ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

הילדים התחתנו? בואו נתגרש!

"הדה ז'ה וו מטריד כשהברנש למולי, בדרך כלל קרח ובא בימים ואינו מתאים לי לדעתי. אבל אם יש מקום להתאמה, זה דווקא עשה לי תחושה של צעירה" • תופעת הגירושין ב"גיל השלישי" במגזר החרדי תופסת תאוצה

אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)
אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90) צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כשהדבק היחיד שקישר ביניהם - הילדים - כבר איננו, יותר ויותר זוגות חרדיים מוצאים את עצמם מסיימים לחתן את הילד האחרון ואומרים זה לזה שלום ולא להתראות. אמנם קשה לרקוד על מדרגות הרבנות, אבל הם בהחלט מגיעים לשם, שמחים ושלמים עם הרעיון לפתוח פרק ב' בחייהם. תופעה זו תופסת תאוצה עם השנים.

"תוחלת החיים עלתה ואין סיבה שנמשיך לסבול", אומרת, בטעם רב יש לציין, מ. ברוכין, גרושה טריה בת 65. ברוכין סיימה לחתן את בתה השביעית והאחרונה במספר, וידאה שהיא עומדת ללדת בס"ד, ועשתה את הצעד עליו חלמה מזה 45 שנה. היא התגרשה, ויצאה לחפש את הזיווג שלה.

"להגיע שוב ללובי במלון להיפגש. אין לך דה ז'ה וו מטריד?"

"הדה ז'ה וו מטריד כשהברנש למולי, בדרך כלל קרח ובא בימים ואינו מתאים לי לדעתי. אבל אם יש מקום להתאמה, זה דווקא עשה לי תחושה של צעירה", היא מחייכת, אופטימית שכמותה. תמיד ידעה שיהיה סוף טוב שבו אף אחד לא יסבול יותר מידי, וכולם ימצאו את מקומם.

אגב, מסתבר, שהאופטימיות מנצחת. לפני שבוע התארסה גב' ברוכין לשעבר, ותוך חודש עומדת להתקיים חתונה במזל טוב.

גם גב' י. מיכאל, בת 63, מוצאת את עצמה שוב, רשומה ברשימה של שדכניות. הפעם הן בנות גילה, והנושאים העומדים על הפרק שונים בתכלית מאלו שהיו כשהייתה רשומה שם לפני ארבעים שנה: מה מצב בריאותו, לחץ הדם, סוכר, לב?

אבל היא חדורת אמונה שעשתה מה ששומה היה עליה לעשות ואינה מתחרטת לרגע. "היינו צעירים, עשינו טעויות. הבנו באיחור מסוים שאין בינינו התאמה. אבל כבר היו הילדים ואני לא רציתי בשום אופן שהם יסבלו וישלמו מחיר. הייתי מוכנה להקריב את שמחתי ואושרי עבורם. ולו לא הייתי בטוחה במאת האחוזים שהם מעודדים את הפרידה כי יודעים עד כמה קשה לנו, הייתי ממשיכה להקריב עבורם הכל!".

"האם יש הבדל בין גירושין של צעירים למבוגרים, ואם כן מהם?", שאלנו את עורכת הדין ורד עובדיה, המתמחה בדיני משפחה, מקימת ה"פורום המשפטי למען נשים חרדיות" וסגנית יו"ר ועדת משפחה במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.

"מוקדי הסכסוך והיקפו שונים בהחלט בין גירושין צעירים לגירושין בגיל הקרוב לשלישי. ההבדל המרכזי הוא בעיקר סוגיית המשמורת והמזונות, הנעדרים מהסכסוך". לדבריה, "מרגע בו הילדים כבר אינם חלק מהליך הגירושין, לבני הזוג נותר לחלק את הרכוש והזכויות שנצברו על ידם לאורך שנות הנישואים.

"בגילאים מבוגרים נצבר רכוש: דירה משותפת, פנסיה, קרנות השתלמות, חסכונות וכדומה. סוגיית חלוקת הרכוש היא הסוגיה המשמעותית והכואבת בגיל זה. כמו כן, נשים שלא לקחו חלק במעגל העבודה במשך שנות הנישואים ולא רכשו מקצוע עלולות לחוות מצוקה כלכלית".

עובדיה מוסיפה: "המשבר מחריף לנוכח העובדה שרוב האנשים בגיל הזה מצפים לנוח לאחר שנים של עבודה מאומצת".

כמה מקרי גירושין מבוגרים יש בערך בשנה?

"שנתון הסטטיסטי לישראל שהוצא בשנת 2014 ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסכם את נתוני שנת 2012, על פיו, בשנת 2012 התגרשו 13,685 זוגות מהם 1,866 נשים בגילאי 55+ המהוות 13.6% מכלל הנשים שהתגרשו בשנת 2012, ו-1,182 גברים בגילאים אלו המהווים 8.6% מכלל הגברים שהתגרשו בשנת 2012".
גירושין זוגיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד