ואמילן.

מעניין לציין, שויטמין C נמצא בכרוב בצורת אסקורביגן – הצורה היציבה ביותר של ויטמין C. בזכות זה ויטמין ה-C שבכרוב לא מתפרק ונשמר יותר מאשר בכל פרי אחר. גם הכמות הכללית של ויטמין C מרשימה – פי 50 מאשר בתפוחי אדמה, למשל.

נמצא שפיטונצידים של הכרוב מעכבים התפתחות חיידקי שחפת, לסטפילוקוקים וחיידקים פתוגנים אחרים.

סגולותיו הרפואיות של הכרוב גם הן היו ידועות מימי קדם. ספרים עתיקים רבים מוכיחים לנו, שלפני מאת ואלפי שנים רופאים רומאים, יוונים, מצרים, ערבים ורוסים ידעו להעריך את הכרוב ולהשתמש בו.

כרוב מזרז את התהליכים המטבוליים של הגוף, בעל אפקט אנטי-דלקתי ומשכך כאבים, מחזק את כלי הדם, מונע היווצרות פלקים על דפנות כלי הדם. ברפואה העממית משתמשים במיץ כרוב לטיפול בפצעים מוגלתיים, חומציות גבוהה של הקיבה, גסטריטיס, עצירות, מחלות כבד. מיץ כרוב מוריד את רמות הסוכר בדם, מאזן את רמות הכולסטרול בדם, מוציא נוזלים שנאגרים בגוף. כרוב מומלץ לחולי גאוט, מחלה איסכמית של הלב, אבנים בכיס המרה ועודף משקל. מיץ כרוב שותים גם במקרים של הצטננות, איבוד קול, שיעול, ברונכיטיס, סטומטיטיס, שחפת.

עלי כרוב מניחים על פצעים וכן על מקומות הכאב במקרים של כאבי ראש, התקפי גאוט, מחלות פרקים וסכיאטיקה. עלי כרוב מבושלים בחלב (חלב, ולא את שמוכרים בחנויות תחת שם זה) מניחים על אקזמה.

הנוזל שנשאר אחרי בישול כרוב משמש ברפואה העממית כתרופה נגד גידולים. הנוזל שנשאר מבישול זרעי כרוב משמש כתרופה נגד פצעים מוגלתיים (ברטיות). מיץ כרוב כבוש, כשהוא מחומם, משמש לטיפול בטחורים, עצירות, סכרת, הפטיטיס, פארזיס של המעיים לאחר ניתוח, הגברת כוח גברא ושיקום פלורת המעיים.

כרוב כבוש אוכלים לטיפול בפריסטלטיקה חלשה של המעיים, דלקות ורידים ופצעי סכרת. הוא מחזק את המערכת החיסונית ואת שריר הלב. כרוב כבוש מהווה גם תרופה טבעית נהדרת לשיקום הפלורה הנורמאלית של הגוף לאחר לקיחת אנטיביוטיקה. אכילת כרוב כבוש מומלצת כתרופה נגד מיימת ונגד מחלת גאוט.

שיטה עממית לטיפול בנדודי שינה: לשים כף זרעי כרוב בתרמוס. להוסיף כף מיץ כרוב טרי. להוסיף כוס מים. לסגור את התרמוס ולהניח לשלושה ימים. לסנן ולשתות. לטיפול בחומציות נמוכה של הקיבה – לשתות 1/3 כוס מיץ כרוב פעם ביום על הבוקר לפחות 1/2 שעה לפני כל אוכל או שתיה אחרים.

עוד ב-1956, רופאים אמריקאים הוכיחו בעזרת צילומי רנטגן שקיימת אפשרות לריפוי כיבים על-ידי מיץ כרוב. בעקבותיהם, גם קליניקות בשוויץ הפכו מיץ כרוב לתרופה הרשמית נגד כיבים. ברוסיה בשנת 1962 מיץ כרוב הוכרז על ידי הועדה הפרמקולוגית של משרד הבריאות כתרופה רשמית נגד כיב קיבה. מאז נעשו מחקרים רבים בארצות שונות בנושא, וכולם הוסיפו להוכיח את יעילותו של מיץ כרוב.

דרכי הטיפול
לטיפול בכיב קיבה על רקע חומציות נמוכה של הקיבה: במשך שלושה חודשים, לשתות מיץ כרוב לפני האוכל. יש להתחיל מ-1/4 כוס ולהעלות את הכמות בהדרגה לכוס מלאה.

לטיפול בכיב קיבה ו/או תריסריון: שעה לפני כל ארוחה לשתות מיץ כרוב. הכמות הכוללת של מיץ שצריך לשתות ביום היא ½ כוס. משך הטיפול – 3 שבועות. ניתן להעלות בהדרגה את כמות המיץ לכוס. במקרים בהם המיץ גורם לגזים ו/או שלשול, יש להפסיק את הטיפול.

לטיפול בדלקת גרון: לבשל 300 גרם כרוב עד לריכוך. לצנן לטמפרטורה של החדר. להוסיף 3 כפות דבש ולערבב. לאכול 1/2 כוס 4 פעמים ביום לפני האוכל, עד להיעלמות תסמיני הדלקת. בנוסף: להניח על הגרון כמה עלי כרוב גדולים ורכים ולקשור בצעיף חם ורך. בנוסף: לגרגר בגרון כל שעה מיץ כרוב מחומם. שיטה נוספת: לערבב 1/2 כוס מיץ כרוב עם כוס מיץ לימון ולגרגר בגרון כל שעה. שיטה נוספת: לערבב מיץ כרוב עם תה קמומיל (ללא סוכר, כמובן) ולגרגר בגרון כל שעה.
ניתן להשתמש בנוזלים השונים לגרגור הגרון לסירוגין.

לטיפול בברונכיטיס: לערבב כוס מיץ כרוב עם 2 כפות סוכר חום. לשתות כוס פעמיים ביום עד להיעלמות הליחה.

לטיפול באפטות: למהול מיץ כרוב במים ביחס 1:1 ולגרגר בפה.

לטיפול ביבלת עור: למרוח מיץ כרוב טרי סחוט 5 פעמים ביום על המקום.

לטיפול בתולעי מעיים: לאכול זרעי כרוב ולשתות 1/2 כוס מיץ כרוב לפני האוכל.

לטיפול בשפעת: לחמם כוס מיץ כרוב. להוסיף 5-8 שיני שום קצוצות דק מאד לתוך המיץ החם, לכסות ולהניח למשך 30 דקות. לשתות 6 פעמים ביום, 2 כפיות בכל פעם.

לניקוי דרכי מרה: לערבב מיץ מכרוב כבוש עם מיץ עגבניות ביחס של 1:1 ולשתות כוס מהתערובת 3 פעמים ביום, אחרי האוכל, כוס אחת בכל פעם.

לטיפול בצהבת: לשתות כוס מיץ כרוב כבוש כל 3 שעות.

לטיפול בעצירות על רקע חומציות נמוכה בקיבה: לשתות מיץ כרוב כבוש מחומם 5 פעמים ביום, 1/2 כוס בכל פעם.

לטיפול בעצירות על רקע פריסטלטיקה נמוכה של המעיים: לסחוט מיץ צנון, לערבב עם מיץ כרוב מחומם ביחס 1:1 ולשתות אחרי האוכל 4 פעמים ביום, 1/2 כוס בכל פעם.

לטיפול בשיעול: לערבב 1/2 כוס מיץ כרוב עם 1/2 כוס מיץ גזר, להוסיף לתערובת כפית סוכר חום ולשתות 4 כפות במהלך היום. שיטה נוספת: לשים בסיר 1/2 כוס שיבולת שועל, להוסיף 4 כוסות מים קרים, להביא לרתיחה ולבשל על אש קטנה במשך 5 דקות. לסנן. להוסיף לנוזל מיץ כרוב ביחס 1:1 ולשתות 4 כפות 3 פעמים ביום.

לטיפול בנזלת: לטפטף בכל נחיר 2-3 טיפות מיץ כרוב סחוט טרי, 3 פעמים ביום.

לטיפול במחלות כרוניות של כבד ו/או דרכי מרה: במשך שבוע ימים לשתות 1/2 כוס מיץ כרוב סחוט טרי (יש לסחוט לפני שתייה ממש), 40 דקות לפני האוכל. לעשות הפסקה של 3-4 ימים ולחזור על הטיפול.

לטיפול בשחמת הכבד: לשתות 1/2 כוס מיץ כרוב חם 3 פעמים ביום, לפני האוכל.

לטיפול בכיב תריסריון: לחמם מיץ כרוב טרי לטמפרטורה של 30-35 מעלות. להוסיף כפית דבש ל-1/2 כוס מיץ מחומם, לערבב ולשתות 15 דקות לפני האוכל. יש לשתות את התערובת 3 פעמים ביום במשך חודש ימים.

לטיפול בכאבי פרקים: לשים על המקום כרוב מבושל בחלב.

ל"טיפול" בנמשים: לטבול חתיכת צמר גפן במיץ כרוב ולהניח על המקום 3 פעמים ביום, ל-10 דקות בכל פעם.

לטיפול בנשירת שיער: להכין תערובת של מיץ כרוב, מיץ תרד ומיץ לימון ביחס של 1:1:1 ולחפוף את השיער בתערובת.

לטיפול במסטיטיס: להניח על המקום עלי כרוב.

לטיפול בדלקת חניכיים: ללעוס כרוב ולגרגר בפה מיץ כרוב מהול במים רתוחים ביחס של 1:1.

לטיפול בקשקשים: לבשל כרוב, לסנן את הנוזל, לצנן ולעסות אותו אל תוך הקרקפת.

לטיפול בכוויות, כוויות קור ופצעים מוגלתיים: לחתוך דק מאד עלי כרוב, לערבב אותם עם חלבון ביצים עד לקבלת תערובת אחידה ולמרוח על המקום.

לטיפול באנמיה ו/או רככת של ילדים: לשטוף ולחתוך כרוב, סלק אדום וגזר ביחס 1:1. להכניס לסיר, לכסות במים קרים, להביא לרתיחה ולבשל על אש קטנה במשך 30 דקות. לסנן ולתת לילד לשתות 1/2 כוס לפני כל ארוחה.

לטיפול בכאב ראש: להכות בפטיש בעלי כרוב עד שתרגישו שיוצא מהם מיץ. להניח אותם ל-20-30 דקות על הרקות והמצח וכן למרוח מיץ כרוב בגומות שמאחורי האוזניים ובשורש כף היד. אפשרות אחרת: להניח על המקום עלי כרוב כבוש ולשתות 1/2 כוס מיץ כרוב כבוש.

לטיפול בעצירות: לאכול כרוב שבושל 10 דקות.

לטיפול בשלשול: לאכול כרוב שבושל 40 דקות.

כל השיטות המוזכרות לעיל לא מתאימות לכל אחד. יכולות להיות התוויות נגד כתוצאה ממחלות רקע, אלרגיות או רגישויות אינדיבידואליות, או אי-התאמה לתרופות או תוספים שהאדם נוטל. לכן חשוב ביותר, לפני תחילת הטיפול בכל שיטה עממית שהיא, להתייעץ עם הרופא המטפל או נטורופת מוסמך שמכיר את המקרה מקרוב.

מתי להימנע מאכילת כרוב?
לא מומלץ שימוש בכרוב טרי (אלא מבושל בלבד) במקרים של

- פריסטלטיקה מוגברת של המעיים
- נטייה להתכווצויות מעיים ו/או דרכי המרה
- אוטם שריר הלב
- סובלים מצרבת
- אנשים עם בעיות הורמונאליות

אסור לאכול כרוב טרי
- במקרים של מחלות דלקתיות של המעיים המלווים בשלשולים
- במקרים של מחלות דלקתיות של הכליות
- בתקופת שיקום לאחר ניתוחים בבית החזה או בבטן
- כשיש שלשולים מכל סוג שהוא
- לנשים מניקות

אסור לאכול כרוב כבוש במקרים של
- מצב אקוטי של כיב קיבה/תריסריון
- גסטריטיס אקוטי
- פנקראטיטיס אקוטי
- לחץ דם גבוה
- בצקות
- מחלות כליות למיניהם
- חומציות יתר של הקיבה

לאנשים שסובלים מגזים כתוצאה מאכילת כרוב מומלץ לערבב את הכרוב עם תימין, לאכול כרוב מבושל או לשתות תה תימין לאחר אכילת הכרוב.


איך בוחרים כרוב
לוקחים את הכרוב בידיים ולוחצים משני הצדדים. אם צורתו השתנתה, סימן שהוא טרם בשל. כרוב כזה לא מתאים לכבישה וכמעט ולא מכיל ויטמינים.

משקל הכרוב אמור להיות לא פחות מקילו. כשחותכים את הכרוב אמורים לראות צבע לבן. אם הצבע כהה, סימן שהכרוב אוחסן במשך יותר מידי זמן. כרוב אמור להיות נטול ריח, נטול כתמים כלשהם ו/או חתכים ופגמים אחרים.

יש לאחסן את הכרוב במקרר.

אחד הסוגים הנפוצים של כרוב הוא כרוב אדום. בדומה לכרוב לבן, גם כרוב אדום מהווה מקור מעולה לויטמינים ומינרלים.

כרוב אדום מומלץ לשמירה על בריאות העור, מניעת מחלות סרטן (חוקרים מצאו בו 36 חומרים מונעי סרטן), שמירה על חוזק העצמות ותפקוד המוח, שמירה על כלי הדם ועל רמה נאותה של נוגדי חימצון.

כל האמור לעיל לגבי קניה, איחסון, סגולות רפואיות וכן אזהרות לגבי כרוב לבן נכונות גם לגבי כרוב אדום.

במשפחת הכרוביים יש עוד ירקות רבים. למשל כרובית וברוקולי. גם אלה ירקות בריאים, אך אצלינו שני הכרוביים הללו נגועים קשות בחרקים, ועוד כאלה שקשים במיוחד לאיתור, לכן לא נוכל להמליץ על אכילתם.

ולסיום - מתכון
כרוב כבוש בהכנה מהירה

רכיבים:
ל-2 ק"ג כרוב תצטרכו
200 גרם גזר
8 שיני שום
80 מ"ל חומץ
2 כפות מלח
1/2 כוס סוכר
1 כוס שמן
1 ליטר מים

אופן ההכנה:
לחתוך את הכרוב והגזר ולערבב.
לקצוץ דק כמה שאפשר את שיני השום ולהוסיף לתערובת הכרוב והגזר.
להרתיח את המים ולהוסיף חומץ, מלח, סוכר ושמן. להביא שוב לרתיחה, לכבות את האש ולקרר במשך כ-30 דקות.
לשפוך את התמיסה אל תוך תערובת הכרוב, הגזר והשום.
לצנן ולהגיש.

לצורך איחסון יש לחלק לצנצנות, לסגור ולשמור במקרר. לאכול קר.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מחליף איבחון/ייעוץ/טיפול רפואי.

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©
מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה",
"בריאות הגבר ברפואה המשלימה"
"סיפורים מהקליניקה",
"אסטרולוגיה לכל עת"
טל': 054-8450103
http://www.yaelclinic.co.il/
בריאות מתכון כרוב ויטמין אסטרולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד