כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

ומי ישלם את הנזקים?• פרק שני בסדרה

שש אחרי השריפה, והמאבק על המליארדים החל: מי ישלם את ביטוח החיים של הכבאים? • מי ישלם למלון 'טירת הכרמל' על הנזקים העקיפים? • ואיך כל זה ישפיע על חברות הביטוח?

הנסיונות להשתלט על השריפה. צילום: יצחק לב ארי
הנסיונות להשתלט על השריפה. צילום: יצחק לב ארי

טרם כבתה האש, והמאבק שמאחורי הקלעים כבר מתחיל, שאלת השאלות היא כמובן מי האחראי להצתה הגדולה, האם מדובר בשני נערים ששיחקו באש להנאתם, או שיש כאן אירוע לאומני בסדר גודל כמותו טרם ידענו.

מלבד המשמעויות השונות ביחס לערביי ישראל, ומלבד ההשלכות המדיניות לטווח הרחוק באם יתברר שמדובר באירוע לאומני, ההשלכות המשמעותיות ביותר הם אלו הנוגעות לכסף.

שתי האפשרויות ברורות ופשוטות למדי, באם מדובר בהצתה על רקע לאומני – קרן הפיצויים הממשלתית היא זו שתיאלץ לשלם את הנזקים הנאמדים בסכומים של לפחות מאות מליוני שקלים, לעומת זה אם מדובר במשחק תמים באש – חברות הביטוח יאלצו לשאת בנתח נכבד מהנטל.

כבר עכשיו ברור שרוב סכומי הביטוח שקשורים להצתה – מבוטחים על ידי מבטחי משנה גדולים בחו"ל, אלו אינם ידועים בחיבתם לשלם סכומי עתק, וקרוב לודאי שידרשו להיות חלק מחקירת האירוע, ואף יעסיקו צוותים שלמים בחיפוש המציתים.

החברות הללו צפויות לבדוק סדרה של נסיבות, החל בזהות המציתים וסיבת ההצתה, המשך באופן הטיפול של כלל הגורמים בשריפה, וכלה בנסיונות שלבטח יעלו להאשים את הממשלה בחוסר מוכנות, מה שעלול לגלגל בסופו של דבר גם את העלויות לפתחה.

אתר 'גלובס' אסף באופן ראשוני דוגמאות למעורבותן של כלל חברות הביטוח הישראליות באירוע, כך לדוגמא 'איילון' היא המבטחת של האוטובוס, ובעקיפין תיאלץ לשלם גם ביטוח חיים למשפחות ההרוגים, 'מנורה' ביטחה באופן ישיר את הסוהרים בביטוח חיים, 'כלל ביטוח' מבטחת למשל את מלון 'יערות הכרמל', בביטוח המכסה גם הפסדים עקיפים כמחסור באורחים, את 'הפניקס' ניתן למצוא בביטוח למושב ניר עציון על כלל מפעליו, 'מגדל' מבטחת ציוד חקלאי באיזורים הפגועים ואילו ענבל מבטחת את הרכוש הממשלתי באיזור דוגמת מתקני הכליאה שנפגעו.

ברובם של המקרים שיתפו החברות ביטוח משני של ענקיות ביטוח גלובליות, מה שמציב אותם בעמדת ספיגה נוחה למדי, כאשר בכל מקרה הם לא ישאו בעלויות גבוהות.

השלכה נוספת משמעותית, היא הטיפוס הצפוי במחירי פרמיות הביטוח לשנת 2012 [לשנת 2011 כבר סוכמו מרבית הפרמיות], בכל אופן – שוק הביטוח בישראל יהיה מעורב עד צווארו בשריפה הגדולה – גם חודשים ארוכים אחרי שזו תכבה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד