כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הכירו: החסידים ששולטים בנדל"ן בניו יורק

אנשי הצללים החרדיים, הם-השחקנים הראשיים בעלי ההשפעה בעולם הנדל"ן בניו יורק • מי הם ועל מה הם מבזבזים את כספם?

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

הם לבושים כפשוטי העם החסידיים, יושבים בפאתי בית המדרש, אין להם משרד מפואר בבניינים רבי הקומות במנהטן, אין להם נהג ולא מכוניות יוקרתיות מנקרות עיניים ולעסק שלהם אין אפילו אתר אינטרנט - הכירו את אנשי הצללים, טייקוני הנדל"ן החסידיים בניו יורק, שהפכו עם הזמן לשחקנים הראשיים בעלי ההשפעה הגדולה במגרשי הנדל"ן והיזמות.

מגזין הנדל"ן היוקרתי Real Deal דירג את אנשי הנדל"ן המובילים בברוקלין: בראש הרשימה מובילים שני היזמים השותפים, שמעון דושינסקי ואיזק (יצחק) רבינוביץ, אחריהם יוסף ברונר ואייב מנדל, והרשימה מתארכת - יואל גולדמן, יואל גליק, יואל שוורץ, משפחת הגר ויואל שרייבר.

המגזין מדווח כי בעשור האחרון העבירו אנשי הנדל"ן החסידיים בברוקלין, עסקאות בסדר גודל של 2.5 ביליון דולר, עם זאת, שלא כמו מקביליהם במנהטן, הם מעדיפים להישאר בצל, הרחק מעיני הציבור וכלי התקשורת. רבים מהם לא תוכלו למצוא אפילו את תמונותיהם בעיתונות, הם אינם מתראיינים ואינם מגיבים לתקשורת, כשתשאלו אותם מדוע, הם יענו תמיד "בדבר הנסתר מן העין נכנסת ברכה" או "משום עין הרע".

המגזין מציין כי למרות הפער התרבותי בינם לבין הקולגות הלא יהודיים בתחום הנדל"ן, העובדה הזו לא מנעה מהיזמים החסידיים להפוך שכונות מפתח בברוקלין, לשכונות יוקרתיות שאליהן נוהרים הצעירים היאפיים המוכנים לשלם סכומים מרקיעי שחקים עבור שכירות, או רכישת הדירות.

לדוגמא משנת 2008 הוכפל מחיר הדירות בשכונת ויליאמסבורג, דירה שנמכרה לפני כן בסכום של $668,956 נמכרת עכשיו בסכום של 1.3 מליון דולר. היזמים החסידיים הצליחו אפילו להכפיל את מחירן של הדירות בשכונות העוני כדוגמת רחוב בדפורד או בושוויק. מי שלמעשה אשם בשבירת שוק הנדל"ן, או אם תרצו, בהצלחה לשנות את הסטאטוס של שכונות רבות, הוא לא אחר מאשר הציבור החסידי המתגורר בשכונות החרדיות ורוצה שגם ילדיו ימשיכו לגור בקרבתו.

"החברה החסידיים האלה, הפרימיטיביים כביכול, מתנהלים כמו בעבר, הם אינם זקוקים למחשבון, ומסוגלים לבצע חישובים מורכבים בראש שלהם ללא מחשבון, לא פלא שהם מסוגלים, כי רובם כבר הספיקו ללמוד לפחות חצי ש"ס". אומר אחד המרואיינים המעוניין להישאר בעילום שם.

למרות שכמה מאנשי הנדל"ן החסידיים שווים עשרות מליוני דולרים, הם אינם מבזבזים את כספם על יאכטות, בכסף שלהם הם בונים בתי מדרש מפוארים בחסידויות אליהם הם משתייכים, הם תומכים במוסדות התורה, בחיידרים, בכוללים, בישיבות ובמפעלי החסד הרבים שעוזרים לעניי העיר, שמספרם מגיע ל-43 לפי סקר שערך ארגון ה UJA-Federation.

מעמדם כתורמים כבדים גם מעניק להם את ההשפעה הפוליטית הגדולה שיש להם בחסידות אליה הם משתייכים, או בחצרות האדמו"רים. בכוח השפעתם הצליחו היזמים החסידיים באמצעות הלוביסטים הפוליטיים לשנות שטחי תעשיה לשטחי מגורים יוקרתיים, דבר שעמיתיהם הלא יהודיים, אינם מסוגלים לעשות - טוען המגזין.
אנשי צללים נדלן כסף שכונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד