כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

תלמדו, אין דבר כזה יח"צ. יש אינטרסים • טור אישי

הקורסים לתקשורת ויח"צ הפורחים במגזר החרדי, תוך מכירת אשליות מתוקות שאין בינן למציאות מאומה, מרגיזים את יוחנן ליפשיץ, עיתונאי ותיק • על העיתונות ועל היח"צ

יחצ"ן עם בעלים של עיתון
יחצ"ן עם בעלים של עיתון



כבר זמן רב רציתי להתייחס לקורסים, הפורחים במגזר כמו פטריות לאחר הגשם, בהם לומדים צעירי הצאן את הפן המקצועי של התקשורת והעיתונות, באמצעות מומחים מהשורה הראשונה (והשניה והשלישית...), במטרה להכשיר דור חדש של עיתונאים ויח"צנים.

עצם היוזמה ברוכה. ראשית, המארגנים גוזרים קופון - וזה דבר חשוב לכשעצמו. שנית, העיתונות החרדית משוועת לדם צעיר ותוסס, כאלו המוכנים לנסוע שעות עם המקלדת ביד, עבור סיפור מגזיני טוב. ללא ספק, עיתונאי צעיר כזה הוא ברכה לכל עיתון.

אבל - וכאן בא אבל גדול - צריך להיות כנים ולהניח את הקלפים פתוחים על השולחן: עוד לא נולד העיתונאי שהגיע לעיתונות בעקבות קורס שעבר, מקצועי ככל שיהיה.

עיתונות היא שילוב של כשרון מולד + סייעתא דשמיא: להיות האיש הנכון במקום הנכון. הקורסים, למרות שהם מקנים ידע מקצועי רב, לא עוזרים במציאות. איני מכיר עיתון מכובד המוכן להתנסות עם כתב טירון. במקרה הטוב, הוא יכול להתחיל באתר אינטרנט ומשם להתקדם לעיתונות הכתובה, וכפי שהוכח מספר פעמים - מסלול זה עובד.

גם את זה לא שוכחים לפעמים לצרף לידיעהצילום: גם את זה לא שוכחים לפעמים לצרף לידיעה
גם את זה לא שוכחים לפעמים לצרף לידיעה


לא נעים לנפץ חלומות

ומעיתונות ליח"צ: בקורסים מלמדים על רגל אחת את תורת יחסי הציבור ומבטיחים לתלמידים, תוך מכירת אשליה מתוקה, להשתלב במשרדי הפרסום, ואף להקים לבד משרד היח"צ.

כאן יש מעט אמת בפרסום, שכן במשרדי הפרסום יש כל העת תזוזה, בניגוד לעיתונות הממוסדת, ולבוגר קורס יהיה קל יותר להתקבל, תמורת שכר מינימום. אם יצליח שם - השמים הם הגבול.

אבל החלומות שמוכרים לתלמידים התמימים כי יוכלו אחרי הקורס להקים משרד יח"צ - זו כבר עבודה אמיתית בעיניים.

תלמידי קורסים יקרים: בעיתונות החרדית, כמו בעיתונות החילונית, אין מושג של יח"צ. יש מושג של אינטרסים. העיתון מקבל מודעה ובתמורה מכניס הודעת יח"צ. עם עוד קצת לחץ וטלפון אישי ממנכ"ל המשרד, היח"צ לא יכנס למדור אינפורמטיבי, אלא ימצא מקום בעמודי החדשות. אם מבטיחים גם טיסה לאירוע, תקבלו גם הפניה מעמוד ראשון.

ויש כמובן סוג אחר של אינטרסים: יש עיתונאים שמתחזקים תיקי יח"צ מהצד. במקרה כזה מנצל העיתונאי את קשריו האישיים עם הקולגות בכדי להשחיל פנימה ידיעות. הוא מכיר טוב מאוד את הסחר-מכר: השבוע נכנסה ידיעה שלו לעיתון המתחרה, מחר הוא יכניס בעיתונו ידיעה של הקולגה. יח"צ תמורת יח"צ.

ואתה תלמיד תמים הלומד בקורס איך להכין ידיעת יח"צ מקצועית, איך ליצור קשרים וכו', רואה כבר בעיני רוחך את משרד היח"צ הפרטי שלך משגשג, וידיעותיך מתפרסמות בכל העיתונים - מוטב שתגנוז את החלום. חבל שתעבוד שעות על ידיעה אחת, תוך השקעה בכותרת טובה, שבלחיצת 'דילט' תמצא את עצמה בפח האשפה של המחשב.

נכון שלא נעים לנפץ חלומות. מצד שני, מוטב להכיר במציאות כבר כעת מאשר להתאכזב, לאחר שמישהו רוקן את ארנקך.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד