י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

למה כולם מריחים בחירות? • יום בכנסת

המחלוקת בין אלי ישי למשה גפני • מי אמר שהח"כים החרדיים מסורים יותר מהחילונים • והאם דרעי ממשיך להתקרב לשררה הפוליטית • חורף חם בכנסת • ויש וידאו

הנכים בכנסת. צילום: פלאש90
הנכים בכנסת. צילום: פלאש90



רוח קרירה קיבלה הפעם את פניי בשביל המוליך אל בניין הכנסת. אבל הקור הסתווי הזה החליף עד מהרה את אופיו, שכן בפנים, בין כותלי המבנה, כבר יכולתי לחוש בחום המהביל המאפיין את הרגעים שלפני הסוף. היה מעורבל בו גם ריח בחירות מתקרבות והולכות, ריח שעיתונאים חשים בו במהירות מסחררת.

קשה להצביע על הנקודה, כי זה 'הכול ביחד'. המילים, הרמיזות, הלחישות, ההסתודדויות, המאבקים שעד כה התאמצו כולם להסתיר מעין רואים, אך כעת נותנים להם במה חופשית - והביוב זורם חופשי.

כבר לפני מספר ימים התעקשו גורמים המקורבים לביתו של הגרי"ש אלישיב כי דעתו היא ששני הח"כים של דגל התורה אמורים לפרוש מהממשלה. חברי הכנסת, משה גפני ואורי מקלב, הכחישו באופן רשמי ופומבי, אך באופן מעשי לא קשה היה לחוש, מבין מילותיהם, ברמזים העבים המדברים על כך ש"עסקים לא כרגיל".

השבוע, בנאומו במליאת הכנסת, חשף גפני יותר מרמז. היה זה בעת דיון על הצעת אי-אמון שהגישה 'קדימה' בנושא: "נתניהו מקדם תקציב אנטי-חברתי ומכשיר את הקרקע לשימון שותפיו הקואליציוניים". ושימו לב לביטוי 'שימון', שיש בו את כל הקונוטציות הדרושות כדי לסמן את החרדים הסחטנים.

גפני, שעלה אל הדוכן לנאום קצר בן שלוש דקות, בחר להשליך כבר בפתח דבריו את פצצת האטום אל חלל המליאה. "אני לא יודע כמה פעמים עוד נותר לי להצביע אמון בממשלה הזו". וכאן באה ההדגשה הקרובה של 'גדולי התורה', שהם אלו שיורו מתי יגיע הרגע, "אבל להערכתי ההליך הזה הולך וקרב".

"אתה זורק פה עכשיו פצצה", קרא סילבן שלום לעברו. "ההליך הזה הולך ומתקרב", שב גפני על דבריו, בטון מאיים.

אז נכון שכבר ימים ארוכים שומעים מפי גפני עד כמה הממשלה הזו אינה טובה. רק לפני שבוע שמענו ממנו, בקול נחרץ ביותר, ש"יהדות התורה לא תהיה פראיירית". ובכל זאת, התחושה היא שחסל סדר איומים, עוברים לשלב הביצוע. ואם אכן נכונות השמועות בדבר הוראה שקיבל מלמעלה, הרי שיציאת דגל התורה מהקואליציה אינה אלא עניין של זמן קצר.

השאלה הגדולה היא מה יעשו שלושת הח"כים הנוספים. לסגן שר החינוך, מאיר פרוש, אין לכאורה הרבה מה להפסיד. ימיו במשרד החינוך ספורים, חודש אדר הולך ומתקרב, והרוטציה המאיימת כבר בפתח. וגם ביושבו על כס הסגנות, הוא לא מלקק דבש. ח"כ אליעזר מנחם מוזס, כך נראה, יצא באם יצאו כל השאר. הוא לא האיש שיעשה שרירים, ובטח לא יעשה פעולה כלשהי שיש בה כדי לפצל את הסיעה. "איש שלום", מגדירים אותו רבים, ובצדק.

"בשביל השלום אהיה מוכן גם לוותר על הרוטציה", אמר לי. התקשיתי להבין איך ויתור על רוטציה יוכל להביא את השלום המיוחל בתנועה הכל-כך מפוצלת, אבל חשיבות האמירה, בעצם אמירתה. מוזס יוותר, אם רק יידרש לכך.

ומה יעשה סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן? - כאן קצת קשה לנחש. מחד, הוא לא ממש רואה את עצמו כחלק מהסיעה. הוא אפילו אינו משתתף בישיבותיה השבועיות.

מאידך, כמי שהכריז כי מדובר בקדנציה האחרונה שלו בכנסת, יתכן שהיה מעדיף למשוך את הימים עד ליציאה מהקואליציה. כל עוד אתה בפנים, אתה סגן שר, ואתה יכול לקדם עוד חוק, עוד משהו לטובת המערכת.

דבר אחד ברור לכולם: אם תבחר יהדות התורה לצאת החוצה, יהיו חייה של ש"ס, שאינה ממהרת לצעוד החוצה, קשים ומרים. מי שקרא את הראיון עם השר ישי, ועוד יותר, מי שקוא את המילים שלא נאמרו ואת המילים שבין השורות, יכול להבין ממנו כמה תובנות חשובות: בשלב הזה - אנחנו לא הולכים על פרישה; בשלב הזה אנחנו מנסים לשכנע את התנועה האחות שלא לשבור כלים; באם היא תחליט לשבור כלים, יהיה זה צעד בלתי חכם, וההיסטוריה תוכיח; עם כל הכבוד להם, לנו יש את מועצת חכמי התורה, ורק היא זו שתכריע; עוד יש לנו איתם חשבון ארוך ובלתי סגור בנושא הסמינרים, בו לא נהסס להסיר את הכפפות ולהילחם.

האם אנו עומדים בפני תקופה חדשה? עדיין מוקדם לנבא זאת, אבל כל האפשרויות פתוחות. תקופה חדשה פירושה: ליכוד-עבודה-קדימה-ש"ס-ליברמן. יהדות התורה -בחוץ, נלחמת בש"ס, מנסה למשוך גם אותה החוצה. ש"ס -בפנים, משיבה מלחמה, בעיקר בנושא הסמינרים.

מדובר בתרחיש לא פשוט עבור נתניהו, אבל אם הוא חפץ חיים פוליטיים שקטים, ייטיב לעשות באם ירגיע את השרים הסוררים במפלגתו. עם כל הכבוד להם, ועם כל האהדה הפנים-מפלגתית שהם זוכים לה, אם לא יעשה זאת - מסביב ייהום הסער.

על פי הצעקות שבקעו מחדר ישיבות הסיעה, עת נפגשו ארבעת הח"כים של יהדות התורה עם ראשי ומנהלי מוסדות חינוך, המצב לא פשוט...

צפו לחורף חם.



חרדים לנכים

מחוץ לחדר הישיבות של סיעת ש"ס פגשנו כמה נכים שהגיעו לכנסת, כדי לקדם את ענייני הארגונים שלהם, שגם מצבם, על רקע התקציב החדש, לא מעודד. בשבוע שעבר ניסו כמה מכלי התקשורת לצייר כאילו זה 'או זה או זה', כלומר: הבטחת הכנסה לאברכים על חשבון הכספים לנכים. ולא היא. בשיחות שניהלנו עם כמה מהם, מתברר כי אין כל יסוד לניסיון הקישור הזה. את אחד מהם, נכה שהוא גם חרדי, אף הקלטנו.

• התארחת אצלנו בכמה טורים, בוא תציג את עצמך.

"אבנר עורקבי, יו"ר ארגון "אהב"ה" למען הנכים בישראל וחבר בפורום המאבק של הנכים בישראל".

• לפני שבוע הנכים הפגינו פה ליד הכנסת. משום מה נוצר רושם כאילו יש קשר בין ההפגנה לבין המאבק נגד חוק הבטחת ההכנסה. גם התקשורת ניסתה לעשות הקשר כזה.

• נעשה ניסיון, הייתה פליטת-פה של מישהו, אבל אני חושב שאין שום קשר בין הדברים. זה חרדים, וזה נכים. נכים הם לא דווקא חרדים, אם כי יש כמובן גם נכים שהם חרדים, ואנחנו נלחמים גם בשבילם. אבל אין שום קשר בין קצבה לחרדים לבין קצבה של נכה".

• כנכה, שהוא גם חרדי, האם אתה חושב שהמשך מתן קצבאות לאברכים חשוב למדינה?

"כל מי שתורתו אומנותו, לפי האמונה שלי, לומד עבור כל עם ישראל, ואני חושב שזה מאוד ראוי שגם להם תהיה תמיכה. זה כמו יששכר וזבולון. ה' שומר את המדינה, בזכות התורה".

• מהו הנושא שבשבילו הגעת היום לכנסת?

"שבוע שעבר ביקש מאיתנו ראש הממשלה להפסיק את ההפגנה, היו שם גם ילדים נכים. הבטיח שהוא, שר האוצר ושר הרווחה, יסגרו את כל הדרישות שלנו: קצבת נכות להצמיד לשכר מינימום, קצבת שר"ם לילדים כמו שמקבל נכה מבוגר, וועדות רפואיות שצריך להסדיר אותן".

• מה הסיכוי שתצליחו במאבק שלכם?

"בניגוד למאבקים קודמים בהם לא יצא כלום, הפעם נצליח. יש לנו ברוך ה' פגישה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ומקווה שהבעיות יפתרו".

• ומה תעשו אם זה לא יצליח?
"לא מגלים. היום הגענו על מנת לממש את ההבטחות של ראש הממשלה. הפעולות הבאות שלנו, לא נאמר אותן כי בפעם שעברה סגרו אותנו כמו בכלובים".

• מה זאת אומרת כמו כלובים?

"משטרת ישראל בהפגנה האחרונה סגרה אותנו ולא יכולנו לצאת החוצה, גם לא לשירותים".

• כמה נכים יש היום במדינה?

"יותר מ-600 אלף".

• וכמה אנשים משתתפים בהפגנות, מגיעים לכנסת?

"כ-200-300 איש".

• איך זה שכולם לא משתתפים ולא מספיק צועקים?

"צועקים, אבל לא שומעים אותם".

• לא שומעים אותם, ולא רואים אותם. אין להם כוח?

"לא היה כוח. אבל מאחר ויש פה איחוד של נכים וכל ארגוני הנכים התארגנו כאחד עבור המאבק הזה, הקול שלנו נשמע חזק הן בתקשורת והן במדינה כולה".

• מי מחברי הכנסת של יהדות התורה וש"ס נוהג לעזור להם?
"כולם, בלי יוצא מן הכלל. מאמסלם, הרב מיכאלי, הרב אלי ישי, הרב מרגי..."

• מי מיהדות התורה?

"הרב מקלב והרב גפני, מקדמים איתם חוקים מאוד יפים, כמו שאנחנו מקדמים עם הרב אמסלם".

• אני מקווה שעד הראיון הבא שלנו יצטרפו עוד ח"כים לרשימה.

"אני מקווה שגם מהמפלגות האחרות. הרי הנכות לא פוגעת במפלגה אחת. העניין הוא שהעניין החברתי יותר מוכר לחברה החרדים".

• אתה מרגיש שכשאתה בא לח"כ חרדי הוא עוזר לך יותר מאשר ח"כ חילוני?

"אמת. כולם אומרים נעזור, אבל המפלגות החרדיות אצלן אתה מוצא אוזן קשבת ורצון לעזור. אני מזמין אתכם לוועדה לפניות ציבור, ועדה משודרת, בעניין של דירות לילדים נכים, בשידור חי, תראו את המצוקה, וזה הרב מקלב".

המחלוקת בין סער ולפיד

למרות ש'חוק המשתמטות בשם הדת' עבר רק בוועדת השרים לענייני חקיקה, הוא הצליח להרתיח את נציגי המפלגות החרדיות. "זו בעיה קשה גם של הליכוד, לא רק שלנו", הסביר לי אחד מעוזריו של בכיר ביהדות התורה. "הרי בין מצביעיה נמנים אנשים מסורתיים, שעבורם החוק הזה יהיה אסון. אלא שהליכוד לא אשם, זה גדעון סער שדאג לרתום את החבר'ה ולהעביר את החוק. אין מה לעשות, חובה להודות באמת ולפיה סער מתגלה כמפלצת בכל מה שקשור לציבור החרדי. זה כבר לא רק נושא החינוך, בו ניסה לומר שהוא מחויב לדרישות בג"צ. הוא התערב גם בנושא הבטחת הכנסה לאברכים, ואתמול גם בנושא חוק החיילות. כפי הנראה, התחרות עם יאיר לפיד שיבשה את דעתו".

לעצם העניין, הוא מדבר על תחושה קשה בקרב הנציגים החרדיים. "סער הוא אחד מהאנשים החזקים כיום בליכוד. לפני שבוע, בפגישה של הח"כים עם נתניהו, הם צעקו באוזניו על מעשיו של סער. ענה להם ביבי: 'חתמתם עם הליכוד, לא עם סער'".

זה נכון, וזה לא נכון. כי עם כל הכבוד לנתניהו ולליכוד, כמו שהדברים נראים כרגע, הם לא ממש מסוגלים לשלוט בגובה הלהבות. ואל מול הלהבות הללו חשים חברי הכנסת ביהדות התורה די מתוסכלים. הם אפילו מתקשים להחליט אם כדאי להם להתראיין ולהגיב, אם לאו. כי אם ידברו, יגידו שהם מתסיסים. אם ישתקו, יגידו שאינם עושים דבר. ניקח, לדוגמה, את חוק הבטחת הכנסה. הרי גפני ביקש מהממשלה שהיא זו שתגיש את החוק. אלא מה? הממשלה לא הסכימה. אמרה 'תגיש ונתמוך', וכל השאר היסטוריה.

"הם יושבים טוב, למה לפרוש?"

בניגוד למצבה של יהדות התורה, נראה שלש"ס לא אצה הדרך לאיים. "הם יושבים טוב, יש להם שרים, יש להם מועצות דתיות, למה שיפרשו?" - אומרים ביהדות התורה, כשאיש אינו לוקח אחריות על הציטוט.

אבל למה לדבר על כעסים כלפי ש"ס, אם בתוך הבית פנימה עוד לא נעשה סדר?

מחד, הם מתקשים שלא להודות בכך שליצמן עשה תרגיל מבריק כששלף את הסכם הטיוטא עם 'קדימה'. מאידך, הם שבים ומזכירים לו עוונות ראשונים על שלא מיהר להתערב בפרשת האברכים. הם אולי שוכחים את העובדה שלא הוזמן לכינוס, ואולי מבקשים לשכוח אותה.

בשביל ש"ס, ללכת היום לבחירות זה להמר ובגדול. אין זה סוד שהצל השחור המאיים על שלוותם של כמה מנציגי התנועה הוא צילו של אריה דרעי. אחד מבכירי התנועה בעבר (ולדבריו, גם בהווה) הכריז באוזני: "אריה עומד להקים מפלגה". כמי שמקורב ביותר לדרעי, קשה לזלזל בדבריו. הוא אמר את הדברים בתגובה לשאלתי בדבר היחסים המתחממים והולכים בין הגר"ע יוסף לבין דרעי, כפי שבאו לידי ביטוי בכמה אירועים.

שאלתי אותו האם יש מצב שבו אריה חוזר לתנועה ומשתבץ בה. תשובתו, כאמור, הייתה ברורה לגמרי. בשיחה קצרה עם מקורב נוסף הוא לא שלל זאת. בפעם הקודמת בה ציטטנו את דבריו של ח"כ הרב חיים אמסלם על הליכה משותפת עם דרעי, שלל זאת אותו מקורב מכל וכל. הפעם לא.



שרים לענייני אנטי-דתיים

אם למישהו היה ספק בקשר לכוונות של ש"ס, פיזר הראיון של אלי ישי ל'בחדרי חרדים' את כל הספקות. לא פורשים, לא בשלב הזה. בשיחה עם שר הדתות, יעקב מרגי, אנחנו שומעים דברים דומים.

לא, לא פורשים, נלחמים מבפנים. ובשר החינוך הסורר? - נדע כבר איך לטפל.

"חוק החיילות הוא עוד ניסיון לא מוצלח של כמה חברי כנסת להביא את הדיון האמיתי לוויכוח של דתיים-חילונים. יש הצעת חוק ממשלתית שפותרת את בעיית הצהרות הכזב, צריך לאמץ את הצעת החוק הממשלתית ולדחות את הצעת החוק הפרטית של ישראל חסון. אי לכך הגשנו ערר, והחוק לא יעלה. אין ספק שיהיו כמה שעות של דיון ציבורי, ביום רביעי, סביב החוק הזה, אבל שום חוק לא יחליש אותנו.

"אנחנו נילחם, בשביל זה נבחרנו ובשביל זה אנחנו בממשלה הזו, כדי לבלום כל יוזמה שהיא לא ממין העניין. ישנן משתמטות - צריך לטפל בכך, אבל לא יתכן שבגלל המלחמה במשתמטות נילחם באותן דתיות שלומדות בבתי-ספר חילוניים, כי אין להן בתי ספר דתי בסביבתן, נפגע בתלמידות חילוניות שמתחזקות ונמצאות בשעות אחר הצהרים במדרשיות ושומרות על אורח חיים דתי. לכן הצעת החוק הזו לא היה מקומה לעלות בוועדת שרים לענייני חקיקה, ואני מאמין שביום רביעי תהיה משמעת קואליציונית ונהדוף, כל הקואליציה יחד, את הצעת החוק הזו".

• לא נזכיר שמות, אבל התחושה היא שיש שרים בליכוד ששמים רגליים...

"אין ספק שיש שרים, בליכוד דווקא, שמעניינת אותם החקיקה האנטי-דתית הזו, פרו שדולות הנשים ופרו רפורמיות, כדי לצבור נקודות בקהל היעד שלהם. אנחנו בולמים זאת. לצערנו הרב הם לא נוהגים בהתנהגות של שותפות, אבל אנחנו נדע לבוא חשבון גם עם השרים הללו".

• ניסיתם לבקש מראש הממשלה לעשות עם השרים הללו קצת סדר?

"אי-אפשר לבוא ולבקש מראש הממשלה לעשות קצת סדר, כי יש הסכמים קואליציוניים. בתוך ההסכם הקואליציוני אפשר לבוא ולדרוש בתוקף, מחוץ להסכם זו בכיינות. יש כללי משחק בוועדת שרים לענייני חקיקה, מביאים דברים בהסכמה ושלא בהסכמה, החכמה היא לנצל עיתויים מוצלחים. להביא אותם שהם יצטרכו אותנו בסוגיות שלהם, ואז נדע לשים רגלים אחוריות ואז ראש הממשלה ממילא יקרא לשר הסורר או לח"כ הסורר ולומר לו: פה לא אוכל לעזור לך כי זה פוגע בי".

• הם מתכוונים ביום מן הימים להתחרות בנתניהו. יצא לכם לדבר איתו על הנקודה הזו? הוא אמר לכם משהו על זה?

"כשאנחנו מטיחים לו את זה בלהט הדברים הוא מכחיש. אומר שזאת דעתו, והיא עקבית. אבל אין ספק שלאחרונה אנחנו רואים מגמה מאוד עקבית ושיטתית, אתה יכול לתמוך, אבל להיות ראש המובילים? המגייס את הרוב? זה אומר דרשני..."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד