י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

חולה בניוון שרירים מתחנן לבנט: "אפשר לי ללמוד בהפרדה" • צפו

למרות כל תחנוניו, מרדכי זבולון, בחור דתי, חולה בניוון שרירים ומרותק לכסא גלגלים, נתקל בסירוב עיקש שלא לאפשר לו ללמוד במכללה חרדית, שם ישנה הפרדה מגדרית. זבולון פונה באמצעות "בחדרי" לשר בנט: 'צריך לוותר על היהדות שלי?' • צפו

מרדכי זבולון בפנייתו לשר בנט באמצעות "בחדרי"
מרדכי זבולון בפנייתו לשר בנט באמצעות "בחדרי"

מרדכי זבולון, בחור דתי המרותק לכסא גלגלים עם ניוון שרירים פרוגרסיבי, ביקש להפסיק להיות נזקק ולחיות על חשבון המדינה ולצאת ללמוד מקצוע במכללה חרדית כדי שיוכל לפרנס את עצמו בכבוד. מרדכי פנה למל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) והתחנן על נפשו שיאפשרו לו ללמוד במכללה חרדית מאחר והוא מעוניין ללמוד בהפרדה בין נשים לגברים, זאת על פי כללי ההלכה.

אלא שהמל"ג סירב לכל תחנוניו והשיב למרדכי בשלילה: "למדת בתיכון לימודי ליבה? אין לך שום זכות ללמוד במכללה חרדית, ואסור לך ללמוד בהפרדה מגדרית".

כל תחנוניו וכל זעקותיו של מרדכי בפני המל"ג לא הועילו, זאת כאמור ועל פי הקריטריונים שנקבעו, רק אדם שלמד במוסדות חרדיים יכול להתקבל למכללה חרדית כשמקביל, לימודים בהפרדה בין גברים לנשים אסורים במכללות הרגילות.

זבולון החליט לפנות באמצעות "בחדרי חרדים" לשר החינוך נפתלי בנט בבקשה שיאפשר לו לשמור על אורחות חייו וללמוד בהפרדה.

"שלום לשר בנט, אני מרדכי מיד בנימין, השומר קלה כבחמורה ואני מבקש ללמוד את המקצוע המתאים לי, בהפרדה מלאה" פונה זבולון לבנט. "לצערי המל"ג הנתונים תחת סמכותך, מונעים זאת ממני".



לדבר מרדכי: "אני לא מבקש לכפות על אף אחד ללמוד בהפרדה, אבל אני ועוד רבים כמוני, יכולים ללמוד רק במקום נפרד ויש כמה מוסדות המאפשרים זאת, אז למה מונעים זאת מאיתנו?".

"אני נכה מלידה עקב ניוון שרירים ויותר חשוב לי ללמוד מקצוע ולהתפרנס ממנו ולא להיות תלוי במדינה, ולהפוך ממקבל לנותן. אבל מעמידים אותי במצב בלתי אפשרי, בו אני צריך לבחור בין שמירה על היהדות שלי, לבין מקצוע לחיים. אני מבקש את התערבותך המיידית, כדי שעוד היום, אתחיל ללמוד בהפרדה ואזכה להיכנס למעגל החיים".

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) משקיעות מאמצים ומשאבים רבים להנגשת הלימודים האקדמיים לבוגרי ולבוגרות בתי ספר על-יסודיים חרדיים. זאת, כדי להבטיח לבוגריהם שוויון הזדמנויות וכדי לאפשר לאלו מהם המעוניינים בכך לרכוש השכלה אקדמית.

"ביסוד האבחנה בין הציבור החרדי לבין שאר האוכלוסייה מצוי הפער הלימודי בין בוגרי התיכונים החרדיים לבוגרי התיכונים שבפיקוח ממלכתי או ממלכתי-דתי. פער זה נובע מעצם הגדרתם של מוסדות אלה כנבדלים מכל מוסדות החינוך האחרים. כידוע, רמתם הלימודית במקצועות הליבה של בוגרי ובוגרות החינוך החרדי נמוכה מרמתם הלימודית של בוגרי ובוגרות החינוך הממלכתי והממ"ד במקצועות אלו. במוסדות החינוך העל-יסודיים החרדיים לבנים אין נלמדים לימודי חול כלל, וקיים פער ידע משמעותי ביותר בין בוגריהם לבין בוגרי החינוך הממלכתי והממ"ד במקצועות היסוד - אנגלית, מחשבים, מדעים, מתמטיקה ועוד. במוסדות החינוך החרדיים לבנות נלמדים מקצועות חול באופן חלקי, מרבית בוגרותיהן אינן ניגשות למבחני הבגרות וקיימים פערי ידע בינן לבין בוגרות החינוך הממלכתי והממ"ד.

"לפיכך, בהתאם למדיניות המל"ג ולהחלטות ממשלה בנושא, אושרו על ידי המל"ג תכניות בודדות למועמדים אשר למדו בבית ספר תיכוניים חרדיים. זאת, על מנת לאפשר לבוגריהם, אשר מרביתם לא יכולים בשל כך להתקבל ללימודים אקדמיים בתוכניות הקיימות במוסדות להשכלה גבוהה, לרכוש השכלה אקדמית.

"לאור הנאמר לעיל, ברור שאין אפשרות לחרוג מההנחיות שנקבעו בנוגע ללימודים במסגרות החרדיות, גם במקרים מצערים כמקרה המובא לפנינו.

"עבור כלל הציבור, עומד מגוון רחב של מוסדות להשכלה בישראל, המתוקצבים על ידי המדינה, לרבות מוסדות בעלי גוון דתי, וביכולתו של מר מרדכי זבולון ללמוד בכל אחד מהם. למען הסר ספק, נדגיש כי כל התוכניות המוצעות במסגרות חרדים מתקיימות גם בקמפוסים הראשיים של המוסדות להשכלה גבוהה".

פנינו לקבל את תגובתו של השר בנט, אך שם העדיפו שלא להגיב עד לרגע זה.
ניוון שרירים המל''ג נפתלי בנט מכללות חרדיות מרדכי זבולון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד