י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בניה מקיימת – לכל כיס ולכל תקציב

כל מה שאתם צריכים לדעת על בניה ירוקה - לקראת תכנון הבית העתידי שלכם • לגזור ולשמור / ציון דמתי

בניה מקיימת – לכל כיס ולכל תקציב



פרק הזמן שבין ההחלטה לבנות בית באופן עצמאי, לבין הבניה שלו בפועל הוא הקריטי ביותר לעיצוב אורח החיים שלכם בבית החדש בשנים הנראות לעין. חוץ מההיבטים העיצוביים המובנים מאליהם – הכוללים את סידור החדרים, גובה התקרות, צבע המרצפות – שכבודם במקומו בהחלט מונח, יש מושג אחד שאם תתנו לו את מקומו הראוי, הוא יחסוך לכם בעתיד כסף רב. בניה ירוקה.

באמצעות בניה ירוקה, מושג שהגיע לישראל מחו"ל כבר לפני שנים רבות ושקיבל בארץ את השם 'בניה בת קיימא', אתם יכולים לחסוך בין 25% ל-50% בהוצאות מיזוג האוויר והאקלים בבית. שיעור החיסכון שיורגש בסופו של דבר בכיס שלכם תלוי בסוג הבנייה שתעשו – עד כמה תשלבו בה אלמנטים של קיימות, במאפייני ההתנהגות של הדיירים בבית ובמודעות שלהם לנושא.

את הצעד הראשון לקראת המודעות לבניה מקיימת כבר עשיתם. אבל מה עכשיו? איך צריך לגשת לבניה ירוקה? האם זה צעד שמתאים לכל כיס ולכל תקציב? פנינו אל אלירן אלגוב, אדריכל חברת קליל וביקשנו הסברים. "אחד העקרונות של תכנון בצורה מקיימת הוא תכנון של הבית באופן שלא יפגע בסביבה ושישתמש ביתרונות של הסביבה הטבעית לצורך שיפור החיים בתוך הבית", הסביר.

האם יש דברים שצריך לשים לב אליהם בשלב בחירת המגרש?

"צריך לשים לב לשיפועים במגרש. אם הולכים לבנות במגרש שנמצא על מדרון אפשר לבחור בין שתי אפשרויות: לפנות את האדמה מן המגרש ולפלס את השטח, דבר שהוא לא מקיים, או שינוע של אותה אדמה לחלקים אחרים במגרש. באופן הזה – מתכננים את המבנה תוך התחשבות בתוואי השטח". אחד מעקרונות הקיימות הוא הניסיון להשאיר את הטבע כפי שהוא ולכן, אם חשובה לנו הקיימות – כדאי שהאופן שבו אנחנו ממקמים את המבנה בתוך המגרש יגרור כמה שפחות תזוזה של קרקע.

מתנה קטנה במרחק הקלקה

בקשו מהרשות המקומית את מפת משטר הרוחות

אלגוב ציין עוד כי אלמנט נוסף שכדאי מאוד לברר בשלב בחירת המגרש המיועד לבניה הוא משטר הרוחות באותו מגרש ספציפי. "לפעמים יכול להיות בניין שחוסם את האור או את הרוח שאנחנו זקוקים לה. אפשר לברר ברשות המקומית האם מתוכנן להיבנות פרויקט שעלול לחסום את הרוח או את השמש. כדאי גם לעשת סיור בשטח", המליץ. לדבריו, באופן כללי – הכיוונים שכדאי מאוד שיישארו פתוחים וללא הפרעה לזרימת האוויר הם צפון-דרום. "כיוון דרום-צפון נהנה מכל היתרונות של האוורור ואור השמש. כשמתכננים בצורה נכונה אפשר לטפל בקרינת השמש המגיעה מכיוון דרום בקיץ וליהנות מאור ומחום השמש בחורף. בכיוונים הללו כדאי להעמיד את החזיתות הראשיות של הבית, אלה שיש בהן את מרבית הפתחים. בארץ, זרימת האוויר מצפון לדרום היא הטובה ביותר במקרים רבים. יש אמנם מקומות שבהם דווקא הרוח הצפון-מערבית היא הטובה יותר, אבל ככלל – עדיף תמיד לפתוח לכיוונים צפון ודרום. לכן, בכל מגרש צריך לבדוק באופן ספציפי לפי מפת משטר הרוחות".

שני פתחים בכל חדר שינה לאוורור מיטבי

אלגוב מציין שכאשר מתכננים את הפתחים ואת הדלתות של חדרי השינה, חשוב מאוד להשתדל לייצר לפחות שני כיווני אוויר, ליצירת זרימת אוויר טובה. באופן הזה, ניתן להימנע משימוש במשך תקופות ממושכות במיזוג אוויר ואפשר לחסוך חשמל וכסף רב.

תקרות גבוהות? אין בעיה

בכל הנוגע לחלונות, חשוב לשים לב בייחוד לחללים בעלי התקרות הגבוהות. "יש נטיה היום לבנות פרויקטים עם חללים גדולים שיש בהם תקרות גבוהות, בגובה של מעל 3.5 מטרים. במקומות כאלה, או בחללים של חדר מדרגות שבהם התקרה היא בגובה כפול, למקם חלונות עליונים. החלונות האלה ישחררו את האוויר החם שעולה למעלה", מסביר אלגוב. לדבריו, בגלל שמדובר בחלונות שהגישה אליהם קשה יחסית, אפשר לפתוח ולסגור אותם בשיטה של פתיחה עונתית או באמצעות מנגנונים חשמליים. "יש כאלה שמעדיפים פעם בעונה לעלות על סולם. הם אומרים שהחלון הפתוח דווקא יסייע למזגן כשדרכו ייצא מהבית האוויר החם. לעומתם, יש מי שרוצים להיות בשליטה גדולה יותר ועבורם יש את המנגונים החשמליים. אלה אלמנטים שמקובל מאוד להשתמש בהם כיום".

האם הבניה הירוקה שוללת תקרות גבוהות כאלו?

"אין צורך להימנע מתכנון תקרות גבוהות או אלמנטים אחרים בעיצוב הבית על מנת לשמור על הקיימות. הבניה הירוקה לא באה להגביל אותך בעיצוב וגם לא באה לייקר לך את הפרויקט. אתה יכול לעשות בניה ירוקה ברמה מסוימת בכל תקציב שיש לך. אם יש לך תקציב מסוים – אתה יכול לתכנן בצורה הכי ירוקה בתקציב הנתון".

בידוד תרמי וסינון קרינת השמש

אם שמעתם בקולנו ותכננתם חלונות ודלתות הזזה לכיוון דרום – בהחלט הרווחתם אוויר טוב שזורם מצפון לדרום. אבל אם לא תתנו את הדעת גם לויסות קרני השמש – תסבלו מחימום יתר של הבית בגלל כניסה של קרני שמש ישירות לתוך ביתכם.

איך אפשר לפתור את הבעיה הזאת?

"בפרויקטים עם דלתות רחבות ועם חלונות גדולים. שבהם יש חלונות גדולים שמכסים את רוב שטח הקיר, צריך לטפל בהם בצורה מיוחדת על מנת שהם לא ייהפכו ל'שבר תרמי', שעלול לפגוע בבידוד של הבית. צריך לבחור מערכת חלון או דלת שאפשר להרכיב עליה זכוכית בידודית. אחרי שבחרנו מסגרת שיכולה להכיל זכוכית בידודית, צריך לבחור את סוג הזכוכית הרצוי. מדובר בבחירה בעלת משמעות גדולה מאוד. בשלב הזה צריך לבדוק את הבידוד התרמי. בשלב הזה יש להבחין בין הבידוד התרמי – לסינון האוויר החם או הקר – לבין סינון האנרגיה שהוא סינון קרינת השמש הישירה", ציין אלגוב. הבידוד התרמי נעשה תוך שימוש בזכוכית העשויה משני לוחות זכוכית שביניהם מרווח של אוויר כלוא. סינון הקרינה נעשה באמצעות ציפוי – כהה או שקוף - על גבי הזכוכית.

צמחי הגינה נרתמים לשמירת אקלים הבית

שיטה אחרת למניעת כניסה של קרני שמש ישירות לתוך הבית היא שימוש בפרגולה. אך שיטה זו טובה בעיקר לחזית הדרומית ובעיקר לחודשי הקיץ שבהם השמש גבוהה בשמים. בחורף ובחזיתות המערבית והמזרחית שבהן השמש נמוכה בדרך כלל, כדאי לשתול צמחיה מתוכננת היטב. באופן הזה ניתן יהיה לשלוט בכמות האור שנכנסת לתוך הבית ולמנוע כניסה ישירה של קרני שמש.
לפרטים נוספים

.

בידוד תרמי בניה בניה ירוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד