כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% באוקטובר

ב-12 החודשים האחרונים ירד המדד ב-0.3% • סעיפי העלייה הבולטים: פירות טריים והלבשה והנעלה, שהתייקרו ב-4%

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי



מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.2% ביחס לספטמבר לאחר חודשיים של ירידות. בסך הכל עלה המדד מתחילת השנה בשיעור דומה, ובסיכום 12 החודשים האחרונים הוא רשם ירידה קלה של 0.3%.

בספטמבר ירד המדד ב-0.1% ובאוגוסט הוא ירד ב-0.3%. קודם לכן רשם המדד עליות במשך ארבעה חודשים.

סעיפי העלייה הבולטים במדד באוקטובר היו פירות טריים (4%); הלבשה והנעלה (3.9%) ושירותי חינוך (0.7%).

הירידה הבולטת היתה בסעיף תרבות ובידור (0.7%). סעיף הדיור ירד ב-0.3%.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת במקביל לפרסום מדד המחירים לצרכן, גם את מדד מחירי הדירות, שאינו משוקלל במדד הכללי. מדד זה, שמתייחס לחודשים אוגוסט-ספטמבר, רשם עלייה של 1.3%, אך בלמ"ס אומרים כי הנתון הזה אינו סופי ומושפע מעיתוי החגים השנה, שחלו כולם באוקטובר, כך שהדיווחים על עסקות ספטמבר שעשים בדרך כלל בחודש העוקב, לא היו מלאים. בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2015, חלה באוגוסט ספטמבר עלייה של 8.5% במחירים.

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, אמר בעקבות פרסום נתוני המדד: "מדד אוקטובר עלה מעט מעל התחזית המוקדמת שלנו של 0.1%. עיקר ההפתעה היתה בסעיף המזון, שעלה ב-0.6%, שיעור חד יחסית, בחלקו עונתי. ההפתעה הגדולה הייתה במחירי הדירות לרכישה שלו ב 1.3% בסקר האחרון ב-8.5% ב-12 החודשים אחרונה, האצה מ- 7.1% לפני חודש. נדמה שמדיניותו של האוצר לא מצליח להביא עדיין להתמתנות במחירי הדיור או להוזלה במחירי המזון".

גיא יהודה, כלכלן בכיר בפסגות הסביר: "כמובן שהסיפור הגדול מאחורי מדד המחירים לצרכן החודש הוא מחירי הדיור. מדד מחירי הדירות עלה ב-1.3% ומשלים עלייה של 8.5% ב-12 החודשים האחרונים. כאן חייבים להסתייג ולציין את העובדה שבעקבות עיתוי החגים, מספר העסקאות שנסקרו אינו רב, מה גם שנתוני הסקר מתעדכנים לאחור לא פעם, ובאופן משמעותי.

"בנוסף יש לציין כי כל העדויות בשטח דווקא מצביעות על ניצנים של ירידה בביקוש לדירות – הריבית למשכנתאות ממשיכה לטפס באופן דרמטי, חלה ירידה משמעותית בביקוש לדירות חדשות ושיעור המשקיעים מסך עסקות הרכישה מוסיף להיות נמוך. להערכתנו, למרות הגידול בקצב עליית המחירים לאחרונה, זהו רק עניין של זמן עד אשר נראה התמתנות של ממש בקצב עליית מחירי הדיור.

"בבנק ישראל יכולים לפחות להיות מעודדים מהשיפור בסביבת המחירים. המדד עלה מעט גבוה מהתחזיות המוקדמות, הציפיות האינפלציוניות עלו והנתונים השוטפים של הכלכלה הריאלית ממשיכים להצביע על האצה מסוימת בהתרחבות הפעילות הכלכלית. אף שמאז היוודע תוצאות הבחירות, השוק מגלם הקדמה של העלאת הריבית בישראל לאמצע 2017, להערכתנו, התנאים להעלאת ריבית לא יבשילו לפני סוף שנה הבאה".

קישורים:
'טראמפליישן': המונח החדש שמטלטל את שוק האג
אכזבה באוצר: פחות 10% דירות מושלמות ב-2016
טראמפ מפוצץ את הבועה? האג''ח הממשלתיות נופלות
מחיר לצרכן מחירי פירות הנעלה והלבשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד