י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

מדוע שכרו של חרדי יורד ב-15%-25% לעומת חילוני?

המדינה מציגה את הציבור החרדי כמשתמט ממחויבויות, כבטלן וכמי שחי על חשבון הקופה הציבורית - כדי לטשטש את סימני המחדלים של הממשלה • יצחק נחשוני על דו"ח העוני, 'כנס שדרות', ועל סקרים ומחקרים חדשים

בדרך לעמל היומי. צילום: מנח זרקא
בדרך לעמל היומי. צילום: מנח זרקא



האיום הקיומי שלפני הגרעין האיראני

ישראל מעדיפה את הנתונים, גם אם הם מאוד לא מחמיאים לה, על פני ה'נתינים' - אלה שהם פה רק במעמד של כפופים וחייבים לשלטון, אבל אינם זוכים לזכויות מינימאליות וליחס שמדינה מתוקנת צריכה להעניק לאזרחיה.

יותר קל לה להתמודד עם דו"ח עוני חמור במיוחד ולקוות שייגנז כמה שיותר מהר, מאשר להאכיל עוד 123 אלף פיות, שעל פי אותו דו"ח של הביטוח הלאומי, הצטרפו בשנה האחרונה למעגל העוני.

כך נוהגת המדינה שלנו גם במחנק הדיור: היא נותנת לנתונים המתפרסמים חדשות לבקרים לבלבל את המחוסרים, עד שהם הופכים לא רק לחסרי בית, אלא גם לחסרי כתובת, אליה יוכלו לפנות ולתבוע פתרונות ישימים למצוקתם.

את אותה המדיניות מובילה המדינה בכל הנושאים הנוגעים לציבור החרדי ולהסתה נגדו. היא, כן היא ורק היא, ואפילו הצבא שלה, הם שמלבים את אש השנאה ומפקידים אותם בידי רצי מירוץ ה...לפיד. היא שמציגה את הציבור החרדי כמשתמט ממחויבויות וממטלות לאומיות, כבטלן וכמי שחי על חשבון הקופה הציבורית. הכל, כדי לטשטש את סימני המחדלים, ולהסיר מעצמה את האחריות המתבקשת - לדאוג לרווחת האזרחים ולספק להם את צרכיהם, כדי שיוכלו לחיות כאן בכבוד.

את מי צריכה לעניין השאלה מה עיסוקו של אביו של ילד אחד מ-850 אלף הילדים הנמצאים, על פי הדוח שהתפרסם השבוע, מתחת לקו העוני? ונניח שהוא אברך הלומד תורה, למי יש סמכות לנהוג בו ב'נוהל ילד' ולשלול ממנו את הבטחת הארוחה החמה או תשלום הלימודים, כדי שאביו יצא, ממה שנראה לשונאי הדת כ'חור שחור' ויצטרף ל... מעגל העבודה?

בצירוף מקרים מדהים, ובהפרש של יום אחד בלבד מהעיתוי שנבחר לפרסום דו"ח העוני, המציג את המנהיגות והחברה בישראל כענייה ממעש בתחום הרווחה, והסיוע לנזקק, נפתח היום 'כנס שדרות' לחברה שהוא המקבילה הענייה של 'כנס הרצליה' המעונב.

הכנס, נושא לשווא את שמה של עיירת הפריפריה והמצוקה 'שדרות', והוא נערך בכלל במכללה האקדמית ספיר. הדבר נעשה שוב מטעמי 'איפור' וכדי להעניק לו מימד של התכנסות מתוך דאגה ל'מסכנים' שבשוליים, לפחות בשולי המפה, אם לא בשולי החברה.

שיטת הישרא-בלוף עובדת גם בדרום הרחוק.

'כנס שדרות' זוכה לתמיכת משרדי הממשלה, וכמה מדיוני ועדותיה של הכנסת יעברו אליו היום, בעקבות מצלמות כלי התקשורת שהוצבו שם. חברי הוועדות ילעסו שוב את כל אותם נושאים שהם בולסים, יחד עם הבורקסים בישיבות המייגעות בירושלים, שהם אולי יוצאים מהן שבעים, אבל האזרחים ה'נידונים' בהם, נותרים גם אחריהם רעבים.

ועדת העבודה והרווחה, תדון בישיבתה היום ב'כנס שדרות', ב..."שילוב חרדים בשוק העבודה". כמה צפוי. זאת, למרות שרק אחד מחבריה, ח"כ הרב חיים אמסלם, משתייך למפלגת שס החרדית. אבל הצורך להתפרסם עושה את שלו, ולמרות ש'דוח העוני' אקטואלי יותר וממתין בראש רשימת ה'נידונים' לדיונים, ומן הראוי היה שהוועדה תדון בו מיד, האדם הנושך הוא הרי מעניין יותר, גם אם הוא כבר מועד בנשיכות של חרדים.

לקראת הדיון ה'חשוב' הזה, שבו ישתתפו כמובן, גם נציגי אכ"א בצה"ל, שהפך לאחרונה 'אגף היהודי' של צה"ל המתריע מפני סכנת התפשטות של החרדים, יוצגו למשתתפים נתונים 'חדשים' של מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת על מאפייני המגזר החרדי.

הנה כמה מהם. כדאי שתקראו אותם מול המראה, כדי שתוכלו להסיק האם אכן מדובר בכם:

56 אחוזים מהחרדים בישראל נמצאים מתחת לקו העוני והם מהווים 20% משיעור כלל העניים בישראל. זאת,למרות שהאוכלוסייה החרדית, על פי מה שהם רוצים להאמין, מהווה בינתיים רק כ- 10% מהאוכלוסייה בישראל.

ממש נופת צופים: יום אחרי דו"ח העוני המצביע על סכנה קיומית של 2 מיליון איש בישראל, ללא כל קשר לגרעין האיראני, זוכים 20% מעניי ישראל החרדים, והם בלבד, להתייחסות 'מחבקת' מוועדת הרווחה של הכנסת ועוד ב'כנס שדרות'.

80% העניים הנותרים, שבהם נכללים לראשונה גם משפחות עם מפרנס אחד או אפילו 'מעגל' של שני הורים בעבודה ולא בכולל, ימשיכו לסבול מהתעלמות מוחלטת של הגופים המופקדים על רווחתם. העובדה הזו משמיטה לחלוטין את טענת החרדים לחוסר יחס ושיוויון ועוד יהיה מי שיציג אותה בעתיד, בלא למצמץ, כ... "אפליה מתקנת".

משתתפי הדיונים גם יעודכנו היום כי ממוצע שנות הלימוד של החרדים עולה אפילו על זה של החילונים: 14.2 שנים לחרדים לעומת 13.3 לחילונים.

אז מה רוצים מאיתנו? - הסוגריים שב'מחקר' שיוגש להם מסביר: "מדובר בעיקר בלימודי תורה שאינם ישימים ב... שוק העבודה" - נאמר בהם. הלימודים ה'קצרים' של החילוניים, על פי אותו מחקר, גם הרבה יותר יעילים מהארוכים של החרדים שהרי 46% מהחילונים יודעים אנגלית היטב, בעוד שרק 26.4% מהחרדים נחשבים לכאלה...

אלה הנתונים על החרדים 'הנתינים' של מדינת ישראל שיוגשו היום למשתתפי 'כנס שדרות' ולנציגי הכנסת והממשלה שימצאו לנכון להשתתף בו. הם עלולים אולי להגביר את ההסתה נגדנו, אבל את מי זה מעניין כשהם עלולים להשכיח את דו"ח העוני החמור שממשיך לתפוס בינתיים את הכותרות.

עובדים בחינוך. מורה ותלמידיו. צילום: אילוסטרציהצילום: עובדים בחינוך. מורה ותלמידיו. צילום: אילוסטרציה
עובדים בחינוך. מורה ותלמידיו. צילום: אילוסטרציה


בין 'שחורים' ל'עובדים שחורים'

אותו 'מחקר' ממשלתי, שיופץ בכנס שדרות, קובע כי במגזר העסקי בישראל מועסקים 48 אלף עובדים חרדים, המהווים רק 2.3% מכוח העבודה במגזר הזה.

שיעור גבוה מהנשים החרדיות (66.6%) ומהגברים החרדים (45.1%) עובדים במינהל ציבורי, חינוך, בריאות ושירותים קהילתיים, בהשוואה לנשים חילוניות (42%) וגברים חילונים (20%).
71.7% מהחילונים עובדים לפחות 35 שעות בשבוע ולעומתם, רק 52.5% מהחרדים משקיעים כמות שעות זהה בעבודה.

רק בסופו מופיע הסעיף המקומם ביותר המציג את השקר שמאחורי האובססיה להוצאת הציבור החרדי מהיכלי הישיבות ל'מעגלי העבודה': ממוצע השכר החודשי לגברים חילונים הוא 8950 ₪ ברוטו ואילו לגברים חרדים עובדים רק: 6100. ממוצע שכר חודשי לנשים חילוניות הוא : 5700 ₪ ברוטו. ואילו לנשים חרדיות עובדות רק: 3700.

טלי חרותי-סובר מגלה בעיתון דה-מרקר, כי הנתונים האלה ועוד חמורים הרבה יותר מהם, נכונים לא רק בעבודה שאינה בתחומים מתקדמים, אלא אפילו ב'הייטק'. "מתברר כי כאשר חרדי או חרדית מגיעים לראיון עבודה פרטני, יורד שכרם ההתחלתי ב-15%-25% לעומת החילוני המגיע לראיון עבודה לאותו תפקיד".

למרות שהממצא הזה מנוגד באופן מוחלט לכל חוקי העבודה, ב'כנס שדרות' ימשיכו להאשים את החרדים בסירוב לצאת לעבודה, גם אם היא... עבודת חינם.

מסתבר שלא איכפת להם שהחרדים יישארו 'שחורים' אבל... 'עובדים שחורים'.


אלימות בחברה. שוטרים עושים סדר באיצטדיוןצילום: אלימות בחברה. שוטרים עושים סדר באיצטדיון
אלימות בחברה. שוטרים עושים סדר באיצטדיון


הסקר שטורף את הקלפים

עוד סקר שהוכן לקראת 'כנס שדרות', כמעט ואינו זוכה לחשיפה, למרות שהוא טורף את כל הקלפים.

ליאת עזר, הכתבת לענייני רווחה של 'ישראל היום' עסקה בו והוציאה מתוכו את הנתונים הבאים: 69% מהישראלים חושבים שהכי טוב לגור בארץ.

רוב פטריוטי.

וממה הם בכל זאת מודאגים? - 81% אמרו שמאלימות בחברה, 70% אמרו שמהפערים בין עניים לעשירים, 69% מהמאבק עם הפלשתינים, 51% מההתנתקות מרצועת עזה ו37% מהיחס לערבים ישראלים.

אף לא אחד ממשתתפי הסקר לקראת 'כנס שדרות', ציין את החרדים וכל מה שטופלים עליהם כמדאיג אותו וכפוגע באמונתו ש"הכי טוב לגור בארץ".

זהו 'נוק - אאוט' לכל אלו שמעלים את ה'חרדים' למרכז ה'מוקד' הציבורי והתקשורתי, ובהם גם כנס שדרות עצמו, שהזמין את הסקר.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד