י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

יוצאים לעבודה? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת מראש

איך בוחרים במקצוע הנכון, זה שיפרנס, יספק ויסמן 'וי' ברשימת השאיפות? הצעד הראשון למציאת עבודה - מאמר ראשון בסדרת טיפים מקצועיים באדיבות מרכז 'כיוון'

אילוסטרציה (רויטרס)
אילוסטרציה (רויטרס)

אחת השאלות שמלווה את כולנו מאז הזיכרון הראשון, היא ללא ספק: "מה תרצה להיות כשתהיה גדול". בחלוף השנים נעשית התשובה הראשונית הפשטנית, למורכבת יותר ומכילה אינספור פרטים וחלקים העומדים מאחורי אותו 'רוצה להיות', רובנו נעצרים בנקודה כלשהיא על המפה כשהשאלה: "מה אני רוצה להיות" הופכת למעשית מתמיד, בשורות הבאות נרצה להציע תשובות לקושיית בחירת מקצוע. בחירה נכונה ומושכלת תניב תוצאות חיוביות, ונשמח לגלות שהמקצוע הנבחר יתברר כבחירה מוצלחת.

בחירה מוצלחת היא זו שמאחוריה שיקולים נכונים, וצעדים מדודים לקראת המטרה.

אז איך בוחרים?

לפני הכל, חשוב להיות יצירתיים, לצאת מאזור הנוחות ולהגמיש את גבולות המסוגלות שלנו לשינויים. כך מגוון האפשרויות יהיה רחב יותר ונוכל להתחיל בתהליך. הצעד הראשון והחשוב מכולם, זה שבלעדיו אף אחד משלבי התהליך לא יצלח, הינו הבירור האישי. לצעד זה, בו נברר עם עצמינו היטב את הטעון בירור, ניתן לקרוא גם: "בניית חזון תעסוקתי". את החזון - תמונת העתיד הרצויה שלנו, נציב לנגד עיננו מתחילת התהליך, ובכל צעד מצעדיו נחתור לקראת היעד - החזון אותו הצבנו לעצמנו. בניית חזון בהיר וברור מגבירה את סיכוייו להתגשם, ואם נפעל בהתמדה לפיו - השמיים הם הגבול.

לפני מספר שנים פנה שלומי פ. לייעוץ תעסוקתי במרכז 'כיוון'. הוא סיפר ליועץ על חלומו: הוא מעוניין להפוך את חיבתו למטבח למקצוע. הוא היה משוכנע שעם סיוע מקצועי ובניית תכנית פעולה, שף מקצועי קרוב להיות התואר שלו. יחד עם יועץ התעסוקה נבנתה לתלפיות תוכנית מפורטת שלא דילגה על שום פרט: החל מהתאמת המקצוע, בחירת מקום לימודים, בחירת עבודה זמנית למימון הלימודים, וכלה באפשרויות התעסוקה שיעמדו לרשותו של הצעיר לכשיחזיק בתעודתו. את סופו של הסיפור מספר שלומי ממטבחה של אחת המסעדות המובילות בירושלים. זהו סיפורו של חזון ופעולה שחברו להצלחה ולהגשמת יעדים.

בבניית חזון תעסוקתי יש לבצע בירור מקיף- אישי. ניתן לחלק את הבירור לשלושה חלקים:
1. מה אני רוצה מעצמי? 2. למה אני מסוגל? 3.למה אני מצפה?

1. מה אני רוצה מעצמי? – מניעי הפעולה

לבחירת מקצוע קיימים מניעים רבים. יש שיבחרו מקצוע במטרה להגשים את כישוריהם. אדם בעל כישרון מתמטי יוכל להגשים את כשרונו במגוון מקצועות מעולם המספרים: ניהול חשבונות, חשבות שכר ועוד. ישנם גם אלו שפשוט אוהבים לעסוק בתחום מסוים (מכור לתיקונים טכניים, למשל) ולמרות שהם לכאורה מסודרים בעבודה, אין להם סיפוק ממנה והם מעוניינים להתפתח דווקא בתחום אחר ולרכוש בו יידע מקצועי העשוי לפרנס אותם.

וישנו הרוב המכריע שאינו יודע מה בדיוק עשוי להתאים לו, כל מה שהוא יודע שהוא רוצה להגיע לפתרון כלכלי ולהגדלת הכנסות – ולכן מבקש מקצוע מבוקש ומפרנס היטב. הבחנה מדויקת בין המניעים השונים תועיל לבחירת המקצוע. כאשר נדע איזו מטרה עלינו להגשים- נוכל להתמקד בה. אינו דומה חיפוש מקצוע שמטרתו המרכזית הינה התפתחות אישית, לזה המיועד להגדלת הכנסות.

2. למה אני מסוגל? – יכולות וכישורים

אלו הם השיקולים הקריטיים שילוו אותנו בבחירת המקצוע: זהו המבחן האישי החשוב ביותר, ומטרתו לבחון את כלל היכולות מול המטרה שהצבנו. האם הם מתואמות ומאפשרות את הגשמת המטרה? בחלק הזה נברר היטב על הנטיות התעסוקתיות, הכישורים, מאפייני האישיות, שיקולים ערכיים כמו אורח החיים, ואף שיקולים טכניים: גיל היציאה לעבודה, הזמן שיוקדש למקצוע, משך ההכשרה הנדרשת למקצוע הנבחר, מימון ההכשרה, ביקוש והיצע בשוק התעסוקה ועוד רבות. חשוב לציין, כי בכל השלבים, אך בעיקר בשלב זה, דרוש סיועו המקצועי של איש מקצוע, שיידע להבחין בנו וביכולותינו באופן לא "משוחד".

3. למה אני מצפה? – הצבת מטרה

כאן הוא מקומם הנכבד של השאיפות הגדולות והקטנות: האם אני מעוניין לעבוד כשכיר או כחלק מחברה, או לחילופין להקים עסק משלי? מהו גובה ההכנסה אליו אני שואף? באיזה תחום ארצה לראות את עצמי? באיזה סביבת עבודה אהיה מוכן לעבוד ?

שלב הבירור האישי או בניית החזון התעסוקתי ניצבים בחשיבות עליונה בדרך לבחירת מקצוע. כדי לבצע את הצעד הראשון והמהותי מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מתאימים – מכווני תעסוקה. ניתן לקבוע פגישת ייעוץ מקיפה ויסודית במרכז 'כיוון', בטל' 02-645-6222.
מרכז כיוון עבודה לחרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד