כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

סופר השואה וחתן פרס נובל אלי ויזל ז"ל

ניצול השואה המפורסם שהפך לעיתונאי, זכה בפרס נובל לשלום והיה מקורב לחסידות - נפטר בשבת בגיל 87

הסופר אלי ויזל ז"ל. צילום: פלאש 90
הסופר אלי ויזל ז"ל. צילום: פלאש 90

חתן פרס נובל לשלום, העיתונאי וסופר השואה הנודע אלי ויזל ז"ל, הלך לעולמו בשבת בגיל 87.

ויזל נולד בעיירה סיגט שברומניה לאביו שלמה, שהטמיע בבנו ערכים הומניסטיים, ועודד אותו ללמוד עברית ולקרוא ספרות כללית, בעוד אמו דחפה אותו ללמוד תורה וחסידות. ויזל היה מקורב לחסידות קרעטשניף בעיר הולדתו.

הוא עבר את מאורעות השואה האיומה באושוויץ ועם שחרורו גדל בבית יתומים בצרפת, בהמשך למד פילוסופיה ושימש כעיתונאי צרפתי. מאוחר יותר הגיע לניו יורק, שם החל לשמש כעיתונאי בשפת היידיש וכן כעיתונאי בידיעות אחרונות.

ויזל כתב בחייו עשרות ספרים, ואת רוב רווחיו מהספרים שכתב חילק דרך "קרן אלי ויזל לאנושיות". בין היתר הקימה קרן ויזל את "בית ציפורה" - מרכז לימודים והזנה לאוכלוסייה האתיופית בקריית מלאכי ובאשקלון ע"ש אחותו שנספתה באושוויץ. כשהתפוצצה פרשת ההונאה של ברנרד מיידוף, התברר כי גם "קרן אלי ויזל לאנושיות" הייתה בין הנפגעים בפרשה זו, וכי איבדה בהונאתו של מיידוף כ-15 מיליון דולר.

בשל מאמציו קיבל את פרס נובל לשלום.

בחודש סיון תשע"א ערך ביקור מרגש ובלתי שיגרתי במעונו של האדמו"ר מבעלזא בקריה בירושלים במהלך הביקור הוא שאל את האדמו"ר: "מה יהודי כמוני צריך עוד לעשות בעולם למען עם ישראל?" הסופר גולל את סיפור ילדותו בבית חסידי בסיגעט וכיצד זכה לראות את האדמו"ר רבי אהרן מבעלזא זי"ע בבודפסט. בהמשך אף סיפר כי אביו היה חסיד ויז'ניץ במקורו, והוא אף שר וזימר מניגוני בית ויז'ניץ שעלו בזכרונו.

על סיפור נס ההצלה שלו עצמו אמר ויזל: "אני עדיין מחפש את השליחות למענה ניצלתי מן התופת". והוסיף, "דרך החסידות מושכת את הדור הצעיר בעולם כולו אל היהדות יותר מכל דרך אחרת".

הוא הותיר אחריו את אשתו אסתר מריון, בנו אלישע שלמה - ושני נכדים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

ויזל ז"ל בביקור אצל הרבי מבעלזא צילום: ויזל ז"ל בביקור אצל הרבי מבעלזא
ויזל ז"ל בביקור אצל הרבי מבעלזא

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב בעקבות פטירתו של ויזל: "מדינת ישראל והעם היהודי מבכים מרה את פטירתו של אלי ויזל. אלי, אמן המילים, נתן ביטוי באמצעות אישיותו יוצאת הדופן וספריו המרתקים, לניצחונה של הרוח האנושית על פני האכזריות והרוע. באפילת השואה שבה נספו אחינו ואחיותינו - ששת המיליונים – אלי ויזל שימש קרן אור ומופת של אנושיות המאמינה בטוב שבאדם. יצירתו העניפה של אלי אינה משקפת רק את מוראות השואה, אלא מייצגת תקווה ואופטימיות אל מול העלטה של אושוויץ. ירושלים - בירת הנצח של ישראל - סמלה בעיניו את יכולותינו להתרומם מבור תחתיות ולהגיע לפסגות חדשות. אני מודה על הזכות שנתנה לי להכיר את אלי וללמוד ממנו כה רבות. בשם כל אזרחי ישראל, שרה ואני שולחים תנחומים לרעייתו מריון ולמשפחת ויזל. יהיה זכרו ברוך לעד.״

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ספד הערב לאלי ויזל ז"ל: "הלילה אנו נפרדים מאחד מגיבוריו של העם היהודי, נפיל אמיתי של האנושות כולה. אלי ויזל זכרו לברכה גילם את נחישות הרוח האנושית, את היכולת לגבור על הרשע הנורא מכל - ולחיות, כנגד כל הסיכויים. בחייו היה ללוחם כנגד השנאה באשר היא ועבור האדם הנברא בצלם באשר הוא, ולמורה דרך עבור כולנו. מגדולי בניה של האומה היהודית, שנגע בליבות רבים כל כך ועזר לנו לשוב ולהאמין, בסליחה, בחיים ובשליחותו הנצחית של העם היהודי. יהי זכרו ברוך ונשמתו צרורה בצרור החיים ובלב העם."

יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין נפרד מאלי ויזל: ״העם היהודי ברחבי העולם נפרד הלילה בצער מאלי ויזל, אחד האישים היהודיים המרכזיים במאה החולפת. ויזל, ניצול אושויץ וחתן פרס נובל, זכה בצדק להערכה עצומה כמי שהשכיל להאדיר את שמו של העם היהודי וכמי שמתוך הסבל האישי שלו האיר את ייחודו ואת עוצמתו. אני נפרד גם מידיד אישי שאהבתי ולמדתי ממנו רבות. אין ספק כי הגותו ותרומתו האינטלקטואלית והערכית תהדהד עוד שנים רבות. יהי זכרו של איש יקר זה ברוך.״
אלי ויזל סופר השואה פרס נובל פטירה בעלזא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד