ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

השתגעת? להגיע עם עורך דין לבית דין?

כל בר דעת יודע שאם הוא צריך ייצוג בבית המשפט – כדאי שייקח עורך דין שייצג אותו נאמנה. עורך דין חכם יודע שלא כדאי לו לייצג את עצמו בבית המשפט. אך מה שנכון באופן בלעדי ביחס לבתי המשפט – אינו נכון בהכרח ביחס לדיונים המתקיימים בבתי הדין הרבניים - במקרה הזה ניתן לבחור בין עורך דין לבין טוען רבני. אז קבלו: כל מה שאתם צריכים לדעת על בחירת טוען רבני / יצחק יעקב וולפא

השתגעת? להגיע עם עורך דין לבית דין?

כל אדם בר דעת יודע שאם הוא צריך ייצוג בבית המשפט – כדאי לו שייקח עורך דין שייצג אותו נאמנה. נהוג גם לומר שעורך דין חכם יודע שלא כדאי לו לייצג את עצמו בבית המשפט אלא כדאי לו לשכור עורך דין אחר שייצג אותו. אך מה שנכון באופן בלעדי ביחס לבתי המשפט – אינו נכון בהכרח ביחס לדיונים המתקיימים בבתי הדין הרבניים. גם במקרה של דיונים בבתי הדין הרבניים כדאי בהחלט למי שנאלץ להגיע לדיונים בעניינו לשכור מייצג. אך במקרה הזה – ניתן לבחור בין עורך דין לבין טוען רבני. ביקשנו להבין יותר ופנינו אלהרב אפרים לוי, טוען רבני ומגשר

לטוענים רבניים במכון תורת המשפט.

"תואם רבני"?!?
למרות שמדובר במקצוע מוכר לחלוטין, רבים אינם מכירים את האפשרות של פניה לטוען רבני. "הסיבה העיקרית שאנשים לא פונים לטוענים רבניים היא. שהרבה אנשים אינם יודעים בכלל מהו טוען רבני, מה תפקידו, ומהן סמכויותיו. הם יודעים רק שכשיש תביעה, או משהו שקשור לבית דין צריך לגשת לעו"ד. נתקלתי באדם שקרא לי "כהן רבני". אדם אחר קרא לי "תואם רבני". כל אחד לפי שמיעת אוזנו בלי להבין מה באמת אומר השם הזה 'טוען רבני'", מספר מניסיונו הרב לוי.

מתנה קטנה במרחק הקלקה

הכרה ורישיון מבית הדין הרבני הגדול
אז מהו באמת טוען רבני? הטוענים הרבניים הם מייצגים העוסקים בתיקי משפחה וממונות הנדונים בבתי הדין הרבניים. רישיונם מעוגן בתקנות ובחוק וניתן על ידי נשיא בית הדין הרבני הגדול.

לצורך קבלת רישיון צריכים הטוענים הרבניים לעמוד בשלושה תנאים: להיות אזרחי ישראל, ללמוד במשך 4 שנים בישיבה גבוהה לאחר שמלאו להם 18 שנים או לימודים של 3 שנים במוסד חינוכי מוכר שקיבל הכרה מבית הדין הרבני, עמידה בבחינות הסמכה ושמירה על אורח חיים תואם לרוח ההלכה. בדומה ללשכת עורכי הדין, פועלת לשכת הטוענים הרבניים, שבראשה עומד היום הרב יעקב קלמן ואיתו חברי ההנהלה הטוענים הרבניים צבי גלר, זיו ברקוביץ ועוד.

מדברים בשפה של הדיינים
לדברי טוען רבני ומגשר הרב אפרים לוי, ישנם יתרונות לטוענים הרבניים על פני עורכי דין, בין היתר משום שהטוענים הרבניים מדברים בשפת הדיינים. " כיום, חלק מעוה"ד אינם יודעים מימינם ומשמאלם באשר לנאמר בפסקי הדין. כמו שלא יתנו לעו"ד אשר איננו יודע לקרוא פסק דין, לייצג בבית המשפט. כך לא יתכן שבבית הדין ייצג עו"ד שאינו יודע לקרוא ולהבין את פסקי הדין הניתנים על ידי הדיינים", טען. "לעומתם, הטוען הרבני יודע ומבין, והכי חשוב – גם מדבר – את שפת הדיינים".

"אם לא תדע, איך תתבע?"
הדיבור בשפה של הדיינים אינו מגיע מן האוויר. הוא נשען על היכרות עמוקה שיש בדרך כלל לטוענים רבניים עם ההלכה ועם המשפט העברי שנעוץ במשנה, בגמרא, בראשונים ובאחרונים. לידע הזה יש יתרונות רבים, משום שמי שיודע מה מגיע לו על פי הדין יכול גם להשיג את כל זכויותיו בבית הדין. "מי שאינו יודע מה מגיע, אינו יכול לתבוע", הסביר.

מכירים את הניואנסים של המגזר
התנאי המחייב את הטוען הרבני באורחות חיים התואמים להלכה, מעניק לו יתרון פסיכולוגי נוסף בקשר שלו עם הלקוחות. זאת, משום שלרוב, לקוחותיהם של הטוענים הרבניים מגיעים מן המגזר שומר המצוות. "למיוצגים הרבה יותר נעים להיות מיוצגים על ידי מישהו שהוא כמותם הדומה להם באורח חייהם. מישהו שמבין אותם, את כל הניואנסים והרגישויות אשר ישנן במגזר אשר אדם שאינו משתייך למגזר יהיה לו קשה להבין אותם", אמר לוי.

עורכי דין באים להתייעץ
עם זאת, כדאי לזכור שיש לטוענים רבניים מה להציע גם ללקוחות שאינם שומרי תורה ומצוות. זאת, משום שפעמים רבות ההלכה היהודית היא דווקא מקלה יחסית למשפט הכללי, ויכולה להביא למיצוי גדול יותר של זכויות הלקוח. "חלק מעורכי הדין עצמם באים להתייעץ עם הטוענים רבניים מה וכיצד כדאי לטעון בבית הדין. משום שחלקם אינו יודע את כל הכלול בדיני משפחה בדין העברי".

ייעוץ גם מאחורי הקלעים של הגישור
החל מ-17 ביולי נכנס לתוקפו חוק חדש שמחייב כל אדם המגיש בקשה לפתיחת תיק גירושין בבית הדין הרבני או בבית המשפט לפנות כשלב מקדים למגשרים, מתוך ניסיון לסיים את הסכסוך הזוגי בשלום בית. אולם גם במהלך כזה של גישור, כדאי מאוד לדעת על מה את או אתה יכולים להתפשר ומהם הדברים שכדאי לכם להתעקש עליהם. "מומלץ מאוד וכדאי, לפני שפונים למגשרים, להתייעץ עם טוען רבני ולהיות אתו בקשר לאורך כל התהליך. כדי לדעת על מה הדברים שאפשר לוותר ומה הדברים שכדאי לעמוד ולהתעקש עליהם שהרי ההסדרים הנקבעים יש להם הרבה השלכות לשנים רבות", אמר טוען רבני ומגשר הרב אפרים לוי.

.


למידע נוסף

טוען רבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד