כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

התרעה חמורה: "מדיניות הנדל"ן בבני ברק תביא לקריסת מבנים"

כחודשיים לאחר שבניין ברחוב חזו"א בבני ברק עמד בפני קריסה, מומחה מתריע בפני ראש העיר זייברט: מוביל את העיר לאסון • פרטים על מדיניות מוזרה של העירייה בעניין תוספות בנייה נחשפים ומלמדים על הסכנה • העירייה: "מייצרים פאניקה"

בנייה בבני ברק (פלאש 90)
בנייה בבני ברק (פלאש 90)



יו"ר ארגון הקבלנים מחוז דן מתריע במכתב חריף לראש עיריית בני ברק: "העירייה מסכלת ביודעין חידוש מבנים רבים, ומעמידה בסכנה עשרות אלפי תושבים".

בעקבות אירוע התפרקות חלקית של עמודי בניין מגורים לפני מספר שבועות ברחוב חזון איש בבני ברק, שלח דוד נחמני, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז דן, פנייה דחופה אל ראש עיריית בני ברק, חנוך זייברט, ואל ממלא מקומו ומחזיק תיק ההנדסה, הרב אברהם רובינשטיין, בו הוא מתריע בפני סכנה של ממש במבנים בעיר.

במכתבו טוען נחמני כי על מנת למנוע קריסת מבנים נוספים, יש לקדם ולממש תכניות תמ"א 38. עוד הוסיף נחמני כי "יש לטפל באופן בהול ביציבות המבנים הקיימים, עוד בטרם תתרחש רעידת אדמה או קריסת מבנה".

לדבריו, "מדיניות הבנייה בבני ברק אינו ברורה כלל וכלל, שכן בעוד העירייה מאשרת הרחבות ותוספות בניה שבמרבית הערים בארץ כלל לא היו מאושרות, או אף מובאות לדיון, הרי שמדובר בסכנת נפשות שבמקום לפתור את הבעיה מיסודה, העירייה שמה פלסתר שאינו מקל את המשבר. בבניין המגורים שקרס ברחוב חזון איש נבנתה קומת גג באישור העירייה, כך שהמדיניות העמומה רק מחזקת את פניית ארגון הקבלנים".

"זאת ועוד", הסביר נחמני, "מדיניות הבניה הקיימת בבני ברק אינה מאפשרת בניית קומה שנייה במסגרת תכנית תמ"א 38 ובניינים רבים בעיר אשר נבנו לפני עשרות שנים מצויים בסכנת התמוטטות כך גם חיי התושבים בסכנה".



בהודעת ארגון הקבלנים נכתב כי "נכון להיום, העירייה מאפשרת בפרויקט תמ"א הוספת קומה אחת בלבד ולא 2.5 כפי שהתכנית הממשלתית מאשרת, למעט באזור ב' 1 שם הוועדה המקומית מאשרת שני קומות, אך זכויות הבניה בהיקף הניתן לקומה אחת. למעשה, בבני ברק לא מעודדים כניסתם של תושבים נוספים לעיר ובלאו הכי מדובר בעיר הצפופה ביותר בישראל. אין מקום למוסדות חינוך , שטחי ציבור ופארקים חדשים, לכן העירייה מעדיפה להשאיר את המצב על כנו".

עוד נמסר כי "לא זו בלבד, אלא שתוספת הקומה הבודדת ניתנת רק בתנאי שהיזם מפריש 40% משטח קומת הקרקע לטובת העירייה כדי שזו תבנה גן ילדים בשטח הפרטי שהופרש. ערכאות בתי המשפט בישראל כבר פסקו מספר פעמים שהדבר לא חוקי בעליל, אך חרף פסיקותיו העירייה ממשיכה בשלה תוך סיכון חיי התושבים".

"עולה השאלה, אם כבר פעלתם בניגוד לפסיקת בית המשפט ובכל זאת הועברו לעירייה 40% משטח קומת הקרקע, מדוע לא לתת ליזם אפשרות תוספת 2.5 קומות או לפחות שתי קומות? בפועל, העירייה מאשרת תוספת בניית קומה אחת וגם מפקיעה משטח הקרקע לטובתה ולמעשה שטח המגרש קטן ולא משתלם ליזם והעיר קופאת על שמריה".

"ניתן כיום למצוא ברחבי העיר מאות מגרשים קטנים המשוועים לתחזוקה, לשיקום, לתוספת קומות מפוקחת ומבוקרת שבהם מתגוררים תושבים רבים אשר חוששים לחייהם , אך אין מי שיעזור.
את המכתב חותם נחמני בקריאה שלו ושל ארגון הקבלנים לרב זייברט ולהנהלת העיר להיפגש בדחיפות על מנת לגבש בשיתוף עמם "מדיניות חירום עירונית , בטרם יקרסו ויתמוטטו מבנים נוספים אשר יעלו בחיי אדם ויפה שעה אחת קודם!".

בעיריית בני ברק קיבלו את המכתב בתקופת חג הסוכות ולא הגיבו, אך קבעו פגישה עם ארגון הקבלנים.

דיירי הבניין מסרו הבוקר ל'בחדרי חרדים' כי לאחר התפרקות שני עמודי תמיכה, הוצבו ארבעה עמודי ברזל לתמיכה, לאחר מכן חזרו כלל הדיירים לגור בבניין. בשבועות הקרובים אמורים להוסיף עוד קיר תמך על מנת שהבניין יהיה עמיד גם בפני רעידות אדמה.

מעיריית בני ברק מסרו בתגובה: "עם כל הכבוד למר דוד נחמני, יו"ר ארגון הקבלנים בגוש דן שעוד בטרם שוחח עם הרב חנוך זייברט, ראש העיר בנושא, מכתבו הגיע לכלי-תקשורת, הרי שטענותיו, בחלקן הגדול חסרות ביסוס, ועליהן הוא בונה את הערותיו.

"ממקרה אחד של בניין שהיתה בו קריסה חלקית, מטעמים ספציפיים שהיו קשורים לבניין זה, אין לה כל הוכחה על עשרות אלפי בניינים שיש לפעול למנוע קריסה בהם, וזו יצירת פאניקה חסרת אחריות גרידא.

"הטענות על אי פעילות עירונית לכניסת תושבים נוספים לעיר משוללות כל יסוד, שכן גם בתקופה זו עומדת לביצוע בניית כ-1000 יחידות דיור נוספות באזורים שונים, ובנוסף להן תכניות לבניית דירות רבות נוספות בצפון העיר, עם שטחי ציבור, קרקעות למוסדות חינוך ופארק גדולים.

"יתכן שארגון הקבלנים שאינו ארגון חרדי אינו דן בתוספת גני-ילדים בשטחים שמופקעים למטרה זו, שכן במגזר הלא-דתי אין בעיות של חוסר שטחים לגני-ילדים בגלל מספרם הקטן של ילדים ברוב המשפחות, אך במגזר החרדי יש לעשות, לעודד ולברך על כל דרך לתוספת שטחים לגני-ילדים במצב הקיים בעיר בעשור השנים האחרון. בד בבד, כל האישורים הניתנים למטרה זו הינם בהתאם לחוקי התכנון והבניה.

"הרתמותו של ארגון הקבלנים לנושאים שהוזכרו במכתבו, כארגון המייצג את התחום העסקי, אינה בוודאות נובעת מהרצון לדאוג למצב המבנים בעיר, אלא סביר למטרות של חברי הארגון אותם מייצגים הפונים".
חנוך זייברט קריסה מבנים תוספות בנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד