י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

בכירי המשק דנו בביטוח הפנסיוני וב... חרדים

הנושא הרשמי של כינוס 'מגדל' היה הביטוח הפנסיוני, אך מהר מאוד עברו הדוברים לכלכלה החרדית - והנפיקו כותרות • וגם: תמונת מצב מלשכת נתניהו על החוק להבטחת הכנסה

בכירי המשק דנו בביטוח הפנסיוני וב... חרדים
יעקב נחומי



הכינוס השלישי בנושא החסכון הפנסיוני התקיים במלון הילטון תל אביב בחסות ענקית הביטוח 'מגדל' ועיתון 'כלכליסט'. בכינוס השתתפו, בין היתר, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג, יו"ר ההסתדרות עופר עיני, יו"ר המועצה הכלכלית הלאומית פרופ' יוג'ין קנדל ורבים מבכירי המשק הישראלי.

במרכז הכנס עמד נושא הפנסיה לענפיו השונים. בין היתר נידון המעבר שחל בשנים האחרונות לתוכנית פנסיה מגיל צעיר, התמודדות עם ריבית נמוכה שעלולה להזיק לסכום הפנסיה, מעבר בין מקומות עבודה רבים ועליית תוחלת החיים.

אלו היו רק חלק מהנושאים ה'חמים' בתחום שעלו לדיון.

הדליקה בכרמל כמשל

את הכנס פתח בדברי ברכה יו"ר הדירקטוריון של 'מגדל', אהרן פוגל.

אחריו נשא דברים יו"ר ההסתדרות עופר עיני, שהרבה להתייחס לנושאים פוליטיים. עיני הבהיר כי העניק את תמיכתו לכניסה לממשלה מחמת המצב הכלכלי, אך שלום אזורי הוא הערובה הטובה ביותר לכלכלה איכותית, ועל כן, ללא שלום – יקרא מיידית לפרישה של העבודה מהממשלה.

עיני התייחס לדליקה הגדולה. "עכשיו נזכרו כולם לדבר על המחדל הגדול במערך הכבאות, אבל שוכחים שכל המערכות במדינה מלאות מחדלים כאלה, ורק כאשר ישנה טרגדיה, נזכרים בהם".

עוד אמר יו"ר ההסתדרות, כי הנושא הבוער ביותר היום כוא הדיור, וכשמדברים על עליית המחירים שוכחים דבר אחד – שהממשלה היא המרוויחה הגדולה מעליית מחירי הדיור, כאשר 50% מעלות הדירה בקירוב מגיעים כמיסים, בסך כולל של כ-6 מיליארד שקלים בשנה. הוא הבהיר כי עד שהממשלה תתחיל להתייחס ברצינות לקבלנים, לא יתקדם דבר.

לסיום התייחס עיני לביטוח הפנסיוני והבהיר כי לדעתו הנושא המרכזי ביותר בהסכמי השכר של העובדים הוא ההפרשות הפנסיוניות, כאשר החוק שנחקק לפני כשבע שנים הרע את תנאי החוסכים, וההסתדרות הציבה כמטרה להגדיל את השתתפות המעסיק בהפרשות לפנסיה. "נמשיך להיאבק להגדיל את ההשתתפות תר כדי שכל אדם יזכה לפנסיה ראויה", הבטיח עיני.

"שלבו חרדים בשוק העבודה"

אחריו דיבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי. גבאי התייחס לצורך לשלב את החברה החרדית בשוק העבודה והדגיש את החשיבות שהוא מייחס לעניין.

"אם לא נאפשר לציבור החרדי להשתלב בעבודה גם הם יסבלו מעוני מנוון", אמר גבאי והבהיר כי לדעתו יש פוטנציאל עצום בציבור החרדי: יכולת מדהימה ללימוד, כלים ותרבות של רכישת ידע. "אפשר לתעל זאת לתחומים רלוונטיים לכלכלה הישראלית", שכנע גבאי.

הוא הוסיף כי החוכמה היא לא ללכת נגד בכוח ולהיות לעומתי, כי אי אפשר בכיפופי ידים להביא את הציבור החרדי למעגל של צבא ועבודה והיסטוריה של עשרות שנים מוכיחה זאת, אלא צריך לשלבם במעגל התעסוקה באופן מוסדר.

בהתייחסו לנושא הבטחת ההכנסה לאברכים, אמר גבאי: "אנחנו בוחנים הסדר אחר, ומתחשבים בעובדה שבהסדר הקיים בחור בן 25 עם 3 ילדים בלי עבודה נכנס למעגל של הבטחת הכנסה ותקוע ל-10 שנים, ואז בגיל 35 בלתי אפשרי מבחינתו להשתלב בעבודה, והוא יוצא למעגלי הרווחה הכלליים, במצב שהוא ומשפחתו נידונו לעוני".

גבאי אמר עוד, כי הבעיה המרכזית במדינה היא הדיור, כאשר זקוקים ל-50 אלף יחידות דיור בשנה בחלוקה של 30 אלף בבניה הציבורית ובשוק הפרטי כ-20 אלף, ואם לא נתמודד עם המחסור, המחירים ימשיכו לעלות. הוא הבהיר כי לטעמו האפשרות היחידה להוזיל את המחירים היא לפעול בתחום ההיצע ולא לצמצם ביקוש, כאשר כל הרעיונות כגון סבסוד ביקוש, מענקי מקום, וכו' לא משפיעים על ההיצע.

תוכנית חיסכון לכל ילד

שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג דיבר על הפנסיה, והסביר שבכל חברה מודרנית קיים היום אתגר המורכב משני חלקים: הראשון הוא תוחלת החיים, כאשר עתידה להיווצר 'פירמידה הפוכה' דהיינו יותר זקנים מצעירים. האתגר השני הוא מצב הילדים - מכיוון שהיום צריך לתת לילדים את הבטחת הפנסיה ויכולת הקיום בכבוד לגיל הזקנה שלהם, ובהתחשב בתוחלת חיים פוטנציאלית של 100 שנה, כאשר לאור מצב הריבית צריך להתחיל את החסכון כבר בשנות הנעורים.

הרצוג הוסיף, כי ממוצע העוני בארץ כפול מהממוצע במדינות ה-OECD, וזה הופך לאיום אסטרטגי מהגדולים שחווינו. לדבריו, במקום תוספת בקצבאות הילדים, על המדינה לפתוח תוכנית חיסכון אישית לכל ילד מלידה, כאשר בגיל 21 הסכום יהפוך להשקעה בשכר לימוד, רכישת דירה או פתיחת עסק, וכך ישבר העוני הבינ-דורי, מה שיהווה צעד קריטי כדי לפתח דור חדש במצב טוב בהרבה.

בהמשך התקיימה סדרת פאנלים בהשתתפות ח"כ זבולון אורלב, מנכ"ל 'מגדל', עורכת 'כלכליסט', נציגים מהאוצר ושכת סוכני הביטוח ועוד.

פרופ' יוג'ין קנדל הגיש מצגת ובה נתונים מדהימים על אחוזי האזרחים שאינם מודעים לאופן ניהול כספי הפנסיה שלהם בשלל מובנים.

את הכנס חתם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד