כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

הנכים מתקשים לרכוש דירות? מקלב עוזר

הנכים זכאים לדיור בתנאים מיוחדים, אבל אינם מצליחים לממש את זכותם, בגלל מלחמות בין משרדי האוצר והשיכון • "תפרסמו שמדינת ישראל רוצה להיפטר מאזרחיה הנכים"

הנכים מתקשים לרכוש דירות? מקלב עוזר

הבוקר (ג) התקיים בוועדה לפניות הציבור של הכנסת, דיון בנושא הנכים הזכאים לדירות נ"ר (נכסי רכישה). את הדיון יזם ח"כ אורי מקלב, שפניות רבות נערמו בנושא על שולחנו. הטענה: בעוד הנכים זכאים לקבל את הדירות, הם מתקשים לממש זכות זו.

את הפניה יזם ארגון אהב"ה - ארגון הנכים בישראל המיוחד. "מדובר במצב אבסורדי, שמשפחות נכים, שממילא מתמודדות עם קשיים אדירים, נאלצות לחזר אחר הפתחים ומתקשות לקבל את המגיע להן על פי חוק", אמר מקלב בפתח הדיון. לדבריו, "תקציב משרד השיכון המיועד לרכישת דירות לנכים ירד וממשיך לרדת באופן עקבי ומשמעותי במהלך השנים".

את הנתונים הללו גזר ממחקרו של אסף וינינגר, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנתבקש על-ידי הוועדה לסקור את הקשיים העומדים בפני נכים, במציאת פתרונות דיור, חרף זכאותם לכך.

"תפרסמו שמדינת ישראל רוצה להיפטר מאזרחיה הנכים ותפסיקו להתהדר כמדינת רווחה וערבות הדדית", קרא יו"ר ארגון נכי ישראל, שלמה נקוה, לעבר נציגי משרדי האוצר והשיכון במהלך הדיון.

ח"כ שלמה מולה מקדימה תהה מדוע צריך לקיים דיון על הזכות הבסיסית לדיור, שהנכים זכאים לה ממילא. מולה קרא לקיים דיון סגור של חברי הוועדה עם שרי האוצר, השיכון והרווחה, בכדי למצוא פתרון מיידי, לנכים הזכאים ועל-מנת להביא להפסקת קיצוץ התקציבים לרכישת דירות נ"ר.

ח"כ אילן גילאון אמר: "לקחו את הכסף שנצבר ממכירת הדיור הציבורי במרמה ולא בנו ולו דירה אחת לטובת הזכאים. עקב אזלת ידה של הממשלה, קמו מאות עמותות לסייע לנכים. על הממשלה להפנים, שרוב האזרחים סובלים ממחלות ובעיות רווחה ולא מהגרעין האיראני".

בדיון הוצגו מספר מקרים כאובים של נכים, שחרף התמודדותם עם הביורוקרטיה, הצליחו להפוך לזכאי דירות נ"ר, אך אינם יכולים לממש את זכאותם עקב מחסור בדירות. אחדים הלינו על חוסר הלימה בין טבלת המחירים לרכישת דירות נ"ר שפרסם משרד השיכון ובין מחירי הדירות בשוק. עובדה זו אמרו, מרחיקה עוד יותר את אפשרות מימוש הזכאות.

ראש תחום פרט וחריגים באגף האכלוס במשרד השיכון, רונן כהן, טען שהטבלה בהחלט משקפת את השוק. לדבריו, הבעיה נובעת מכך שהזכאים, מעדיפים להתגורר באזורים שעלות הדיור בהם גבוהה.

נציג אגף התקציבים באוצר, ראובן קוגן, אמר שבכל שנה יש תקציב מיוחד לרכישת דירות. יו"ר הוועדה מקלב הגיב ואמר שהתמחור של הדירות איננו הולם הצרכים המיוחדים של הנכים, קרי דירות קרקע עם נגישות, שעלותן יקרה יותר.

יו"ר ארגון אהב"ה, אבנר עורקבי, סיכם את דברי הנכים בדיון וטען שהבעיה נעוצה אך ורק באוצר, שלא משחרר תקציבים. מדברי המשתתפים עלה, כי מאבק בין האוצר לשיכון עקב ויכוח על חוסר תיאום בשימוש בתקציבים, מונע העברת תקציבים לרכישת דירות נ"ר.

בסיכום הודיע יו"ר הוועדה מקלב, כי הוועדה לא תחדל מלפעול לקידום עניינם של הנכים וכי תפנה לשרים להתערבותם הישירה והמיידית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד