כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

השריפה בכרמל • ועכשיו, הכסף

עם שוך הלהבות בהר הכרמל, מתגלים הנזקים הכלכליים העצומים • על פי הערכות ראשוניות מדובר בנזקים של מליארדי שקלים • כמה זה עלה לנו? פרק ראשון בסדרה

השריפה בכרמל. צילום: פלאש 90
השריפה בכרמל. צילום: פלאש 90

השלכותיה הכלכליות של השריפה עוד יעסיקו במשך תקופה ארוכה את מדינת ישראל, הנזקים האדירים שנגרמו לרכוש פרטי וציבורי כאחד, הפיצויים למשפחות הנפגעים, עלויות הכיבוי ופריסה מחודשת שתתבצע כנראה למערך הכיבוי בארץ, כל אלה ועוד צפויים להשפיע רבות על כלכלת ישראל בשנה הקרובה.

למרות זאת, עדיין מוקדם להעריך ולנסות לשער את הסכומים המדויקים ואת העלות הכוללת, מאידך, חלק מהכספים ידרשו כבר בימים הקרובים, אם למימון הכיבוי – תשלומים בעבור המטוס שהושכר במיוחד או לחברות פרטיות שצורפו לכוחות הכיבוי, ואם למתן דיור, ולפחות דיור זמני, לאלו שבתיהם נפגעו.

בתור צעד ראשוני הורתה הבוקר (א') הממשלה להעביר 60 מליון שקלים ליישובי הכרמל שנפגעו, כסף זה יסייע לשיקום ראשוני, כאשר בהמשך יועברו סכומים נוספים לפי הצורך, את הטיפול בשיקום ילווה מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

הנחיית ראש הממשלה למשרד האוצר היא למפות בתוך ארבעה ימים את עלויות השריפה על שלל גווניה, ובארבעה ימים נוספים לבנות מדיניות פיצוי, לממש ביטוחים קיימים, ולבדוק עלויות כיסוי של נכסים שלא בוטחו.

הסכום הראשוני עליו הוסכם יועבר לרשויות לצורך נקיון ושיקום תשתיות בסיסיות שנפגעו, במקביל, יציב מנהל הדיור הממשלתי מבנים זמניים כתחלופה ארעית למבני דיור ומבני ציבור שנשרפו, כך שלתושבים תהיה כתובת לחזור אליה.

בנוסף, תשקם המדינה את החי-בר בכרמל שנפגע אנושות, את מערך החניונים באיזור, את רשויות הרווחה ביישובים הפגועים וצרכים נוספים.

עוד הורתה הממשלה היום להפסיק את בואם של מטוסי הכיבוי, היות והכח הקיים דיו בשביל להשתלט על השריפה, הממשלה גם פנתה למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בבקשה שיבחן את הכשלים בהיערכות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד