כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

האם כך ליצמן יאבד את הפופולאריות שלו?

מי משכנע את שר הבריאות להמר על רפורמה שגויה, שתוציא סכומי עתק מכיסי האזרחים ותצמצם את השירותים הניתנים להם? • טור

ליצמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ליצמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

חוק ההסדרים משמש כבר שנים ארוכות כזרוע ביצועית של הממשלה והכנסת, שאינן מסוגלות להעביר חוקים במתכונתן הרגילה, ומעדיפות לעשות זאת במחשכים, ובחסות האנדרלמוסיה של חוק התקציב להעביר רפורמות גדולות וקטנות. הרפרנטים המוכשרים באוצר יודעים ומבינים מניסיונם כי השרים העסוקים במשרדיהם לא משיתים את ליבם לפרטים ה'לכאורה' הקטנים.

כך למשל, הניסיון לבשר לציבור על חיזוק המערכת הרפואית הציבורית - אינו אלא כסות להעלאת מיסים במאות אחוזים. כל זאת מבלי שהממשלה תודיע על כך 'רשמית'. כחלון ונתניהו יודעים שהודעה על העלאת מיסים תתנגש במחאה ציבורית גדולה - ולכן הם מתחכמים, מעלים מיסים בצורה עוקפת וכשהציבור יגלה זאת כבר יהיה מאוחר מדי. הם בונים על כך שלא השרים ולא הציבור מסוגל לעקוב אחרי השינויים בזמן אמת.

כבר כעת, כנגזרת של חוק ההסדרים הקודם והרפורמות כביכול למען הרפואה הציבורית, כל אחד ואחד מהמבוטחים בביטוחים המשלימים של קופות החולים (כ–85% מהציבור), משלם על כל השתתפות עצמית – בבואו לקבל טיפול על ידי הביטוח המשלים – לפחות מאה אחוזים יותר. בחלק מהקופות והטיפולים מדובר בעלייה חדה של מאות אחוזים. השתתפות עצמית שהייתה בעבר כמאה שקלים עלתה בלא מעט מקרים לחמש מאות שקלים.

הממשלה רוחצת בניקיון כפיה כאילו ולא היא העלתה מיסים, שעה שהרפורמה שלה ל'החזר הסדר', ולפיו למטופל לא יהיה קשר כספי עם הרופא, גרמו לביטוחים המשלימים של הקופות לבצע הסדר עם הרופאים במחירים גבוהים יחסית. ועל מי הם השיתו את העלות ? נכון, האזרח ישלם. כל ייעוץ או ניתוח עולה עוד מאות ואלפי שקלים בהתאמה. כל זאת על אזרחים ששילמו עשרות שנים ממיטב כספם כדי שבבוא העת יקבלו את השירות הטוב ביותר על ידי הרופא הטוב ביותר.

הרחבת סל התרופות - מהכיס של כולנו
יתירה מזו, הממשלה נותנת הטבות לקופות החולים ומאות מיליונים כדי שיסיטו טיפולים מהביטוחים המשלמים לטובת הסל הציבורי. מאחורי הניסוח העדין הזה כביכול עומדת העובדה הבאה: לקופת החולים שלכם יש אינטרס לעשות לכם תור גדול יותר בביטוח המשלים כדי שהם יקבלו כסף מקופת האוצר. ככל שהם יוכיחו שביצעו פחות ניתוחים בביטוח המשלים, כך הם יקבלו יותר כסף.

במילים אחרות, לא רק שהעלו את ההשתתפות העצמית שלנו במאות אחוזים גם הזמינות קטנה בעשרות אחוזים. שלא לדבר על כך שברגע האמת הם מאפשרים פחות ופחות בחירת רופא. לרופא אגב הם נותנים יותר כסף ככל שיבצע פחות ניתוחים. כך הם מנסים ליצור תור גדול יותר וזמינות קטנה והולכת.

כל זה מתרחש כאן ועכשיו, ואם לא נתקלתם בזה עדיין, אתם ברי מזל. כנראה שלא הייתם זקוקים לרופא בשבועות האחרונים. אבל זו רק התחלה. באוצר ראו כי טוב. הם הבינו שהציבור בלע את הפיתיון ולכן הם ממשיכים צעד אחד קדימה. צעד 'קטן' לאוצר, צעד הרסני לאזרחים.

במסגרת חוק ההסדרים הבא, הגיע מי שהגיע באוצר לשר הבריאות יעקב ליצמן והציע לו את ההצעה הבאה: נוסיף תרופות מצילות חייפ וכותרות לסל הממלכתי בעוד 250 מיליון שקל, נגלגל את זה על חברות הביטוח והביטוחים המשלימים באמצעות מס מחזור. והם בתורם ירוקנו עוד יותר את השירות לאזרח במסגרת הביטוח המשלים. כלומר, לא רק שאנחנו משלמים יותר השתתפות עצמית, לא רק שהשירות פחות זמין - אלא גם נקבל פחות שירותים.

מעניין איך ליצמן כשר נבון נותן לכך יד. האם הוא רוצה לסייע לאחוזים בודדים בציבור שזקוקים לתרופות מצילות חיים, על חשבון למעלה מתשעים אחוז מהציבור שיממנו זאת?

כחלון או המנכ"ל
אולי הסיבה היא ששר הבריאות לקח מנכ"ל איש אוצר, משום שסבר ככל הנראה שהמנכ"ל יסייע לו להביא תקציבים, וכעת הוא מוצא את עצמו מול מנכ"ל שבמקום להביא כסף - לוקח את כספי האזרחים ונותן אותם לקופת האוצר, שיש לה את החוצפה להתהדר כביכול ברפורמה לטובת הציבור.

ואולי שר האוצר כחלון, שחתום על ההוזלה בסלולר ורואה בעיניים כלות את הפופולריות של ליצמן בסקרים, דואג בעקיפין להכשיל אותו. משום שברגע שהציבור יפנים שליצמן במשרד הבריאות שווה עבורו הוצאה של אלפי שקלים בשנה, הוא יהפוך לכישלון מהדהד. האם ליצמן נופל כאן בפח פוליטי שמישהו מתוחכם מנסה לטמון לו? איך יסביר ליצמן לבוחריו שבעטיו הם משלמים יותר ומקבלים פחות?

האדיקות הדתית של נערי האוצר לסייע לרפואה הציבורית מבורכת כשלעצמה אולם היא אינה יכולה להיות על חשבון הרפואה הפרטית. את בעיותיה של הרפואה הציבורית יפתרו רק בהזרמת כספים לרפואה הציבורית מקופת האוצר. רק זה יפתור את הבעיה. כל ניסיון לעשוק את האזרחים ולקחת מכיסם כסף, מעבר להעלאת מיסים, לא תפתור את הבעיה ברפואה הציבורית. בקצה הדרך כשלקוח רוצה טיפול, כשהוא נתקל בבעיה מורכבת הוא יעשה את הכל כדי לקבל את הרופא הטוב ביותר. והוא יעשה זאת. גם אם נשוב לימים העצובים של הרפואה השחורה.

שום דבר טוב למשק או לרפואה הציבורית או למטופלים לא ייצא מהרפורמות ההזויות הללו. אין עוד מדינה בעולם שמטילה מס מחזור. הפתרון הזה אולי יעשה טוב לטבלאות של נערי האוצר, אבל הוא יעשה רע לאזרחים, לחולים, למטופלים ובני משפחותיהם, והשאלה הגדולה את מי שר הבריאות מייצג, את האנשים שבחרו בו או את הטבלאות של האוצר?

האם דווקא ליצמן יהיה זה שמיישם את מסקנות ועדת גרמן בשינוי אדרת קלה? המסקנה המרכזית של הוועדה הייתה הטלת מיסים על בתי חולים פרטיים, הפעם זה על ספקי השירות, עם הבדל קטן: הפעם המס מגולגל עלינו האזרחים.
שר הבריאות יעקב ליצמן משה כחלון רפואה ציבורית מס מחזור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד