כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

40 שנה לאחר הקמתה: יחידת שלדג נחשפת. צפו

40 שנה לאחר הקמת יחידת שלדג, צה"ל חושף הפרטים שעד כה לא פורסמו על היחידה הסודית והמובחרת • צפו

40 שנה לאחר הקמתה: יחידת שלדג נחשפת. צפו
דובר צהל

40 שנה לאחר הקמת יחידת שלדג, צה"ל חושף הפרטים שעד כה לא פורסמו על היחידה הסודית והמובחרת.

שלדג היא יחידת קומנדו של צה"ל בחיל האוויר הישראלי, הוקמה בשנת 1974 בעקבות לקחי מלחמת יום הכיפורים על מנת לספק לחיל האוויר יכולת עצמאית בנושא קומנדו ומודיעין.

מדובר ביחידה מיוחדת של חיל האוויר שעובדת גם במלחמה וגם בשגרה, יוצאת למבצעים מיוחדים ופועלת במימד הקרקעי, בעומק ובמרחבי לחימה נוספים מהגדר והלאה. תפקידי היחידה; איסוף מודיעין, יציאה למבצעים קרקעיים התקפיים והשתלבות במבצעים אוויריים.


בחודש שעבר נערך תרגיל מיוחד של לוחמי שלדג, בו תרגלו השתלטות על "מתקן אסטרטגי" באחת ממדינות ערב

היתרון של היחידה טמון ביכולות סגירת מעגלי האש, גם מבחינת יכולת הפעלת אש מהאוויר עם הרבה מאוד ניסיון במבצעי שגרה. יתרון נוסף הוא השפה המשותפת של חיל האוויר. התקשורת והשפה, היכולת להעביר את הנ"צ ואת המטרה בצורה מדויקת בכדי שהמטוס יוכל לתקוף הוא יתרון גדול ליחידה. היחידה היא כלי תקיפה בתוך חיל האוויר לכל דבר ועניין. היקף המבצעים הוא עצום בהשוואה ליחידות מיוחדות אחרות.



מלחמת שלום הגליל: מדובר במלחמה הראשונה בה פעלה היחידה. מבצעים שם מבצעי איסוף וסיור מקדימים למלחמה. במלחמה מבצעים הפעלה מערכתית ראשונה של יכולת שהייתה חדשה אז שנקראת צסק"א – צוות סיוע קרקע אוויר. בשנים הראשונות של היחידה זה היה הדבר המרכזי שהיחידה פעלה בו. היכולת לחבר חימוש של חה"א שלא ידע לפגוע בצורה מדויקת בלילה, לחבר את זה לאיסוף המודיעין המקדים, להפעיל ולאפשר תקיפה. זו הייתה היכולת המרכזית שמופעלת בצורה מערכתית פעם ראשונה.



מבצע ענבי זעם: היחידה מופעלת במבצע בהיקף מאוד גדול עם הרבה מאוד כוחות. הטק"ק הופך להיות טק"ק קטן שהוא רקטות, מטל"רים, קטיושות ולמה שאנו קוראים היום "תלול מסלול " ואותו היה צורך לצוד קודם כל בצורה של חוליות, ואח"כ משגרים. התפיסה הייתה תפיסה מרחבית שנבנתה, החיבור, הצמ"ה, כבר עבדו בצורה הרבה יותר יעילה. במבצע היחידה מבצעת מבצעי איתור משגרים וכן מבצעי קומנדו שמגיעים בחיכוך קרוב עם האויב. האתגר המרכזי היה להצליח לאתר את החוליות ולא את המשגרים. לאתר אותם, לתקוף ולהשמיד אותם, סה"כ היקף גדול של תקיפות בהכוונה ובתקיפה של היחידה כולל במגע ישיר. סה"כ במבצע 65 הרוגים, 22 השמדות מטל"ר ו-43 מטרות תשתית. אורכו של המבצע – 17 יום.



מלחמת לבנון השנייה: היחידה נערכה למלחמת לבנון השנייה במבצעים רבים, כשלב מקדים. ביצעו עשרות מבצעים בעומק החזית ובעומק לבנון – מבצעי איסוף מודיעין לצייד של חוליות ומשגרים, מבצעי גירוי והשמדה ומבצעים התקפיים. כשהתמרון התחיל, מבצעים מבצעי איסוף ותקיפה שמסייעים לכוחות המתמרנים ומשתתפים ביחד עם יחידת הניוד במבצעים הלוגיסטיים. כמבצע יחסית ייחודי היחידה פיקודה והובילה את המבצע לאיתור ולחילוץ קרן טנדלר ז"ל ביחד עם 669. המבצעים המשמעותיים יצרו תשתית מודיעינית בזמן אמת, שאפשרו לסגור מרחבים שלמים, גם לאסוף מודיעין וגם לתקוף.


הקמת יחידת שלדג ופעילות היחידה במבצע שלום הגליל

מאמץ מול הטרור הפלסטיני: מעבר למבצעיים ייעודיים בגזרות הרלוונטיות היחידה היא חלק מהמאמץ הצה"לי להילחם בטרור הפלסטיני. לאורך כל השנים, האתגר האמיתי זה איך אתה לוקח יכולות שפותחו להתמודד במקומות רחוקים וגורם להם להיות רלוונטיים בלחימה הזו. כי זו הלחימה האמיתית של צה"ל באותן שנים. הרעיון הוא לקחת את היכולות ולהתאים אותם גם ביכולות המודיעיניות, גם ביכולות העמוקות, ביכולות הסיכול וההתגנבות וחדירה במקומות עם חיכוך גבוה, במחנות הפליטים בצורה שקטה ולסכל ולחטוף ובעיקר את כל הדברים הללו להתאים ולשלב בהיקפים עצומים של פעילות.



צוק איתן: היחידה כתפיסה פעלה איפה שהיא יכולה להשפיע ולתרום. היחידה פעלה גם במבצעים התקפיים, גם בסיוע לתמרון, גם במבצעים לאיתור ופגיעה במנהרות. תקיפה גם במבצעים מודיעיינים וגם מבצעים התקפיים. בנוסף, חבירה של לוחמי היחידה לכוחות המתמרנים במטרה לסייע בתקיפות, בשל היכולות הגבוהות שקיימות ביחידה (לדוגמה – צלפים). חבירות אלו הביאו להרבה הצלחות.



הזירה העזתית: הזירה הזו מאוד מורכבת באופן כללי, ובאופן ספציפי גם להפעלת כוחות מיוחדים. זה רק אומר שהאתגר של היחידה יותר גדול. הצבא יודע להפעיל כוחות מיוחדים, הוא מפעיל בהיקפים הרבה יותר גדולים, אבל צריך לשקול ולראות שמבצע לא הופך להיות בעיה. הוא אמור להיות פתרון. הטופוגרפיה והאויב תמיד יהיו אתגר בחיכוך. בעזה, זה אתגר מסוג מסויים, כי יש לו גבולות גזרה מאוד מדוייקים, ושהולכים למקומות אחרים או לגבולות אחרים הגבולות גזרה יותר פתוחים.



מבצעים מיוחדים בשגרה: המבצעים המיוחדים וה"מערכה שבין המלחמות" שקיימת כבר הרבה מאוד שנים היא יותר ממוקדת כיום, מוכוונת ובהיקפים יותר משמעותיים. היחידה מבצעת מבצעים בכל גזרות העניין שצה"ל פועל בהם. האתגר המיוחד בדרך כלל מתבצע לתכלית שהיא אסטרטגית, שהיא מערכתית, שהיא מרחבית ויותר גדולה ממבצע טקטי - למרות שבסוף היכולות הן יכולות טקטיות. הוא מחייב מענה מבצעי ייחודי, ליחידה יש הרבה מאוד יכולות שניתן להוציא בקבועי זמן קצרים. הבעיה היא שמבצעים כאלה בדר"כ מחייבים או בניית או התאמת יכולת, או תהליך שלם של בניית המשולש של תשתית מודיעינית, ולפתח מודיעין למרחבים מסוימים, לבנות טכנולוגיה רלוונטית לכל המימדים שיודעת להתאים עם יכולת מבצעית משלימה.לעיתים אנו בונים את היכולות תוך כדי תנועה, ולכן פרק הזמן שנדרש לזה בדר"כ הוא יותר ארוך.



אחד היתרונות של היחידה היא שיחסית ליחידות דומות בשאר העולם, היא יודעת לפעול בזמנים קצרים. יש מבצעים מיוחדים שהיחידה הוציאה תוך ימים, אבל בדר"כ זה הרבה יותר ארוך. מנהלים סיכונים ומתפשרים על דברים, וזה כולל התאמה של יכולות.



כל המבצעים שעושים בשגרה משרתים אחר כך את המלחמה בכל מני היבטים, גם בהיבט של מוכנות הלוחמים והמפקדים, וגם משרת את ההבנה של מפקדים על הפעלת כוח. מבצעים מיוחדים הם דבר נורא רגיש להפעלה. יש קושי פסיכולוגי. ככל שאתה מייצר את החיכוך הזה בכל רמות הפיקוד וגם ברמות המדיניות של הפעלה כזו אז יותר קל להפעיל כוח בעת הצורך בזמנים קצרים. זו המלחמה שלנו, יש מדי פעם מלחמות גדולות, אך המלחמה מתרחשת כל הזמן. לכן אין ברירה ומאמץ המיוחדים צריך להיות רלוונטי ולהכין את התשתית למלחמה ולמבצע הבא, ולצמצם התעצמות של הצד השני.
שלדג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד