כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"נמשיך בתנופת הפיתוח של בית החולים". יו"ר דירקטוריון מעייני הישועה מדבר

ראיון עם יו"ר דירקטוריון המרכז הרפואי מעייני הישועה, רו"ח משה ליאון / חנה הורוביץ

משה ליאון עם עם הגראי"ל שטיינמן
משה ליאון עם עם הגראי"ל שטיינמן

רו"ח משה ליאון הוא איש עסוק מאוד.
עיסוקיו הרבים לא מנעו ממנו לשמור על אדיבותו הרבה גם כאשר נאלץ שוב ושוב לדחות את שיחתנו בשל ישיבות דחופות בהן היה עליו להשתתף ונושאים בלתי צפויים לטיפולם נדרש. לבסוף, בשעת ערב מאוחרת, כאשר כל מה שאנשים עסוקים כרו"ח ליאון רוצים לעשות הוא לנוח מעט מעמל יומם, התקיימה השיחה וליאון, שכבר צבר באותו יום לפחות 12 שעות עבודה הדורשת ריכוז, שמר על רעננות כאילו יום העבודה רק החל.

משה ליאון הוא רואה חשבון, בעל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות באוניברסיטת בר-אילן, שותף
מנהל במשרד רו"ח ליאון, אורליצקי ושות'. תחת ניהולו הפך המשרד לאחד מעשרת המשרדים הגדולים בארץ, על פי דירוג דן אנד ברדסטריט. בנוסף, הוא משמש בתפקיד חבר מועצת עיריית ירושלים ומחזיק את תיק המנהלים הקהילתיים.
בין תפקידיו הבולטים בעבר אפשר למנות את כהונתו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה וכיועצו הכלכלי של נתניהו בשנים 1997–1999, בהמשך כיו"ר רכבת ישראל ולאחר מכן כיו"ר הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י).
בנוסף לתפקידו כחבר מועצת ירושלים, מכהן ליאון בתפקידים ציבוריים רבים כמו יו"ר ועדת ביקורת של מכון היצוא, דירקטור באלביט הדמיה, חבר בחבר הנאמנים של קרן וולף ועוד. לפני כשנתיים מונה ליו"ר דירקטוריון המרכז הרפואי מעיני הישועה בבני ברק.

שומרים על איתנות כלכלית

מה הביא אותך, תושב ירושלים ואיש בעל שלל תפקידים, לשמש בתפקיד יו"ר דירקטוריון במרכז רפואי בבני ברק?

"כשהגיעה אלי ההצעה מגדולי ישראל שליט"א, לקחת על עצמי את תפקיד יו"ר הדירקטוריון ב'מעיני הישועה', לא שקלתי אותה לכאן ולכאן וקיבלתי אותה מיד. מי יכול לסרב להצעה שמגיעה מגדולי ישראל? אני בוודאי לא. זכות גדולה היא לי להיות בין מתווי המדיניות הכלכלית בבית הרפואה שעושה עבודת קודש ולעבוד עם אנשים שמוסרים את נפשם כדי שלתושבי העיר בני ברק והסביבה תהיה רפואה טובה יותר. בכל פגישה שלי עם הרב ד"ר משה רוטשילד, נשיא 'מעיני הישועה' אני מתפעם מחדש מלהט העשיה שלו. ד"ר רוטשילד הוא מפעל חיים ומדינת ישראל צריכה להצדיע לאדם שהחליט יום אחד להקים את בית החולים, מימש את חלומו והגיע לאן שהגיע".

במה באה לידי ביטוי המעורבות של הדירקטוריון?

"הדירקטוריון אחראי על מדיניות הכספית. איננו מתערבים כלל בנושא הרפואי והוא נתון בידיו האמונות של פרופ' מוטי רביד המנהל הרפואי של 'מעיני הישועה'. אנחנו מתווים את מדיניות פיתוח השירותים של ביה"ח וכן מדיניות כלכלית, מאשרים תקציב שנתי הכולל תקציב הצטיידות, תקציב פיתוח, תקציב שוטף וכולי. ברוך השם המרכז הרפואי שומר על יציבות כספית והוא מאוזן מבחינה כלכלית, ומה שעלינו לעשות זה לשמור על המצב הקיים ולהמשיך לנתב את דרכו הפיננסית של בית הרפואה בחכמה כדי שיוכל להמשיך בתנופת הפיתוח הרבה שעוברת עליו בשנים האחרונות מבלי להיכנס, חלילה, לגירעונות כספיים".

האם עסקת בעבר בתחומי מנהל בריאות?

"בשנת 2004 מוניתי לראשות ועדה ציבורית שעסקה בבחינת תפעול, ניהול, תקצוב והבעלות על בתי החולים הממשלתיים. המלצתה העיקרית הייתה להפריד את בתי החולים מהמדינה בדרך של תאגוד או על ידי הפיכתן לחברות".

עם הפנים לעתיד

איך אתה רואה את מעיני הישועה כיום?

'מעיני הישועה' בניהולו של המנכ"ל שלמה רוטשילד, עובר מהפך ובשנים האחרונות הוא כמעט הכפיל את פעילותו, הן מבחינת סוגי השירותים, הן מבחינה תקציבית והן מבחינת מספר המטופלים.
"ההתפתחות ממשיכה וצומחת כל העת. 'מעיני הישועה' הפך להיות מרכז רפואי, איכותי המעניק טיפול מיטבי לכל מי שזקוק לטיפול החל מהפעלת חדר מיון ועד ניתוחים בכל התחומים. עובדים בו טובי הרופאים ובשנים האחרונות ניתן לראות שרופאים מומחים מהבולטים בתחומי הרפואה בארץ ובעלי רקורד מרשים, מאיישים תפקידים בכירים ב'מעיני הישועה'. הייחודיות והערך המוסף של 'מעיני הישועה' על פני בתי חולים אחרים באזור הוא שמירה על ערך קדושת חיי אדם בכל גיל ובכל מצב ושמירת ההלכה. עובדה זו מביאה לכך שבין הבאים לטיפול ב'מעיני הישועה' יש רבים מחוץ לעיר בני ברק. "בזכות השירות המיטבי והטיפול יוצא הדופן ששמעם יצא למרחוק יש לא מעט נשים ומטופלים שאינם תושבי בני ברק, חלקן אף לא נמנה על ציבור שומרי תורה ומצוות שמעדיפים לבוא להינתח או ללדת במעיני הישועה, זאת כאשר יש מרכזים רפואיים רבים באזור. עובדה זו מלמדת רבות על המקום. מעבר לכך, המספרים שבידי הם מספרים מדהימים שמראים על העוצמה של בית הרפואה.
"לאחרונה חגגנו את חנוכת הבית ל'מרבה דעת' - המרכז לבריאות הנפש. עד כה לא היה מרכז לבריאות הנפש לציבור החרדי ומדובר בדבר חדשני בקהילה שאין דומה לו בעולם כולו. זהו בניין גדול ומפואר שהחל את אכלוסו בימים אלה ואני שמח להיות חלק מהמקום שעשיה כזו מתרחשת בו".

מהן עקרונות תוכנית החומש של מעיני הישועה?

"מעיני הישועה הינו בית חולים קהילתי ועקרונות התכנית מבוססים על ראיית צרכי הקהילה שסביבנו ומענה מיטבי לצרכים אלו. מתוך ראיה זו פותחו שלל שירותים חשובים כמו קרדיולוגיה, דיאליזה ומרפאות מומחים שבאו לתת מענה לצורך ממשי בקהילה. גם המרכז לבריאות הנפש נבנה ונוסד מתוך ראיית הצרכים של הקהילה סביבנו.
"אחרי פתיחת בניין 'מרבה דעת' הבניין הבא שהולך ונבנה וייפתח בשנים הקרובות הוא בניין הקרדיולוגיה, שם יפעל מרכז הלב שיכלול את כל שדרת טיפולי הלב בניהולו של בכיר המצנתרים ד"ר אורן אגרנט, ועוד היד נטויה. בשנה האחרונה הכנסנו ל'מעיני הישועה' מכשיר MRI. המכון נפתח בשעה טובה בימים אלה והוא יתן . מענה לתורים ארוכים וצורךגדול בעיר בני ברק והסביבה.
"לכבוד הוא לי להזכיר את שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, שעושה עבודה יוצאת דופן בעבודתו בכלל ובפרט בסיוע תוך מאמץ אישי לקדם את בית הרפואה 'מעיני הישועה'. בין השאר הוא פעל ללא לאות כדי שנקבל את מכשיר ה-MRI.
"מי שעוד פועל רבות לטובת 'מעיני הישועה' הוא פרופ' מרדכי שני, נגיד בית החולים. פרופ' שני שהוא 'מר בריאות' יוזם פעולות רבות לטובת בית החולים ומלווה באופן אישי את כל נושא הפיתוח של בית החולים. זה גם המקום להודות ליו"ר וועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני שעזר ועוזר רבות לבית החולים".

מציאות, לא סיסמא

האם בית חולים קהילתי ציבורי כמו מעיני הישועה, שאינו ממשלתי ואינו שייך לאחת מקופות החולים זוכה למימון ממשלתי לצרכי פיתוח, רכש ציוד רפואי או תפעול שוטף?

"עד השנים האחרונות לא הייתה כל תמיכה ממשלתית בבית החולים. באחרונה התחלנו לקבל הבטחות לסיוע בפיתוח בית החולים, אך ברור שלא יהיה מימון שוטף.
"בדיוק מסיבה זו החשיבות של קיומו של דירקטוריון היא כה גדולה, שהרי אין מי שיכסה ביום צרה את הגרעון. העובדה שבית הרפואה מצליח לשמור על תקציב מאוזן ולא גרעוני ראויה לשבח".
מעבר לשבחים שאתה מרעיף על ראשו של שר הבריאות, כמי שיש לו ניסיון הן בתחום הבריאות והן

במישור הכלכלי, אלו המלצות יש לך לשיפור מערכת הבריאות בישראל?

"אני לא חושב שהרב ליצמן, עם ניסיונו הרב ועם סוללת היועצים שלו צריך לעצתי. רק אומר באופן כללי שיש חשיבות רבה לאין שיעור לעובדת היות משרדי הממשלה קשובים לצרכי הציבור, כי אין אזרח בארץ שלא זקוק מעת לעת לעזרה ממערכת הבריאות, אם בלידת ילדים, בעזרת השם, ואם בטיפולים רפואיים מסוגים שונים. מ'מעיני הישועה' אפשר ללמוד איך ניתן לשלב מקצועיות עם נשמה. ואין זו סיסמה בעלמא, אלא זו בהחלט דרך החיים של כל מי ששייך למקום הזה ועובד בו מתוך תחושת שליחות ברורה. גם בשנה זו, כמו בשנתיים הקודמות לה, זכה 'מעיני הישועה' במקום ראשון בסקר שביעות הרצון מבין כל בתי החולים בארץ. הסקר נערך על ידי משרד הבריאות ותוצאותיו מלמדות רבות על איכות הרפואה והשירות במעיני הישועה".



עם הגר"ח קנייבסקי


עם האדמו"ר מויז'ניץ


עם ראש ישיבת פוניבז' הגרי"ג אדלשטיין


עם הגר"ד לנדא


עם ראש ישיבת פוניבז' הגרב"ד פוברסקי


עם הגרב"מ אזרחי


משה ליאון דירקטוריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד