ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הגיע הזמן: מוסדות פטור יתוקצבו לפי החוק

כהמשך להסכם הקואליציוני ובפעילות סגן שר החינוך, הופץ אתמול תזכיר המאפשר תקצוב מוסדות פטור והתקנות והסדרת התנאים להפעלתם

פרוש. צילום: פלאש 90
פרוש. צילום: פלאש 90

בהתאם להסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה הופץ אתמול תזכיר המאפשר תקצוב מוסדות פטור והתקנות והסדרת התנאים להפעלתם.

סגן שר החינוך מאיר פרוש ולשכתו, עם מנכ"לית המשרד, היועמ"ש של המשרד ופקידים בכירים, עמלו ועבדו באינטנסיביות רבה במשך תקופה ארוכה על התקנות תוך כדי החלפת טיוטות רבות עם הגורמים הרלוונטיים בכדי להשלים את ההליך ולהביא נוסח מוגמר של הצעת חוק ותקנות המאפשרות את תקצוב מוסדות הפטור, בכדי למצוא פתרון ראוי למצוקת מוסדות אלו. לפני כששה שבועות קיבל משרד המשפטים את החומר הרלוונטי, ואתמול אישר את התקנות.

כזכור, לפני כשש שנים הוגש בג"ץ על ידי התנועה לאיכות השלטון, בו נטען שלשר החינוך אין הסמכה בחקיקה ראשית לתקצב את מוסדות הפטור. בעקבות העתירה הכריע בג"ץ כי יש צורך להסדיר את הסמכת התקצוב למוסדות הפטור בחקיקה תוך הסדרת תנאים להפעלתם.

שר החינוך לשעבר שי פירון ניצל את הפסיקה הזו, ובמסגרת חוק ההסדרים לשנת 2013-2014, שנחקק על ידי הממשלה הקודמת, תוקן החוק ונקבע כי משרד החינוך רשאי לתקצב את מוסדות הפטור כפי שהיה נהוג בעבר, אך זאת בתנאים שבמהותם יש בהם כדי להביא לפגיעה במוסדות הפטור שהוקמו בעבר, ובחלקם עוד טרום קום המדינה ובחקיקת חוק החינוך.

יצוין, כי במוסדות אלו, המוגדרים במהותם כמוסד פטור, יודעים אף ההורים השולחים את ילדיהם להתחנך במוסדות אלו כי החינוך המוענק בהם מהווה וויתור מרצון על תקציב מלא, ולו בכדי שיוכלו לחנך את ילדיהם על פי השקפת עולמם הרוחנית התורנית.

בשל כך, בהסכם הקואליציוני שנחתם עם מפלגות יהדות התורה וש"ס, נכתב במפורש: "הממשלה תגיש הצעת חוק לביטול סעיף 4 (מלבד סעיף 4 א (2) עד המילה "כאמור") לחוק לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים (תיקוני חקיקה להשגת יעדי תקציב לשנים 2013 ו-2014). הממשלה תפעל לאישורו הסופי של החוק עד למועד האישור הסופי של התקציב הקרוב", כאשר המשמעות היא, ביטול ההוראות שמגבילות את שיקול דעתו של שר החינוך, בכדי להותיר לו שיקול דעת לקבוע את התנאים להכרה ולתקצוב של מוסדות הפטור.

בתזכיר נאמר: "מתן הוראת פטור למוסד חינוך ותקצובו 10א. "השר רשאי לקבוע, בתקנות, סדרים ותנאים למתן הוראת פטור למוסד חינוך לפי סעיף 5(א), להפעלת מוסד כאמור ולהשתתפות המדינה בתקציבו, אם יחליט השר על תקצוב מוסדות כאמור ובמידה שיחליט.

סגן שר החינוך מאיר פרוש אמר אמש כי הוא סמוך ובטוח כי עובדי משרד המשפטים לא שינו במאומה את נוסח התקנות כפי שהוא גיבש עם היועצים המשפטיים במשרד החינוך. הניסוחים בתקנות נעשו כי רק אלו יאפשרו את העצמאות הפדגוגית של משרד הפטור.

כאמור, לאחר מאמצים מרובים ללא ליאות, הופץ התזכיר, ולמרות שבדרך כלל ניתנת אפשרות לערעור בתוך 24 יום, קוצר התהליך לעשרה ימים בלבד, בכדי לזרז את ההליכים הבירוקרטיים למען מוסדות הפטור.
מוסדות הפטור תקציה משרד החינוך מאיר פרוש תזכיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד