כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

גם בחצי האי קרים הזדהו עם תושבי הדרום • צפו

באירוע זיכרון מיוחד ליהודי קרים, אמר רבה של רוסיה, הגר"ב לאזאר: "ירי הטילים - הוכחה לקיום האנטישמיות" • גלריה

הגר"ב לאזאר עם מושל קרים. צילום: אלי סגל
הגר"ב לאזאר עם מושל קרים. צילום: אלי סגל

מעמד זכרון מרגש נערך לאלפי יהודי קרים שנרצחו בשנות השואה האיומה, בראשות הרה"ר לרוסיה הגר"ב לאזאר ובהשתתפות חברי נשיאות מרכז רבני אירופה, שהגיעו לקרים בטיסה ממשלתית מיוחדת. הטקס נערך בחסות הממשל הרוסי, לציון זכרונם של 4,200 יהודים הי"ד בחצי האי קרים.

המעמד נערך ברחבת ההנצחה הסמוך לבית הכנסת בעיר סבאסטופול שבחצי האי קרים, לקראת יום הזכרון השבעים ושתיים שחל בשבת.

העצרת נפתחה בתפילת מנחה מרגשת בשלד ההולך ונבנה של בית הכנסת המרכזי בעיר, בראשותו של רב העיר ושליח חב"ד הרב בנימין וולף. לאחריה התפללו רבני קהילות אירופה לשלום העם היושב בציון ורקדו בשירת עוצו עצה ותופר בהתרגשות שנסקה לשחקים.

לאחר מכן ירדו הרבנים אל העצרת שנערכה ברוב עם ברחבת בית הכנסת, למרגלות אנדרטת הזכרון לזכרם של היהודים שנרצחו בעיר על ידי הנאצים ימ"ש. ראשון הדוברים בעצרת הזכרון המרגשת היה רבה הראשי של רוסיה, הגאון רבי בערל לאזאר, שבדבריו עמד על הזועה שהתחוללה במקום.

"ישנם אנשים ששואלים - היכן היה אלוקים בשואה; אולם אלוקים שואל - איפה היו האנשים בשואה. היכן נעלם צלם האנוש, חמלת האדם? העם היהודי הוא עם של זיכרון״, אמר הרב לאזאר. ״מדי שנה בליל הסדר שואל כל ילד יהודי את אביו - מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות. והאב מזכיר לו שעבדים היינו לפרעה במצרים. כל אירוע בתולדות העם היהודי נצרב בזכרון האומה, והזיכרון הזה הוא סוד קיומו המופלא של עם הנצח. שאלת 'מה נשתנה' היא לא למה נשתנה, אלא, מה אנו צריכים לעשות, עבור מה נשתנה הלילה הזה?!".

"אתמול", סיפר הרב לאזאר, "התארחה משלחת רבני אירופה אצל הנשיא פוטין בקרמלין. הנשיא הצהיר בפגישה כי רוסיה תמשיך להגיד לא רבתי לאידאולוגיה הניאו נאצית ולא לאידאולוגיות פאשיסטיות באשר הן. בשעה שאנו עומדים כאן, סובלים תושבי ארץ ישראל מירי של טילים. זו הוכחה לכך שהשואה נגמרה, אבל האנטישמיות לא נגמרה. שנאת יהודים וזרים עודנה מפעפעת ומניעה את גלגלי השנאה נגד יהודים בישראל. לשם כל אנו עומדים כאן היום, שבעים ושתיים שנה לאחר שאלפי יהודים נרצחו כאן בקרים ומיליונים נוספים נרצחו ברחבי אירופה - ומעלים על נס את הגבורה היהודית ואת הזכרון הנצחי. אנו זוכרים ולא שוכחים, ומבטיחים לעצמנו ולעולם שנצח ישראל לא ישקר".

בסיום הדברים העלה הרב לאזאר על נס את פעילותו של רב העיר הרב בנימין וולף, הפועל במסירות נפש להצית מחדש את הגחלת היהודית בעיר ובימים אלה משלים את בנייתו של בית כנסת רחב ממדים במרכז עיר הנמל.

את תפילת א-ל מלא רחמים נשא הגאון רבי ישראל יעקב ליכטנשטיין, אב״ד 'בני ישראל' בריטניה. לאחר מכן הוזמן הגאון רבי גרשון מנדל גורליק, אב"ד מילאנו ובעצמו יליד האזור, להשמיע את מילות הקדיש בקול נרגש, שחלחל גם אל עשרות כלי התקשורת שהשתתפו באירוע.

נאום מיוחד השמיע הגאון רבי דוד משה ליברמן, אב״ד קהילת שומרי הדת באנטוורפן: ״הייתי בבירקנאו ובדכאו, חוויתי את השואה ואני חי את זכרה יום יום״, פתח הרב ליברמן את נאומו המרגש בעיניים דומעות. הוא דיבר בהתרגשות רבה, הזכיר את הזוועות שנעשו - ואת החובה להניף את נס היהדות אל על ולזכור שמתח ישראל לא ישקר.

הרב ליברמן סיפר שקבוצת צעירים באו לרבי מליובאוויטש זי"ע ואמרו לו שהם רוצים להנציח את זכר השואה באמצעות כסא ריק ב'ליל הסדר'. הרבי אמר, שימו כסא נוסף - אני בעד. אבל תדאגו שהכסא לא יהיה ריק. תדאגו להביא עוד יהודי לליל הסדר. זה מה שאלוקים רוצה, זו ההנצחה האמיתית והנכונה לזוועה שחוללו הנאצים כאן וברחבי אירופה.

״הייתי בשואה, הייתי במחנות. ראיתי שם אנשים שבגלל הנסיבות דאגו בעיקר לשרוד - אבל ראיתי גם אנשים ששמרו במסירות על צלם האנוש שלהם ועל האחווה היהודית ונלחמו בנאצים כדי לעזור לאנשים אחרים.

"היה איש גדול - הרב מפוניבז'. הוא הסתובב לאסוף כסף עבור הפצת תורה. שאלתי אותו איך יש לך כוח לכך, והוא אמר לי: אני איבדתי אשה ועשרה ילדים בשואה. הייתי צריך ללכת לפסיכולוג, כמעט ואיבדתי את שמחת החיים. השיעור לכולנו הוא לא זיכרון של אבל אלא זכרון אחר. הצו האלוקי של ואהבת לרעך כמוך. לאהוב את הזולת ולדאוג לו".

נשיא איגוד הקהילות ברוסיה ר' אלכסדר ברדה, סיפר על פעולות הזכרון לנרצחי השואה ולמניעת האנטישמיות, שעושה איגוד הקהילות, בשיתוף פעולה ממשלתית בכל רוסיה.

דברי ברכה השמיע המושל המקומי, שהבטיח את תמיכת הממשל להשלמת בניין המרכז היהודי ובית הכנסת במרכז העיר.

רב העיר הרב בנימין וואלף אמר פרק תהלים פסוק בפסוק, לאחר מסכת הנאומים הודלקו חמשה נרות זכרון, ובשירת אני מאמין מרגשת הסתיים האירוע.































רוסיה פוטין שואה הגרב לאזאר חצי האי קרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד