י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

המפה הסודית של הנפש בגוף

השפה העברית מלאה בביטויים עתיקים שקושרים בין איברי גוף לסוגים שונים של הלכי נפש ולתוצאות גופניות של אותם מצבים נפשיים: "מוסר כליות", "הסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך", "עזות מצח" ועוד. אם חשבתם שמדובר רק בסוג של מליצה לשונית – תחשבו שוב. הקשיבו לרפואה המשלימה על הקשר שבין גוף ונפש ועל דרכי הטיפול של הקשר הזה / רחל בן משה

המפה הסודית של הנפש בגוף

השפה העברית מלאה בביטויים עתיקים שקושרים בין איברי גוף לסוגים שונים של הלכי נפש ולתוצאות גופניות של אותם מצבים נפשיים: "מוסר כליות", "הסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך", "עזות מצח" ועוד ועוד. אם חשבתם שמדובר רק בסוג של מליצה לשונית – תחשבו שוב. כדאי גם שתקשיבו היטב למה שיש לרפואה המשלימה לומר על הקשר שבין גוף ונפש ועל דרכי הטיפול שמנצלות את הקשר הזה.

רחל חודדוב, מנהלת מגמת הרפלקסולוגיה במכללת רידמן, מסבירה כי הרעיון של גוף-נפש כיחידה טיפולית אחת היא גישה של הרפואה המשלימה כולה. זאת, בניגוד לפסיכולוגיה ולרפואה הקונבנציונלית שהפרידו בין התחום הנפשי לתחום הגופני.

"ברפואה המשלימה אנחנו לא מפרידים בין הנפשי לפיזי. האדם הוא מכלול שלם והרמוני שהגוף והנפש משתפים בו פעולה. כשהנפש במצוקה, בכעס, בדיכאון – זה משפיע על הגוף והגוף מצידו משפיע על הנפש. ברפלקסולוגיה אנחנו מאבחנים את אותה חסימה גם בהיבט הפיזי וגם בהיבט הנפשי שלה. הפסיכולוגיה הפרידה את הגוף והנפש וטיפלה רק בנפש. אנחנו לא מפרידים. אם יש לך למשל גזים בבטן – זו תופעה פיזיולוגית, אבל אנחנו כורכים אותה מיד בהיבט הנפשי שלה", ציינה והסבירה כי המשמעות של המעיים בתפיסת הנפש קשורה לעיכול חוויות שהאדם עובר. "המעיים מעכלים את המזון מצד אחד, ואת החוויות מצד שני. אם יש לך גזים, ייתכן מאוד שאתה סובל מקושי לעכל חוויה שעברת או מצוקה נפשית או כלכלית. זה בא לידי ביטוי גם ברמה פיזית וגם ברמה של הנפש".

האם אפשר למפות את איברי הגוף ולהצביע על הקשרים הנפשיים שעליהם מצביע כל אחד מהאיברים?

"לקחנו את כל איברי הגוף ומיפינו אותם בהיבטים של גוף-נפש. כל איבר שתשאל אותי, אני אגיד לך מה ההיבט שלו בנפש", סיפרה חודדוב והסכימה לשתף את הקוראים בכמה תובנות שעשויות לסייע לרבים להתחיל לאבחן את הבעיות שיש להם, ולהגיע לטיפול ממוקד ומהיר עד לפתרונן.
לדבריה, שני האיברים החשובים ביותר לבריאות האדם הם הלב והריאות. "הריאות קשורות לאמון ואיך אתה מאמין בעצמך ובאנשים. הנשימה שלך היא הצהרת אמון בכל רגע ורגע בינך ובין הסביבה. ברגע שאתה לוקח מהסביבה אוויר – אתה נותן אמון. כשאתה לא מאמין, אתה נסגר לסביבה. חולי אסתמה סובלים מפגיעה באמון. הם לא יכולים לנשום באותה סביבה שבה אני ואתה יושבים. בשל חוסר האמון הזה, הגוף שלהם מתנהג בהתנהגות שמכווצת להם את הסימפונות".

מתנה קטנה במרחק הקלקה

ומה מייצג הלב בנפש האדם?

"אל הלב מתייחסים בהקשר של אהבה – אהבה עצמית או אהבת האחר. הלב קשור לריאות והריאות קשורות ללב. 'לבריאות' – זה לב וריאות. הלב הופך אותנו לחיה סביבתית והריאות מבטאות את האמון שלנו בסביבה. בהפרת האמון אין לנו יכולת לתפקד עם אנשים. אם אתה לא אוהב – אתה לא נותן אמון ואם אתה לא נותן אמון – אתה לא אוהב".

על פי עיקרון זה, הכמעט סימבולי, אפשר ללמוד גם על ההקשרים של כל שאר האיברים. פעמים רבות אפשר לשמוע מישהו שמקבל מידע חדש ומבקש 'זמן כדי לעכל את המידע'. זה לא מקרי בכלל אלא קשור לכך שמערכת העיכול מדמה את צורת החשיבה. "אתה מכניס מידע, צריך לעכל אותו – להוציא מסקנה ולפלוט את הזבל החוצה. אנשים סובלים ממערכת העיכול כי קשה לנו לקחת את החוויה, להבין אותה ולהוציא ממנה תובנה ולשחרר את הכעסים, את האכזבה ואת הפחד. אנחנו נשארים עם כל הדברים האלה בפנים ומערכת העיכול שלנו לא נקיה ולכן יש בעיות", הסבירה חודדוב.

על פי הרפלקסולוגיה, הטחול הוא האיבר הגדול ביותר של מערכת החיסון ומייצג את החוסן שלנו מול העולם. לדברי חודדוב, הוא גם קשור בקשר מהותי אל היחס של בן האדם לסוגיות חיים ומוות משום שהטחול משמש כ'בית קברות' של התאים האדומים. פעם ב-28 ימים הם מגיעים אל הטחול ושם הם מופרדים מההמוגלובין שחוזר אל הגוף ומתים. תפקודו של הכבד לנטרול רעלים בדם הופך בתפיסת גוף-נפש למקום הייעודי שאחראי לנטרול כעסים שגורמים למחלות כמו לחץ דם גבוה ודלקות. "הסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך".

על פי הרפלקסולוגיה, הטיפול בכל הבעיות הללו - שמתגלות כבעיות גופניות ומקבלות פרשנות נפשית – כרוך בנקודות מגע ועיסוי ייעודיות. מומחי הרפלקסולוגיה יודעים איזו נקודת לחיצה קשורה לאיזה איבר בגוף וכך לטפל בו באופן ממוקד.

האם רפלקסולוגים יכולים להגיע לאבחנה גם על פי תופעות כמו עור קשה בכף הרגל או אלרגיות?

"בוודאי. המשמעות של עור קשה סביב העקב בכף הרגל היא שאתה נשען ביציבה שלך לאחור. היציבה הזאת אומרת שאתה נשען על העבר ונתקעת שם. אם תלך נכון ותעמוד נכון, אתה לא אמור לדרוך על האמרה של העקב. מבחינת הנפש זה אומר שאתה מתעכב על העבר. יש אנשים שהפחד רודף אותם ולא יכולים לזרום כי הם תקועים בעבר", הסבירה חודדוב.

את תופעת האלרגיות הסבירה כסימפטום גופני של תחושה נפשית של מתקפה גדולה שמתרחשת עלינו. האלרגיה מתרחשת כשהגוף מזהה בעיה ומתנהל נגדה עם כל התותחים הכבדים שיש לו במערכת החיסון. התרופה שנותנים לזה ברפואה זה לדכא את מערכת החיסון כאילו אומרים לגוף שהוא הגזים בתגובה. מתי אתה מגזים בתגובה? כשאתה מאוים", ציינה והוסיפה כי הטיפול באלרגיות באמצעות הרפלקסולוגיה הוא מורכב. "אתה מטפל קודם באיברים שנפגעו, אתה מטפל גם במערכת הלימפה ובנוסף לזה אתה מטפל בפחדים".

.

לפרטים>>


רידמן רפלקסולוגיה טיפים גוף ונפש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד