כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הדירוג נמשך: עשרת מנהלי עולם התורה, הכוללים והישיבות

פרויקט סיכום שנה ב'בחדרי חרדים': חלק שלישי - דירוג עשרת מנהלי עולם התורה, הכוללים והישיבות • בריסק ובעלזא, גור ופוניבז', ויז'ניץ ועטרת שלמה - כמה אברכים ובחורים לומדים בכל אחד, ומה הפרט הפיקנטי הנוסף? • אל תחמיצו!

הדירוג נמשך: עשרת מנהלי עולם התורה, הכוללים והישיבות

פרויקט סיכום השנה הגדול של 'בחדרי חרדים' נמשך: אחרי עשרת הפוליטיקאים ועשרת אנשי התקשורת שהובילו השנה במגזר, הגיע תורם של מנהלי מוסדות התורה הגדולים, האנשים שדואגים לכלכל ולפרנס, להתרים ולהחזיק את הכוללים הגדולים והישיבות המרכזיות.

קשה עד בלתי אפשרי להשיג את המספרים המדויקים ויותר מזה קשה לקבוע מי לפני מי ומדוע, לפיכך נבחר קריטריון טכני לדירוג – אברך (שאחזקתו מורכבת וקשה יותר כלכלית) נחשב נקודה שלמה ואילו בחור נחשב חצי נקודה. המספרים עוגלו למאה הקרובה יותר, אך ברור שתמיד יבוא מי שיטען שבכולל אלמוני יש יותר אברכים וברשת פלמונית מעט פחות. ושגיאות מי יבין וגו'.

יתרון משמעותי בדירוג עצמו יש לחסידויות הגדולות, כאלה שכל מוסדותיהן מאוגדים תחת מרכז ניהול אחד ולפיכך הניקוד שלהן גבוה יחסית. עם זאת, כפי שניתן לראות, את מרבית עולם התורה הליטאי מנהל בעצם מרן הגראי"ל שטיינמן, ולפיכך ניתן לומר שמלבד היותו מנהיג הדור הוא גם ה'מנהל' הגדול ביותר של מוסדות תורה שקם בהיסטוריה המוכרת של הישיבות והכוללים.

כמעט נכנסו לדירוג: הגאון רבי יעקב הלל, ראש ישיבת 'אהבת שלום' שבכוללים שהוא מחזיק (כולל רשת כוללי ערב) יש קרוב לאלף אברכים, מזכיר מועצת גדולי התורה וסגן ראש העיר בני ברק הרב אברהם רובינשטיין, שבתפקידו כמנהל כולל 'נחלת משה' מחזיק יותר מ-600 אברכים, הרב יחזקאל אתרוג עם כ-500 אברכים בכולל 'מגדל עוז', הרב יוסף חברוני עם יותר מאלף תלמידי ישיבת חברון ורשת הכוללים של הנגיד דן גרטלר.


10. הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק
עם מספר שמתקרב ל-800 אברכים (לאחר שעמד על כ-600 ויותר בשנים האחרונות), ועוד כ-500 בחורים (מרביתם תושבי חו"ל), ובהתחשב בעובדה שכולל 'בריסק' לא נעזר בכהוא זה בכספי מדינת ישראל, אפשר בהחלט להבין מדוע הוא הצליח להתמקם בתוך העשירייה.

הפרט הנוסף: הליך הקבלה לבריסק הוא מהקשים והמורכבים ביותר. לפעמים מעורבים קשרים ולחצים חובקי עולם, הכל כדי לשכנע את הגרא"י לקבל את הבחור או האברך המדובר. אך גם הקבלה לא מבטיחה עדיין מקום בשיעור המפורסם שהוא מוסר.


9. האחים הרבנים חיים יוסף דוד וישראל אברג'ל
לאחר פטירת אביהם הגאון רבי יורם אברג'ל, לקחו האחים על עצמם את הניהול המורכב של רשת המוסדות העצומה והענפה שבנה אביהם. מדובר על יותר מאלף אברכים ברשת 'רב פעלים' ששלוחותיה פזורות במרבית ריכוזי התורה בדרום – אך לא רק.

הפרט הנוסף: למרות שמדובר ברשת הכוללים התורנית-ספרדית הגדולה ביותר, לא נמנע הרב אברג'ל לאורך השנים מקבלת אברכים אשכנזים ואף תלמידי חכמים אשכנזים שכיהנו פאר בתפקידים שונים ברשת. עם זאת, מאז פטירתו של הרב אברג'ל האב ניכרת ירידה של ממש, שלא לומר קריסה, במספר האברכים ברשת.


8. הרב אלחנן ויסבורד
מחזיק רשת כוללים 'יששכר באהליך' שרשמה גידול ניכר ומהיר בשנים האחרונות, כמעט ללא יחסי ציבור ופרסום. ויסבורד נוקט בגישה שונה מרוב מנהלי המוסדות ולכוללים שברשותו אין מבנים משלהם, אלא מבנים שנשכרו לטובת העניין. ברשת הכוללים שלו, הפזורה בעשרה ערים ונתונה בנשיאותו והכוונתו של הגראי"ל שטיינמן - לומדים בסך הכול כ-1,800 אברכים.

הפרט הנוסף: את רוב מוחלט של התרומות שמגייס הרב ויסבורד הוא משיג ממונסי, לשם הוא מקפיד להגיע במחלקת תיירים בלבד. בכל פעם שהוא מגיע לניו יורק לוקח לו כיומיים להתאושש מהטיסה ואז הוא מתחיל בגיוס הכספים לאחזקת התורה.


7. הרב יעקב וירז'בינסקי
יועץ המס הצנוע שנקרא על ידי הגראי"ל שטיינמן לפני כ-18 שנה להקים ולנהל את ישיבת ארחות תורה, מחזיק היום אימפריה של ממש. ארבע ישיבות גדולות (ארחות תורה, רינה של תורה, תורה בתפארתה וישיבה נוספת במושב עוצם) ובהן כ-1,600 בחורים, ישיבות קטנות באלעד ובירושלים עם כמאתיים בחורים, ורשת כוללים 'ארחות תורה' שחלקה ממוקמת בישיבות עצמן וחלקה בנפרד בפריסה ארצית עם כאלף אברכים.

הפרט הנוסף: הרב וירז'בינסקי, שכיהן בעבר כנשיא לשכת יועצי המס ומכהן כיום גם כחבר מועצת העיר בני ברק מטעם 'דגל התורה', מעורב בעצמו ברמה היומיומית בניהול המוסדות שבראשותו. כותב השורות זוכר עוד מצעירותו ב'ארחות תורה' כיצד היה מקפיד לאסוף בעצמו את קערות נטילת הידים שהושארו ליד הכיורים בפנימיה כדי לשמור על הסדר והניקיון.


6. ר' ישעיה יעקב ורטהיימר
ישעיה יעקב ורטהיימר, שבעבר ניהל את מוסדות חסידות ויז'ניץ בירושלים, הוא היום האיש שמנהל את איגוד מוסדות ויז'ניץ, האיגוד שמממן ומחזיק את כוללי האברכים של החסידות וכן מתקצב את שירותי המזון וההסעדה לכל הישיבות של החסידות בארה"ק. האיגוד כיום הוא גוף כלכלי יציב רחב היקף המכיל גם מספר נכסים מניבים שהוקמו כקרנות ע"י האדמורי"ם ה"אמרי חיים" וה"ישועות משה" זצ"ל כמו מלון ויז'ניץ, מושב זקנים ועוד. מדובר על כ-1,100 אברכים וכ-1,200 בחורי ישיבה בישראל, מלבד 500 בחורים נוספים בחו"ל.

הפרט הנוסף: ר' ישעי יעקב מנהל את ה'איגוד' ביד רמה, הוא אדם עקרוני, שקט ויסודי, תכליתי ויודע לעמוד על שלו. הוא נמצא בידידות אמיצה עם המשב"ק הרב בן ציון שטנגר, לאחרונה הוביל מהפך באיגוד והעלה את שכרם של אברכי הכולל תוך הצטרפותם למגמות ולמסלולים שיקדמו אותם לכהן כמורי הוראה ומרביצי תורה.


5. הגאון רבי שלום בער סורוצקין
מי שהקים וייסד את רשת הכוללים הידועה מכולן, עטרת שלמה, בהכוונתו ובסיועו של הגראי"ל שטיינמן, התפתח בשנים האחרונות גם לישיבות גדולות וקטנות ואף לתלמודי תורה. נכון להיום לומדים כ-350 בחורים בישיבה הגדולה, עוד כ-800 בחורים בחמש ישיבות קטנות, וכ-1,800 אברכים ברשת כוללים ארצית ונחשקת.

הפרט הנוסף: אינספור אגדות סופרו על יכולתו המופלאה של הגרש"ב לקסום לנגידי עם ולשכנע אותם להרים תרומה לה'. אבל הסיפור המעניין יותר, שאינו מבוסס במאת האחוזים, טוען שברגע של בדיחות הדעת אמר הגרש"ב למרן הגראי"ל שטיינמן כי הוא מקווה שלפחות 5% ממאמציו הם נטו 'לשם שמים' ובלי שיקולי כבוד. לפי הסיפור, הגראי"ל בפקחותו השיב כי הוא מקווה שגם ב-5% הללו יש שיקולי כבוד, שכן אז תהיה עבודת גיוס הכספים ואחזקת מעצמת התורה גדולה יותר...


4. הגאון רבי אליעזר כהנמן
נשיאה המיתולוגי של ישיבת פוניבז', לא מסתפק בניהול ואחזקת ישיבת הדגל הליטאית עם כאלף בחורים, והוא מחזיק גם את ישיבת גרודנא עם כ-500 בחורים וישיבות קטנות בבני ברק (פוניבז') ובאשדוד (וילקומירר) עם כ-350 בחורים בשתיהן, ומלבד זאת מחזיק כאלף ילדים וילדות במוסדות בגילאי הילדות בבני ברק ובאשדוד. אך גולת הכותרת הנוגעת לדירוג זה היא אחזקת כולל פוניבז', שיחד עם שלוחות בקרית ספר ובגרודנא מונה כ-1,500 אברכים. גם כאן, הגראי"ל שטיינמן מחזיק בתואר ראש כולל פוניבז' וראש הישיבה הקטנה.

הפרט הנוסף: במשך שנים ארוכות ולמרות סכסוך מר וסבל רב שעבר, החזיק הרב כהנמן ומימן גם את מאות תלמידי ישיבתו של גיסו, הרב שמואל מרקוביץ', אף שהיו מהם שפעלו להזיק לו בגיוס הכספים לישיבה.


3. ר' הרשל פרקש
ר' הרשל פרקש הוא הבוס הכל יכול של מרכז מוסדות בעלזא, המערכת שמנהלת את כלל הישיבות והכוללים של חסידות בעלזא, החסידות השניה בגודלה בישראל. כ-2500 אברכים ו-5 אלף בחורים לומדים ב-4 ישיבות גדולות, 8 ישיבות קטנות וכ-25 כוללים שמנוהלים ומתוקצבים ברובם על ידו ביד רמה.

הפרט הנוסף: בעבר היה ר' הרשל מנהל מוסדות בית מלכה בירושלים. הוא בנו של אחד מותיקי העסקנים בחסידות, הרב יואל בנציון פרקש, ובחסידות מסבירים כי הוא ירש את הגנים מאביו, עובד בהשקט, הצנע לכת ובנשיאות חן.

2. הרב נחמן וידיסלבסקי
את איחוד מוסדות גור, המנהל ביד רמה את מערכת הישיבות והכוללים של החסידות הגדולה בישראל, מנווט בידיים אמונות ר' נחמן וידיסלבסקי, כמובן על פי הוראותיו והנחיותיו של האדמו"ר. מדובר בלא פחות מ-25 ישיבות, בהן לומדים כ-4,000 בחורים, וב-95 כוללים בהם שוקדים על התורה לא פחות מ-3,000 אברכים. מעצמה לכל דבר ועניין.

הפרט הנוסף: ה'איחוד' גם כולל 240 כיתות לימוד שבהם מתחנכים 7,000 ילדי ת"תים ומספר דומה של 7,000 בנות בבתי ספר ובסמינרים הפרוסים ב14 ערים בישראל. הוא מייצג 11,300 משפחות של חסידות גור, הגדולה בישראל ללא ספק.


1. הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל
עם פטירת אביו, לקח הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל שכונה אז 'נסיך עולם התורה' על כתפיו את האחריות הכבדה על ניהול ומימון ישיבת מיר ומוסדותיה. בעידודו של מרן הגראי"ל שטיינמן שאף שכנע נדיבים לכסות את החובות העצומים שרבצו על הישיבה, לקח את המושכות ומאז הוא מנהל ביד רמה את המערכת המסועפת ביותר בעולם התורה.

מדובר על יותר מ-4000 אברכים בכולל המרכזי בירושלים, עוד כ-500 אברכים המסונפים לישיבת מיר ברכפלד ועוד כולל קטן בביתר. מלבד זאת ישנם 1,500 בחורים בישיבה בירושלים, כ-600 בחורים בישיבת מיר ברכפלד וישיבה קטנה נוספת ופחות מוכרת בירושלים.

הפרט הנוסף: למרות הזיהוי הליטאי של מיר, ראש הישיבה 'מחובר' מאוד לקבוצה החסידית הגדולה במיר, הנחשבת קרובה ללבו. מדובר בחסידים המחפשים דוקא את סביבת הלימוד הליטאית ודרך הלימוד הישיבתית, והרב פינקל מקפיד לתמוך בכך.
כוללים עולם התורה ישיבות הרב שטיינמן חסידויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד