כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מיכאל גולן: יזם מצרפת, שהפך לדון קישוט ישראלי

הנער התזזיתי שהביא לארץ את מהפכת הסלולר, נכנס בחודשים האחרונים לשוק החרדי • ראיון ופרופיל קצר עם מיכאל גולן • שישי

מיכאל גולן, צילום: שוקה כהן
מיכאל גולן, צילום: שוקה כהן

אין שיווק, אין אריזה ואין פרסומות - יש את המוצר. הקו הכי זול והכי קל שתקבלו. עם המסר הזה הגיע מיכאל גולן לשוק הסלולר הישראלי.

אפשר כמובן להתווכח אם הוא נכון או לא, אבל זהו המותג. לא תראו פרסומות סוחטות דמעות כמו של סלקום, לא תראו מנהלים שמנמנים מאחורי תאגידים אוחזים בכרכשתא של השוק הישראלי. כל האלה - אם ישנם בהקשר של טלקום, נמצאים הרחק בצרפת, בארץ אתם מקבלים מוצר זול, שקשה להתלונן לגביו (ותשאלו את אנשי היח"צ של החברות הגדולות, שהזיעו לא מעט), ופרזנטור אחד ויחיד, יהודי צרפתי ממוצא תוניסאי, חם ותזזיתי, מיכאל גולן.

לשוק הסלולר, שהתרגל בדיוק להפך - עטיפה ופרסומת מפוצצת, עם מרכזי שירות נוצצים, אך עם מוצר משפיל - זאת היתה בשורה, כשאני מדבר על זה עם מיכאל גולן - הוא משוכנע שזאת היתה בשורה לשוק הישראלי כולו - "הגאווה הכי גדולה שלי היא שמה שהבאנו לישראל, הפך להיות נורמה. היום כל מי שמביא שירות טוב לציבור מדבר על המהפכה - אני הגולן טלקום של הטיסות לחו"ל, הגולן טלקום של הרכבים, הבאנו לישראל נורמה אחרת". כאן היה שוק, אומר גולן, של דפוק את הלקוח בתמורה לדיבידנדים.

בחודשים האחרונים הפכה גולן למשיח של שוק המכשירים הכשרים. בתחילת דרכה של הקומה הכשרה, היא היתה זולה יותר ללקוח, וועדת הרבנים לענייני תקשורת דאגה גם לזה. אך בהמשך, ולאחר סערת גולן טלקום ופתיחת השוק, לא נשארו לחברות הגדולות מספיק ברירות והן חתכו את המחירים - רק בקומה הכשרה הן נותרו עדיין בטריאופול, והמחירים - שבתחילה היו זולים משמעותית מהשאר - הפכו מציקים.

ואז מיכאל גולן נכנס לשוק הזה, והמחירים נחתכו. אין פה נוסחה מורכבת למדי, גולן חתם על ההסכם עם וועדת הרבנים, הציע את החבילה הזולה ביותר שמישהו חשב להציע, ותוך רגע המחירים נחתכו. אה, והוא גם גזר קופון: גולן טלקום היתה שיאנית הגיוסים למשתמשים כשרים בחודש מאי, החודש הראשון שבו פרצה לשוק הכשר. אולי כל חברות הסלולר ממהרות להדביק את הקצב שלה - אבל הצרכן זוכר מי היה זה שעשק אותו כל השנים.

והנה הסיפור של גולן בעיני ויקיפדיה: מיכאל גולן נולד בפריז ב-1978 בשם מיכאל בוקובזה להורים יהודים שהיגרו לצרפת מתוניסיה בגיל 15.

את הקריירה המקצועית החל בתפקיד בנקאי השקעות בבנק רוטשילד בפריז, ובהמשך עבר לבנק מורגן סטנלי בלונדון. בינואר 2000 החל לעבוד תחת איל התקשורת הצרפתי קסבייה ניאל, כסמנכ"ל הכספים בחברה שהקים ניאל, בעלת מותג התקשורת Free.

גולן התקדם בחברה, מונה לתפקיד מנהל פעילות, וב-2002 החל לכהן בה כמנכ"ל. החברה עסקה בשיווק חבילות תקשורת מסוג "טריפל" (טלפון, אינטרנט וטלוויזיה רב-ערוצית), ובתקופת ניהולו של גולן, גדל היקף מכירותיה מ-20 מיליון יורו ל-1.2 מיליארד יורו.‏

ב-2007 החליט לעלות לישראל ממניעים ציוניים, עברת את שם משפחתו ל"גולן". לאחר עלייתו החל להשקיע בחקלאות בדרום רמת הגולן. כמו כן, עם בואו לארץ, פנה אליו איש העסקים הצרפתי פטריק דרהי, והפך אותו לנציגו בישראל.

במשך שנתיים למד גולן את שוק התקשורת בישראל, והכין את הקרקע לרכישת חברת "HOT" בידי דרהי. עם הרכישה מונה לנציגו של דרהי בדירקטוריון החברה, ובהמשך אף מונה בה לתפקיד יועץ למנכ"ל. בסופו של דבר התפטר מ"הוט", וחזר לעבוד עם ניאל, תחילה כאחראי על רפורמה בעיתון "לה מונד" שרכש ניאל.

ב-2010 הקים יחד עם ניאל את קבוצת התקשורת "גולן טלקום". החברה זכתה ביולי 2011 ברישיון להיות המפעילה הסלולרית החמישית בישראל, לאחר מכרז התדרים הסלולריים שיזם משרד התקשורת.
גולן הוא בעל השליטה בקבוצה, שמחזיק ב-50% מהמניות שלה.

לאור כך שגולן היה מעורב בענייני חברת "מירס", בבעלותו של דרהי, ביקשה חברת "מירס" שהשתתפה אף היא במכרז, בינואר 2011,‏ להוציא צו מניעה למניעת השתתפותו של מיכאל גולן במכרז התדרים הסלולריים, אך תביעה זו נדחתה בבית המשפט בפברואר 2011.‏

זה הסיפור בלי הנשמה. אבל יש גם סיפור אלטרנטיבי: צעיר יהודי צרפתי ותזזיתי, שלא מניח לרגע. מותג התקשורת הצרפתי "פרי", ששם החל לדרוך כוכבו של גולן בתחום התקשורת, הוא חלומו הגדול - גולן רוצה להביא ארצה את הרעיון העסקי שמאחוריו, טריפל - אינטרנט, קו נייח וקו נייד, בחבילה אחת וזולה. יש עוד למה לחכות.

"הרבה אנשים חושבים שבאתי ארצה כדי להשקיע ולפתוח חברה, המציאות היא שלא. הגעתי לפה ממיניעים ציוניים, בלי כלום. התיישבתי בגולן והתחלתי לעבוד ולמסוק זיתים. רק כשראיתי את שוק הסלולר הלא הגיוני שיש בישראל, הסלולר והרכבים, הבנתי שיש פה מה ליזום. יזמתי, והנה המהפכה".

גולן טלקום נושאת את שמו של מייסדה, וכך היא מספרת סיפור. זאת חברה אנושית, עם לב פועם, שמבקשת מהלקוח לבחון אותה רק בדבר אחד, במוצר עצמו.
גולן טלקום מיכאל סלולר חברות גדולות קומה כשרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד