כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

תם עידן: חברות הסלולאר מחוייבות לשחרר חסימה

בוועדת הכלכלה רמז שר התקשורת על ההתנגדות לביטול קנסות היציאה • למי שתהה אם מדובר במשרדי האוצר והמשפטים, השיב כחלון: "אתה מכיר משרדים אחרים שמתנגדים?" • ומה עם הטלפונים הכשרים?

תם עידן: חברות הסלולאר מחוייבות לשחרר חסימה
הודעות כתובות, גם במכשירים הכשרים. צילום ארכיון



ועדת הכלכלה קיימה היום (ב) דיון נוסף בפרק התקשורת בחוק ההסדרים הנוגע לשוק הסלולר.
הדיון התקיים לאחר שאישרה הוועדה, לפני שבועות אחדים, סעיפים בחוק שיובילו להפחתה משמעותית בקנסות היציאה בענף הסלולר, וכן אישרה את הסעיפים שיאפשרו שירותי נדידה פנים ארצית.

הוועדה אישרה את הצעת משרד התקשורת לחייב את חברות הסלולר להסיר את כל החסימות וההגבלות בשימוש במכשירי הסלולר (חסימת SIM והגבלת שירותים כמו גלישה חופשית באינטרנט או שימוש בסקייפ). ההוראה צפויה להיכנס לתוקף כבר ב-1 בינואר 2011 (בעוד כ-3 שבועות) עם אישור חוק ההסדרים.

הוועדה דנה בסעיפים שנועדו לאסור על חברות הסלולר לחסום או להגביל שימוש שירותים ויישומים המסופקים על גבי רשת האינטרנט (בהם VoIP, Wi-Fi). כמו כן התקיים דיון בהצעה לאסור חסימת שימוש ברשת של מפעיל אחר (חסימת כרטיסי SIM).

ומה עם הטלפונים הכשרים?

בפתח הדיון בישר שר התקשורת, משה כחלון, לחברי הוועדה כי הצעת החוק של ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ, יו"ר הוועדה ח"כ אופיר אקוניס וח"כ אורי מקלב - לבטל לחלוטין את קנסות היציאה שגובות החברות הסלולריות ממנויים שמבקשים לבטל את ההתקשרות לפני תום החוזה – נדחתה בדיון בוועדת השרים לחקיקה.

השר סיפר כי "משרד התקשורת הביע תמיכה בחוק, אך שני משרדים אחרים התנגדו". היו"ר אקוניס שאל את כחלון האם מדובר במשרדי האוצר והמשפטים וכחלון השיב: "האם אתה מכיר משרדים אחרים שמתנגדים? אבל אנחנו נכניע אותם בסופו של דבר". ח"כ אקוניס אמר כי הוא מצר על החלטת משרדי האוצר והמשפטים וכי אין בכוונתו לוותר בנושא הזה.

במקביל הודיע ח"כ כרמל שאמה-הכהן כי הוא מבקש להציע רוויזיה (דיון מחדש) להצעה בדבר קנסות הסלולר. ח"כ שאמה-הכהן מציע כי בחוזים שנחתמו טרם כניסת החוק לתוקף (ה-1 בינואר 2011) יישאר הקנס שנקבע בהצעתו הקודמת על 8% מהחשבון הממוצע כפול מספר חודשי ההתחייבות שנותרו למנוי, אך מכניסת החוק לתוקף ייאסר על חברות הסלולר לגבות קנסות יציאה.

לאחר מכן דנה הוועדה בהצעת משרד התקשורת, לאסור על חברות הסלולר לחסום שירותים שלא נעשים ישירות דרך הרשת שלהן (שירותים הניתנים באינטרנט באמצעות תוכנות כמו סקייפ או שיחות VoIP) , למנוע מהן לחסום את השימוש במכשירים ברשת אחרת באמצעות חסימת כרטיס ה-SIM וכן לאסור עליהן לנוון את המכשירים מתכונות כמו שן כחולה ושימוש באינטרנט אלחוטי בטכנולוגיית Wi-Fi ו-Bluetooth). כל זאת ב-3 חריגים: במקרים מיוחדים שיקבע השר, לבקשת מערכת הביטחון או אם הלקוח ביקש זאת במפורש.

"עמלנו קשה". ח"כ מוזס צילום: "עמלנו קשה". ח"כ מוזס
"עמלנו קשה". ח"כ מוזס


"שהקווים הכשרים לא ייפגעו"

חברי הכנסת מנחם מוזס, יצחק וקנין ואורי מקלב ביקשו לוודא כי החסימות שנהוגות בטלפונים הכשרים לא ייפגעו כתוצאה מהצעת החוק. "עמלנו קשה מאוד לקבל את הקווים הכשרים ואני רוצה לוודא שהן לא ייפגעו והחקיקה הנוכחית לא נועדה לפתוח אותם", אמר ח"כ וקנין. נציגי משרד התקשורת הסבירו כי המספרים הכשרים לא ייפגעו וכי מי שירצה לקבל שירותים חסומים יצטרך לקבל מספר אחר או לרכוש מכשיר אחר.

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, הביעה חשש כי הפתרון לא יאפשר לצרכנים לבקש את הסרת החסימות. למרות זאת, הצעת הממשלה אושרה אך נציג משרד האוצר הבהיר כי בכוונת המשרד לנסח את הסעיף מחדש בתיאום עם היועצת המשפטית של הוועדה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד