כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ליצמן או המנכ"ל? מי אשם בהתייקרות מחירי הייעוץ הרפואי

בעוד שר הבריאות מקדם רפורמות שונות למען האזרח ולשכתו מסייעת לכל פונה, דווקא מחירי הייעוץ הרפואי הכלולים בביטוחים המשלימים מטפסים באופן חסר פרופורציה • מי אחראי לתהליך ומה יש למשרד הבריאות להגיב בנושא

ליצמן וסימן טוב. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
ליצמן וסימן טוב. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

שר הבריאות יעקב ליצמן יצר בקדנציה האחרונה הילה של שירות לאזרח, פתרון למצוקות ובעיות שונות ומענה לכל פניה. לשכת שר הבריאות היא דוגמה ללשכה המתפקדת היטב, כאשר אלפים רבים יודעים שבכל פעם שהם פונים לעזרה, לא משנה מאיזה חוג או עדה הם, חרדים, דתיים או חילוניים, הם מקבלים טיפול מהיר ויעיל במאור פנים.

צוות הלשכה, מחיים יוסטמן ועד מוטי בבצ'יק, דרך יעקב טסלר ואבי ד'גדאק, עושים עבודת קודש. הם מסייעים לכל הפונים ובאמתחתם אלפי עדויות לכך. לא פלא שהשר ליצמן שמנצח על המלאכה עולה בפופולאריות מסקר לסקר.

דווקא על רקע הצלחה זו קשה להבין איך לשכה כזו מאפשרת בתחומי משרדה עליית מחירים חריגה וחסרת פרופורציות במחירי הייעוץ הרפואי. איך דווקא השר הפופולרי שכה דואג לכולם, מאפשר לגורמים במשרדו להעלות מחירים במאות ואלפי שקלים, בתשלומים הנגבים מאזרחים שאין להם?

כך למשל, תחקיר מקיף שפורסם הבוקר (א) במוסף 'ממון' של ידיעות אחרונות, חושף העלאה משמעותית במחירי הייעוץ עם רופא במסגרת הביטוחים המשלימים בכל קופות החולים. לדוגמה, בקופת חולים כללית יעלה המחיר בתחילת אוגוסט מ-120 שקל ל-170 שקל, בלאומית המחיר יעמוד על בין 200 ל-250 שקל, ועל זו הדרך גם בשאר הקופות.

גורמים עלומי שם במשרד הבריאות טענו ש"עליית המחירים נועדה לשים חסם שנועד לגרום למטופלים לחשוב פעמיים לפני שהם הולכים לייעוץ דרך הביטוח המשלים".

על פניו מדובר ברמאות של ממש מול האזרח הקטן, אשר רוכש ביטוח משלים, משלם עליו עשרות שנים במיטב כספו, וכאשר סוף סוף הוא מעוניין להשתמש בשירות שרכש - הוא נאלץ להוסיף סכומי עתק של השתתפות עצמית. מה גם שכל גאוותה של לשכת השר היא בהסרת חסמים בנושאי בריאות, והכיצד דווקא במקרה הזה מסייעת הלשכה להניח חסמים בפני האזרח החפץ בשירות רפואי?

האם השר המוערך שמקדש מלחמה עבור הכללה בסל הבריאות של תרופות מצילות חיים שמיועדות לאחוזים בודדים של חולים, מוכן לאפשר לגורמים במשרדו לפגוע ברוב מוחלט של החולים על ידי עליית מחירים בלתי הגיונית?

גורם במשרד הבריאות טוען ל'בחדרי חרדים' כי מי שמכשיל כאן ובגדול את השר ליצמן, הוא מנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב. לדבריו, "הוא 'איש אוצר' בכל נפשו ומאודו ומבחינתו אסור שתהיה במדינה רפואה פרטית. מנקודת מבטו מותר לאדם לרכוש כל דבר שהוא רוצה, מכונית מפוארת או בית מפואר, אבל לא ביטוח בריאות – מוצר כה חיוני. על השר המוערך והפופולרי להתערב מיידית ולמנוע כל פגיעה בציבור כה גדול".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מטרת הרפורמה אשר נכנסה לתוקף ב-1.7.16 הינה להקל על המבוטחים בהיבט הבירוקרטי, ליצור שקיפות ביחס לגובה ההשתתפות העצמית הכוללת הנדרשת של העמיתים ולהפחית עלויות למבוטחים, תוך שמירה על תכניות שב"ן מאוזנות, ללא צורך בהעלאת פרמיות.

"בעקבות הרפורמה גביית ההשתתפות העצמית כוללת את כלל מרכיבי הניתוח (בי"ח, שכר מנתח, עלות המשתלים וכו') כך שהמבוטח אינו נדרש מכניסת הרפורמה לתוקף לשלם את העלות בעצמו ולבקש החזר אלא לשלם את ההשתתפות העצמית בלבד הכוללת את כל אגיע הטיפול.

"המעבר להסדר החדש הכניס רופאים מנתחים רבים שקודם לא היו ברשימות של הקופות לתחום הייעוץ והוזיל את העלות למבוטח לעומת העלות למבוטח כשבגין ההתייעצות עם הרופא ניתן בעבר רק החזר שכיסה באופן חלקי בלבד את העלות. משרד הבריאות עוקב אחר יישום מודל ההשתתפויות העצמיות באופן שוטף על מנת לוודא שהנטל על המבוטחים פוחת ונבצע התאמות ככל שיידרש לעשות כן. בכל אופן, לא נאפשר עליית מחירים בשבנים".
שר הבריאות יעקב ליצמן לשכה תרופות מחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד