י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

האמנים החרדים יציגו בתערוכת אמנות עכשווית • ראיון מיוחד

האם יכולה להיות אמנות חרדית? אם תשאלו אדם חרדי, תענו בשאלה: "יש בזה פרנסה"?, ואם הנשאל יהיה חילוני הוא יתהה אם קיים קשר בין הדברים בכלל. עציון מזרחי החליט לשנות את התפיסה הזו • ראיון מיוחד

הצילום של יעקב נחומי, שיוצג בתערוכה.
הצילום של יעקב נחומי, שיוצג בתערוכה.

כשמדברים על 'אמנות', הקונוטציה הראשונה שעולה לרבים מאיתנו הוא חדר שקט במוזיאון בצפון תל אביב בו משוטטים מעדנות אנשי רוח וחובבי תערוכות, בעיקר מצידה השמאלית של המפה הפוליטית.

האם יכולה להיות אמנות חרדית? אם תשאלו אדם חרדי, תענו בשאלה: "יש בזה פרנסה"?, ואם הנשאל יהיה חילוני הוא יתהה אם קיים קשר בין הדברים בכלל.

עציון מזרחי, בחור צעיר ומוכשר, החליט לשנות את התפיסה הזו. עציון, הוא בוגר בית הספר לאמנות "בצלאל", חזר בתשובה לפני מספר שנים. במקצועו הוא מעצב גרפי, אך האמנות תמיד זרמה בעורקיו.

לפני מספר חודשים נחשף עציון ל"קול קורא" שפורסם מטעם בית אליאנס (רוח חדשה), בו נאמר כי הם מחפשים אוצר לתערוכה חדשה, בה יציגו אמנים חרדים. עציון קפץ על המציאה, קיבל את המושכות ופרסם "קול קורא" משלו, בו הוא מחפש יוצרים מהמגזר החרדי.

גם עציון עצמו הופתע ממאות הפניות שזרמו אליו, ועוד יותר מרוחבה של הסקאלה: צלמים, מוזיקאים, צורפים, ארכיטקטים, כדרים ומה לא. לאחר עבודה סיזיפית של כחצי שנה נבחרו שמונה אמנים שיציגו בתערוכה, ששמה הנבחר הוא "חדר".

בין כלל השמות שיציגו ניתן למצוא את יעקב נחומי, צלם הבית לשעבר של "בחדרי חרדים", עציון מזרחי - אוצר התערוכה, נגה גרינברג, חיים גרילק, איתי בן עזרא, מנוחה ינקלביץ, ראובן צוקרמן ואלינורה שוורץ. שמונת האמנים יציגו במגוון תחומים: צילומי סטילס, בכרזות, בווידיאו ארט, בעבודות טקסט ובפסל אחד.

התערוכה, שתיפתח מחר, תתקיים במסדרון הגדול של בית אליאנס (בית "רוח חדשה"), מבנה היסטורי מאחורי שוק מחנה יהודה על קו התפר בין השכונות החרדיות של ירושלים למרכז העיר והשכונות החילוניות של העיר.

הבחירה לעסוק בחדר אך להציג במסדרון מעניקה פונקציה של חדר לכל עבודה, ויחד עם זאת מדברת על דרך: על מעברים בין עולמות, על הבין לבין, בין עולם חרדי לאמנות ויצירה, שמצד אחד שואבת השראה מהעולם החיצוני אך מצד שני לא מוכנה להשלים אתו.

בערב הפתיחה יתקיימו ארבע הרצאות קצרות על המרחק והקשר בין אמנות ויצירה חרדית לחינוך, בהשתתפות: מרלין וניג, מבקרת קולנוע חסידת בעלזא; נעה לאה כהן, אוצרת במקלט לאמנות בירושלים, גלריה לאמנות בסביבה חרדית; והרב בצלאל הכהן, מנהל ויזם של בית ספר ניסויי לחרדים המשלב אמנות וליבה יחד עם לימודי קודש.



הצילום של יעקב נחומי, שיוצג בתערוכה.


בראיון מיוחד ל"בחדרי חרדים" אומר אוצר התערוכה עציון מזרחי כי "שמה של התערוכה, "חדר", הוא ליצור את החיבור בין החדר האוניברסלי לחיידר האידשאי. המטרה לא הייתה להציג תמונות יודאיקה או דברים שראינו בעבר אינספור פעמים".

לדבריו "בחרתי להראות את החיים עצמם. הרצון היה להציג את האמנים החרדים שיוצרים תרבות עכשווית - פוסט מודרנית. אני מאמין בעבודות המוצגות, ובטוח שיש להן מקום של כבוד בכל מוזיאון. חשוב שהציבור הכללי יידע: יש אמנות חרדית, והיא משובחת".

עציון מתייחס גם לקשר שבין היותו חוזר בתשובה לבין תפקידו כאוצר התערוכה: "אני סבור שכבעל תשובה יש לי שליחות להביא לעולם החרדי את הדברים המעניינים והאיכותיים, שאדם חרדי מלידה לא יכול להביא מבלי שיתקל בביקורת. מהמקום שלי אני יודע כיצד להציג את הדברים בצורה הראויה והמותאמת".

האוצר מסיים ואומר כי "אני מאמין גדול באמנות הזו, הלוואי ואצליח להעביר את המסר הלאה".
תערוכה חדר אמנות עכשווית עציון מזרחי חיידר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד