י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"מינוי מומחים נכונים בתביעה יניב כסף רב"

תאונת דרכים? תאונת עבודה או שריפה שפרצה? כך תנהלו את התביעה על הצד הטוב ביותר, כדי לצמצם את הנזק ככל שניתן / אבי איתן

"מינוי מומחים נכונים בתביעה יניב כסף רב"

משפחתו של חואטו הלל מצפת, שנפל במקלחת בביתו, קיבלה מבית החולים רמב"ם בחיפה הודעה כי הוא צפוי להיות משוחרר לאחר שעבר בדיקת סי טי בהצלחה. להפתעתם ולחרדתם הרבה, ביום למחרת הוא כבר לא היה בין החיים. הצוות הרפואי בבית החולים שכח לחבר את מכונת ההנשמה שאליה היה מחובר לאחר שהורדם אל זרם החשמל. בנו של חואטו סיפר כי אנשי בית החולים התנצלו פעמים רבות על התקלה החמורה, אך זה לא מקובל עליו. "אני איבדתי את אבא שלי", ציין. המקרה המזעזע של הזה הוא דוגמה לנזק הגדול והאולטימטיבי שעלול להיגרם כתוצאה מרשלנות רפואית.

אך הוא גם יכול בעתיד לשמש כדוגמה ליכולת לקבל פיצויים גבוהים בגין אותה רשלנות רפואית.
עו"ד שרונה גונן, העוסקת מאז שנת 1999 בתביעות בגין נזקי גוף ורשלנות רפואית, מסבירה כי בכל מקרה שהוכח כרשלנות רפואית ניתן לקבל פיצוי, אך ישנם פרמטרים מסוימים שעשויים להעלות את גובה הפיצוי הכספי.

"איך אתה אומד מוות של בן אדם? לפי גיל, מי היה תלוי בו מבחינת פרנסה, כמה השתכר, באיזו רמת חיים חי עם משפחתו ואומדן של ערך השנים האבודות מבחינת ההשתכרות ורמת החיים שלו. גם הכאב והסבל שנגרמו נכנסים בהערכת הפיצויים", ציינה.

האם להקלטה של הגורם שגרם לנזק מודה באחריות שלו יש ערך מבחינת התביעה?

"ברור. אגב, הרופאים חייבים לתעד את סיבת המוות. אחרת מדובר בגרימת נזק ראייתי שמעבירה את נטל ההוכחה עליהם. בדרך כלל, נטל ההוכחה הוא על התובע, אבל ברגע שהם משמידים ראיות או שיש תיעוד חסר –נטל ההוכחה עובר אליהם".

גם כוויה בעת תיקון המנוע – עילה לתביעה

תביעות בגין רשלנות רפואית, שיכולות להיות גם בעקבות אי גילוי מחלות קשות כסרטן או כשלים במעקב הריון ובטיפול ביולדת, אמורות להעניק לסובל מאותה רשלנות רפואית – בין אם מדובר בחולה עצמו או בבני משפחתו – פיצוי על הנזק ועל הסבל שנגרמו להם. אך זה רק סוג אחת של תביעת נזקי גוף שניתן להגיש לבית המשפט. רבים לא יודעים, אבל כל תאונת דרכים שבה נגרם נזק לאדם יכולה להיות עילה לתביעת פיצויים מחברת הביטוח.

"כשאני מדברת על תאונות דרכים, זה כולל גם נפילה של נוסע בזמן ירידה ועליה לאוטובוס שנחשבת כתאונת דרכים, זה כולל סגירות דלת על היד בכניסה או ביציאה מהרכב, זה כולל אם אדם עוצר באמצע הדרך לתקן את הרכב וכשהוא מרים את מכסה המנוע מקבל כוויה. במקרים האלה תובעים את חברת הביטוח. הולך רגל תובע את חברת הביטוח של הנהג הפוגע או של חברת האוטובוסים, אם זה אדם שישב ברכב – תובע את הביטוח של הנהג. זה קל מאוד להוציא כסף במקרה כזה", הסבירה עו"ד גונן.

כמה אפשר להוציא מדבר כזה?

"לפי הנזקים שלך. ככל שהנזק גבוה יותר – אתה תקבל פיצויים גבוהים יותר. ככל שאתה מושבת בעבודה יותר, ככל שאתה צעיר יותר, תקבל פיצויים. הפיצויים מחושבים לפי אחוז נכות. צריך להעריך וכל תיק הוא לגופו. חשוב גם לזכור שגם אם אנשים עוברים באור אדום, או נוסעים במהירות מופרזת או עוברים על החוקים, הם יקבלו פיצוי מלא על הנזקים שלהם".

גם אם הם אשמים?

"לא בודקים בכלל אם אתה אשם או לא. זו אחריות מוחלטת. להבדיל מנזקי רכוש ששם בודקים מי אשם".

הסוכרת התפרצה בגלל התאונה

איך אפשר להגיע לפיצוי מקסימלי?

"יש תיק שלי שפורסם בעיתונות של בחורה שנגרם לה שבר בחוליה אחרי שמכונית דרסה אותה. היא קיבלה 1.5 מיליון שקל מביטוח לאומי ומחברת הביטוח. היא קיבלה את הסכום הזה, כי ביקשתי למנות לה מומחים נוספים בכל מיני נכויות שהן נלוות לפציעה: נכות בתחום הנוירולוגי שכוללת תחושת זרמים חשמליים והקרנה לרגליים אצל מי שסובלים מפציעת גב ומשברים בחוליות, וגם הפרעות אורולוגיות שקשורות למתן שתן.

"הרבה פעמים אנשים חווים כתוצאה מתאונות פוסט טראומה. זו תסמונת שמתבטאת בחרדות, בהימנעות מנהיגה, התקפי מצבי רוח משתנים, הסתגרות חברתית, פחד מרעשים של מכוניות, פלאשבקים של התאונה בלילה. זו נכות נפשית שעומדת בפני עצמה. התיק הזה, של האישה שקיבלה 1.5 מיליון שקל פורסם בגלל שביקשתי למנות לה גם מומחה בתחום הסוכרת. התפרצה אצלה מחלת הסוכרת שנתיים לאחר התאונה. הנתבעים טענו שאין למנות מומחה לסוכרת משום שזו מחלה תורשתית – לאישה הזאת יש תורשה של אמא ושל סבתא – ואין שום קשר בין המחלה לתאונה. בית המשפט מינה מומחה והפרופסור שבית המשפט מינה קבע שהמתח הנפשי שהיא חוותה כתוצאה מהתאונה והדריסה על ידי הרכב גרם לתגובה הורמונלית ותאי הבטא התחילו להפריש אינסולין. בית המשפט קיבל את עמדתו וקבע 20% נכות בגין סוכרת בתאונה הזאת".

מקרה נוסף שבו התגלה שמינוי מומחים מתאימים יכול להניב כסף רב הוא בתיק אחר שבו עסקה גונן ובו אדם הלך ברחוב, נפל על מפגע של מדרכה משובשת ושבר את היד. "באותו מקרה, הוא קיבל קרוב ל-1.2 מיליון שקל. השבר הזה הצריך ניתוח והיו לו הפרעות נוירולוגיות של היעדר תחושה ביד. בגלל שבעבודה שלו הוא עבד בפרויקטים של בניה – הוא לא היה יכול לחזור לעבוד במקצוע שלו כי שם הוא צריך לסחוב ציוד ממחסנים ולעלות על פיגומים. ברגע שאדם, בייחוד אדם צעיר ובעל משפחה, לא יכול להמשיך לעבוד – אפשר למקסם את הפיצוי ולהגיד שהפציעה השפיעה על העבודה שלו באופן שיגרום לו הפסדי השתכרות".

89% אחוזי נכות מביאים לפטור ממס

רווח כספי נוסף שניתן להוציא מסיטואציה קשה שבה אדם נפגע בתאונת דרכים או בתאונת עבודה, או סובל ממחלה קשה, הוא קבלת פטור ממס בשל המצב הרפואי. לדברי עו"ד גונן, אנשים בעלי לפחות 89% נכות יכולים לקבל פטור ממס. "זה לאו דווקא אדם על כסא גלגלים אלא יכול להיות אדם שיש לו כל מיני תחלואים שמצטברים ביחס לאחוזי הנכות הנדרשים. סכרת, לחץ דם, בעיות בלב. אנחנו מדברים על אנשים שאם יגישו את הבקשה הזאת לפטור ממס הם ירוויחו הרבה מאוד כסף. זה יכול להגיע למאות אלפי שקלים ויותר. אפשר גם לקבל את הפטור רטרואקטיבית, גם כמה שנים לאחור", הסבירה.

מהם הכללים הבסיסיים שצריך לדעת כל מי שמתכנן להגיש תביעת נזקי גוף או רשלנות רפואית?

• צריך להימנע ממצב שבו אתה נופל וטוען שהיה מפגע למרות שלא היה מפגע. יש אנשים ששולחים אלי כל מיני תמונות ואני אומרת להם שאין שם מפגע ושאם יתבע הוא עלול להפסיד.

• שקרים נתפסים בבית המשפט. אל תשקר לעורך הדין שלך ואל תביא עדים שאינם דוברי אמת

• ללכת לטיפול רפואי, לאסוף את כל התיעוד הרפואי. אם לא רוצים לתת לך את התיעוד להגיד שבהתאם לחוק זכויות החולה מגיע למטופל לקבל את התיעוד הרפואי שלו.

• אם זו תאונת דרכים, צריך להביא אישור מהמשטרה על התאונה, תעודת ביטוח ורישיון נהיגה אם אתה נהגת ברכב. אם זה באוטובוס – לדעת את מי חברת הביטוח של האוטובוס ומה מספר פוליסת הביטוח, שם הנהג ומספר הרכב. אפשר לקחת פרטים של עדים שראו את הנפילה, אבל אפשר להסתדר גם בלעדיהם.

• במקרה של חשד לרשלנות רפואית – צריך להוכיח את הנזק ואת הרשלנות שנגרמה, אבל חשוב לזכור שגם אם מדובר בנזק חולף – אפשר לקבל פיצויים.

• בנפילות במקומות ציבוריים - לצלם את מקום המפגע מקרוב ומרחוק כדי שיראו את המפגע מקרוב ויוכלו להבחין בצילום מרחוק ולזהות איפה קרתה התאונה. אפשר לצלם גם את הפציעה, אבל זה פחות חשוב משום שהתיעוד הרפואי מדבר בעד עצמו. אם מדובר בשלולית מים או כתם שמן בקניון או בסופרמרקט – רצוי להביא עד ולבקש שהמקום שבו נפלת ייתן לך דו"ח תאונה שיאשר מה שקרה. הם הרבה פעמים מתחמקים מזה ולכן כדאי להביא עדים.

לפרטים>>
,
תביעה תביעת ביטוח שרונה גונן בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד