י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פסל המצוה טאנץ, והסיפור המדהים שמאחוריו

פעמיים רקדתי מצווה טאנץ עם אמכם אמר ניצול השואה לילדיו, והם לא יכלו שלא להנציח את זה בפסלון מיוחד • מרגש

מצווה טאנץ בויז'ניץ, צילום: שוקי לרר
מצווה טאנץ בויז'ניץ, צילום: שוקי לרר

בקרב חסידים מקובל מזה דורות ריקוד החתן והכלה המכונה מצוה טאנץ, חשיבות נשגבה העניקו גדולי החסידות לרגעי קודש והתעלות אלו, עת הריקוד של החתן עם הכלה.

אחד מחסידי פולין שעלה לארץ ישראל ערב מלחמת העולם השנייה והיה מנשואי הפנים בקהילה החסידית בתל אביב יפו סיפר לילדיו בשכבו על ערש דווי כי פעמיים בימי חייו רקד ריקוד מצוה עם אמם - לראשונה בליל כלולותיהם בהיותם חתן וכלה בפולין הרחוקה, ובשנית בלילה הראשון להגיעם לארץ ישראל.

"מדוע אני מספר זאת לכם לפני מותי?" - המשיך האיש ומיד השיב כי "לריקוד הראשון היו צופים רבים ואילו בריקוד השני רק אני ואמכם השתתפנו, ובורא עולם הביט ממרום על שמחת ארץ ישראל לשם שמים באין רואה, בשעתי האחרונה רציתי לחלוק עמכם חוויה מרוממת זו".

אחד מצאצאיו נרגש ונסער מהסיפור הזמין מיד לאחר מות אבי המשפחה אצל אמן פסלון המנציח את השעה הגדולה. הפסלון היה ספון בארון בביתו וכמעט לא שזפתו עין אדם מעולם מלבד בני משפחה קרובים ששותפו בסוד.

התבוננות בפסלון חושפת ריקוד מצוה כאשר הכלה עוטה שמלה פשוטה וללא כל סממני כלולות ואף החתן חבוש קסקט ולא ספודיק כפי שהלך בשבתות ושמחות חייו. פריט ייחודי זה מגיע מתוך אוסף פרטי של אדם שקנה את הפריט מבני המשפחה, ושמע את הסיפור המלא כמתואר כאן.

הפסלון חתום בכתובת: "austin proo 1968". מידות: 40/41/13 ס"מ.

בית המכירות מורשת מעמיד את הפסלון למכירה פומבית, מדובר בפריט נדיר שעל פי הערכת בית המכירות יהיה להיט.

פסל ברונזה: זוג יהודים בריקוד ה"מצווה טאנץ".


מצווה טאנץ פסלון פסל ברונזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד