כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הפרויקט נמשך: מצעד עשרת העיתונאים שעשו את השנה במגזר

זה הולך ונעשה קשה יותר: אחרי שדירג את הפוליטיקאים החרדים, ניסה אבי גרינצייג לדרג את עשרת אנשי התקשורת החרדים שהשפיעו השנה • כמה נציגים ל'קול חי' וכמה ל'קול ברמה'? • מה קורה בשבועונים וביומונים? • ומי המנצח הגדול?

הפרויקט נמשך: מצעד עשרת העיתונאים שעשו את השנה במגזר

אם את פרק א' בפרויקט סיכום השנה המיוחד של 'בחדרי חרדים', הכולל את מאה אנשי השנה של המגזר בשנה החולפת ומחולק לעשר קטגוריות – צלחתי איכשהו בשלום, שהרי הח"כים מורגלים לקבל ביקורת ולעבור דירוגים שונים, הרי שלחלק השני, הנוכחי, ניגשתי בחשש מה.

בלתי אפשרי לדרג קולגות מבלי לחטוף ריקושטים, מאחר והוגבלתי מראש לעשרה מקומות ועוד כמה ש'היו על הגבול', ומאחר ועיתונאים חרדים יש למאות ויהיו שיאמרו גם לאלפים - הכנתי שכפ"ץ מיוחד ויצאתי לדרך, כשאני משתדל להתייחס באובייקטיביות יתירה לשני פרמטרים מרכזיים: איכות הסיפורים או התוכן שהם אחראים לייצורו בשנה החולפת ושקלול מידת השפעתם על הציבוריות החרדית ועל סדר היום האקטואלי.

מתוך אותו רצון להשיג אובייקטיביות מקסימלית, ולדרישת הבוס, נמנעתי במכוון מהכללת עובדי 'בחדרי חרדים' וכמו גם האתר המתחרה. עם כולכם הסליחה, אפצה אתכם מתישהו.

כמעט נכנסו: עורכי משפחה יוסי אליטוב ושמעון יאיר ברייטקופף, בצלאל קאהן ודוד חכם, הן כזוג רדיופוני יעיל בעבר והן כמנהל תכניות ברדיו קול חי ומגיש בוקר ברדיו מורשת בהווה, נתי טוקר, אולי החרדי היחיד שנחשב מבכירי הכותבים של כלי תקשורת כללי ומענדי גרוזמן, בעיקר בגלל האיכויות שהוא מנפק ב'מקור ראשון', אבל מודה, גם סתם כי אני אוהב את שנינותו הגובלת בשבירת מוסכמות.

צילום: עזרא לנדאוצילום: צילום: עזרא לנדאו
צילום: עזרא לנדאו

10. חיים כהן.
תפקיד: יו"ר הדירקטוריון ב'קו עתונות'

הסיבה לדירוג: האיש שהיה אלמוני למדי מאז פטירת הגרי"ש אלישיב זצ"ל ושזוהה דווקא כמקורב לשר הפנים אריה דרעי, החל את דרכו התקשורתית ככותב טורים תוקפני במעט ברשת 'קו עתונות', עד שביום בהיר אחד עשה מעשה והחל לשלוט על התוכן כולו, מקום כתיבתו. מאז, מוביל כהן קו נוקשה ואגרסיבי נגד תנועת ש"ס בעיתון, ובלי ספק מקומו שמור לו בעשירייה - גם לאחר השלום המסתמן בין הצדדים, כפי שנחשף ב'בחדרי' אתמול.

הימור על העתיד: נראה כי כהן פוזל יותר לכיוון הפוליטי, ולא נתפלא אם יותיר את העיתון בצד בהמשך ויתקדם למישור המעשי.


9. יקי אדמקר ודודי שוומנפלד
תפקיד: מגישים תוכנית בוקר ב'קול ברמה', אדמקר הוא גם הכתב לענייני חרדים באתר וואלה!

הסיבה לדירוג: קונספט מפתיע שכבש בסערה את מאזיני שעות הבוקר המאוחרות של הרדיו. פינות כמו שיחת הטלפון בהפתעה שהפכה לסוג של שלאגר, כותרות אקטואליות שיצאו מהתוכנית לרוב, ושילוב מנצח של צעיר נמרץ ומתחשב לצד דודי ה'עצבני' והקשוח. לאדמקר גם מגיע בונוס על סיקור הוגן ומרתק של המגזר בוואלה!

הימור על העתיד: יתקדמו לשעה נוחה ופופולארית יותר. את שוומנפלד נראה חתום בחזרה על טורי דעה נוקבים ואת אדמקר אנחנו מצפים לראות על מרקע הטלוויזיה.

צילום: יעקב נחומיצילום: צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

8. אברהם דויב גרינבוים
תפקיד: עורך 'בקהילה'

הסיבה לדירוג: עד לפני שנה שמו לא היה מוכר כמעט מעבר לברנז'ה התקשורתית וגם בתוכה. את העיתון ניהל בכישרון, שקט וצניעות מאחורי הקלעים. בשנה האחרונה עשה אברום דויב קפיצת דרך משמעותית ואישית. הופעותיו התכופות במהדורות החדשות ברדיו, הבלחותיו בכלי התקשורת הישראלים, ציוציו העוקצניים בטוויטר וטוריו האישיים שהציפו לא פעם נושאים רגישים, מהרב עמאר ועד ה'מחבלים', הפכו אותו למאן דאמר של ממש בסדר היום החרדי, שלא לדבר על טביעת אצבעותיו הניכרת היטב בתכני העיתון. ככה פורצים קדימה.

הימור על העתיד: עורך בקהילה היא משבצת נוחה וגם משפיעה, נסתכן בלהמר שהשלום הליטאי-חסידי ישפיע ואד"ג לא ימהר לנטוש את תפקידו.

צילום: משה גולדשטייןצילום: צילום: משה גולדשטיין
צילום: משה גולדשטיין

7. משה גלסנר
תפקיד: מגיש המהדורה המרכזית של 'קול ברמה'

הסיבה לדירוג: מלבד היותו אחראי לעלייה נאה בהאזנה למהדורה שבהגשתו, למרות תנאי פתיחה קשים במיוחד, כמו מתחרה ממותג וערוך היטב, תכנית שהחלה בשעה בלבד והתרחבה בהמשך ו'חרם' על התחנה מטעם ש"ס, נדמה כי עיקר יכולתו של גלסנר אינה מתבטאת בהגשתו אלא בהבנתו. הירידה לעומק הפרטים, חוסר הפחד לעסוק בניואנסים רגישים, והיכולת לחפור למרואיין ככה שיבין שלא בפינת יחצ"נות עסקינן. די אם נציין שכל פרשת חילולי השבת ברכבת יצאה לתקשורת בהובלתו, במספר ראיונות שערך בנושא עם ח"כ מקלב.

הימור על העתיד: בתקשורת החרדית הוא הגיע לפסגה, וכבר חווה את הפרינט והאינטרנט. קשה להמר אם יתקדם לתקשורת הכללית או שיעדיף להימנע מכך בשל היותו בן תורה והרצון להימנע מחשיפה וטיפול בנושאים שאינם לרוח ישראל סבא.


6. אברמי לוריא ויעקב רייניץ
תפקיד: הכתבים הכלכליים של המבשר והמודיע

הסיבה לדירוג: בעוד הפרינט החרדי בסך הכול דורך במקום ואף מחוויר ולא מצליח להציג הישגים משמעותיים, בפרט כאשר מדובר ביומונים שמתקשים להדביק את הקצב הטכנולוגי ולהתמודד עם עולם האינטרנט, דווקא לתחום הכלכלי הייתה עדנה – מקצועית ואיכותית. זאת, בזכות שני הטאלנטים הללו, רייניץ לקח על עצמו את ענף הנדל"ן והפך לאוטריטה בתחום, לוריא הוכיח כי באמת לא צריך ליב"ה בילדות כדי להרים מדור כלכלה איכותי ועוצמתי בעיתון חסידי. אחרי עשורים בהם הורגלנו למדורי כלכלה רוויים ידיעות יח"צ של מותג במבה חדש, השינוי המרענן מורגש באוויר.

הימור על העתיד: את שירותיו של רייניץ כנראה יבקשו קבלנים וחברות בניה שירצו להתמקד במגזר ולהיעזר בידע העצום שלו בנושא, ולוריא, אולי עוד נראה אותו ממנכ"ל איזו חברה בורסאית ביום מן הימים.


5. אריה ארליך.
תפקיד: סגן עורך משפחה

הסיבה לדירוג: ארליך הוא מותג חרדי אמיתי. בשונה מעמיתיו לעיתון שמתמקדים בנישה הפוליטית, שעם כל הכבוד לעוצמת השפעתה היא באה וחולפת - ארליך נותן ערך מוסף בדברים שמעבר, כתיבתו משלב חסידות והוויות העולם. הוא למעשה היחיד שמספר לנו החרדים – על החיים שלנו כחרדים. דומה כי קוראיו הם מהאדוקים שבקוראי הפרינט במגזר – הם יילכו אחריו גם למרווה לצמא. ארליך היה ראוי לעשירייה הזו, ולו רק בשל הסערה הבינלאומית היחידה השנה מבית העיתונות החרדית – מאמרו בערבית (והביקורת עליו) בשיא גל הפיגועים.

הימור על העתיד: סופר בעל השפעה על דור. זריצקי סטייל.

צילום: אלי קוביןצילום: צילום: אלי קובין
צילום: אלי קובין

4. אבי מימרן
תפקיד: מגיש המהדורה המרכזית של 'קול חי'.

הסיבה לדירוג: נדמה שה'אברך' של התקשורת החרדית הוא היחיד שמסוגל לפתוח מהדורת חדשות בהספד נרגש על ראש ישיבה, או בהתנצלות מעומק הלב בגלל אסון 'חרדי' בתאונת קו 402. מימרן מציג יכולת וורבלית נדירה, מעלה באופן תדיר פרשנים אטרקטיביים בשלל נושאים ומתמרן בלוליינות בין בנט לשוינגר, ומשיחה עם יאיר לפיד להתלוצצות עם אברהם דויב גרינבוים (ע"ע).

הימור על העתיד: תבדקו מתי רזי ברקאי פורש לפנסיה.

צילום: משה גולשטייןצילום: צילום: משה גולשטיין
צילום: משה גולשטיין

3. יעקב ריבלין ואבי בלום, כי אי אפשר להפריד ביניהם
יעקב ריבלין

תפקיד: פרשן פוליטי בבקהילה

הסיבה לדירוג: אוטריטה. אינספור פעמים הספידו אותו, אמרו שקמו לו יורשים ושהוא ממחזר את עצמו, אבל מי שהמציא את המושג פוליטיקה פנים חרדית המציא גם את עצמו מחדש בכל פעם. החל מפילפוליטיקה וכלה בטוויטר, הפך בכיר הפרשנים החרדים לשם דבר. הפרויקטים המושקעים שהוא מוציא מדי חג כשהוא נעזר בזיכרונו וארכיונו הבלתי נדלים הם מוצר חובה לכל חובב פוליטיקה חרדית, אבל את כותב השורות תפס דווקא מאבקו שבוע אחרי שבוע להפעיל לחץ על הנציגות החרדית לשילוב חרדים במשרדי ממשלה, שנשא פרי כאשר בשנה האחרונה הוחלה אפליה מתקנת לחרדים.

הימור על העתיד: ימציא את עצמו שוב, ושוב, ושוב.

צילום: משה גולדשטייןצילום: צילום: משה גולדשטיין
צילום: משה גולדשטיין

עו"ד אבי בלום

תפקיד: פרשן פוליטי ברשת 'קו עיתונות'

הסיבה לדירוג: המתנסח הטוב ביותר בעיתונות החרדית. לא לחינם הוזכר תוארו המשפטי, שכן בלום מתמקד בשנה האחרונה בעבודתו כמשפטן לעילא ועבודתו העיתונאית נדחקת למקום השני. אפשר רק לדמיין איזה מקום היה כובש לו היה משקיע את כל כולו בתקשורת. ועדיין, מדובר במי שבהינף ראיון הצית אש פנים חרדית בין גפני לליצמן, שטוריו כתובים בדיוק לשוני ומושחזים היטב, משל ניצב בבית המשפט והציג את טיעוניו. זה, לצד יכולתו להציף נושאים 'אמיתיים' שמעבר ל'פילפוליטיקה' נקיה, מקנים לו מקום של כבוד בנבחרת.

הימור על העתיד: שופט הבג"ץ החרדי הראשון? מי יודע.

צילום: שוקי לרר וישראל ברדוגוצילום: צילום: שוקי לרר וישראל ברדוגו
צילום: שוקי לרר וישראל ברדוגו

2. ישראל פרידמן
תפקיד: עורך ראשי של 'יתד נאמן'

הסיבה לדירוג: בשנים עברו, היו 'יתד' ואנשיו זוכים למקום הראשון בלי להניד עפעף, התהפוכות שעבר במאבק עם 'הפלס' לצד רגיעה מסוימת בשנה האחרונה והתפתחות חריגה ומהירה של התקשורת הבלתי תלויה, דחקו אותם מעט אחורה ברשימה. מטורי המערכת של פרידמן עדיין נוצרים קרבות פנים חרדיים מרים כמו המאבק ב'חכמי לב' או בהפגנות הגיוס של הקנאים, ובאופן מפתיע, הוביל השנה גם נושאים שבעבר מיעט לעסוק בהם כמו אחריות אגד לתאונה הקשה ב-402. קשה גם לשכוח שהוא הצית את משבר חילולי השבת ברכבת במפגש עם נתניהו.

הימור על העתיד: נמשיך לראות אותו נושא את דגל ההשקפה ברמה, ושומר על קרבתו לגדולי ישראל.

צילום: משה גולדשטייןצילום: צילום: משה גולדשטיין
צילום: משה גולדשטיין

1. אבי רוזן
תפקיד: מנכ"ל רדיו קול חי

הסיבה לדירוג: ה'אברך' נטול הגישה לרשתות החברתיות שהגיע מקו עיתונות, יודע במה לגעת ומה לא, כך חולל מהפך ענק ברדיו החרדי והפך אותו למקובל ברוב הבתים. נטל בחזרה את ההובלה בסקרי TGI עם ייבוא טאלנטים, מיצוב תכניות אטרקטיביות וחיבור מחודש של התחנה שנתפסה כאשכנזית לקהל הספרדי, הן תוך ניצול קונסטלציות פוליטיות והן באמצעות שילוב תכנים מתאימים. ללא ספק, המנהל הכי יעיל בתקשורת החרדית כיום.

הימור על העתיד: רצינו לשאול אותו בווטסאפ, איך יצליח לטפס עוד, אבל אין.
פרויקט עיתונאים אנשי השנה אבי רוזן יתד נאמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד