י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אחרי החגים: זמן להיפטר מהקילוגרמים שנוספו

דיאטה מבוססת בעצם על חילוף החומרים שלנו, אותו נצטרך לנצל בצורה הנכונה ביותר כדי לרדת במשקל

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock



מי שלא פצח בתהליך דיאטה לאחר החגים שיקום, מי שירד במשקל ושמח מאד ובשבוע הבא שמח פחות כי ירד פחות, ובשבוע שלאחריו עוד פחות כי מסתבר שתהליך הירידה במשקל פשוט נתקע, ואז התייאש והלך למקרר לאכול את כל מה שהתגרה ממנו השבוע האחרון - שיקום.

תהליך של דיאטה, בייחוד מגיל 35 ומעלה, הוא כבר לא משחק ילדים, ודורש משמעת עצמית ורצון, התמדה בלתי תיאמן והתמודדות עם אכזבות מאין כמוהה אבל עובדה היא, שאין מישהו שעשה דיאטה לאורך זמן, כלומר, הפחית כמויות אוכל לפחות חודש – ולא רזה. יש אולי מי שלא מרזה מייד, אבל כמו בכל דבר, ההתמדה היא הקובע.

בעצם, הקלף המנצח הוא חילוף חומרים. חילוף חומרים ובלעז מטאבוליזם, הוא התהליך שבו הגוף הופך שומן לאנרגיה. אנשים עם חילוף חומרים איטי - יורדים במשקל לאט מאד, ולהיפך, כולנו מכירים את המעצבנים האלו שאוכלים ואוכלים ונשארים רזים כגבעולים- להם ניתן לומר, יש מטבוליזם משובח.

להלן כמה וכמה דברים שכדאי לדעת כשעושים דיאטה, ואשר עלולים לגרום לעצירה בירידה למרות סכירת הפה. שימו לב. ואל תתיאשו לעולם. אין דבר העומד בפני הרזון!

• אינכם מבצעים מספיק פעילות גופנית
אם אתם סובלים מעודף משקל, פירוש הדבר הוא שיש לכם יותר רקמות שומן ביחס לרקמות שריר, והמשמעות היא שפחות קלוריות שלכם נשרפות בזמן מנוחה. הסיבה לכך היא שתהליכים מטאבוליים שונים מתרחשים ברקמת השריר לעומת אלו שמתרחשים ברקמת שומן, ובנוסף, פעילות גופנית גם מובילה לשריפה של קלוריות במנוחה עד כ-24 שעות לאחר ביצועה.

מכאן, שעל מנת לשרוף יותר קלוריות בזמן מנוחה אתם זקוקים לשרירים, ולשם כך עליכם לבצע אימונים שבונים שריר ולא להסתפק רק בפעילויות קלות בעצימות נמוכה. בחרו בפעילות ספורטיבית כמו הרמת משקולות, או נסו לבצע אימוני הפוגות, שלדברי המכון האמריקאי לרפואת ספורט מסייעים בשריפת קלוריות במידה רבה.

• אתם לחוצים
גוף האדם הוא מופלא. הקב"ה תבע בו מערכות התגוננות מדהימות שאחת מהן היא היאחזות בקלוריות כדי לאוגרן. אחת מהן היא היאחזות הזו היא הקורטיזול, המכונה הורמון הלחץ.

כמויות עודפות מההורמון הזה גורמות לגוף להניח שאתם מצויים תחת לחץ ולכן זקוקים לאנרגיה נוספת שתכין אתכם לקראת פעולה. לפיכך, הוא מנסה לשמור על "מאגרי אנרגיה" למידת הצורך, מה שמקשה עליכם לרדת במשקל.

• רמות אינסולין גבוהות מדי
תהליך רוטיני: עודף משקל עלול לגרום לסוכרת מסוג 2, ואילו סוכרת מסוג 2 עלולה לגרום בתורה לעודף משקל. הסיבה לכך היא שאינסולין מסייע לגוף לנצל את הגלוקוז לפעילות הדורשת אנרגיה, אך כאשר הגוף מפתח עמידות לאינסולין התאים אינם מצליחים לספוג את הגלוקוז ולכן נוצר מצב של סוכר גבוה בדם. במקרה שכזה הגוף עלול להניח שאתם מצוידים מספיק באנרגיה, ולכן קצב חילוף החומרים מאט. סיבה נוספת לקפיצה ברמות האינסולין היא מתח נפשי – במחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו נתבקשה קבוצת נשים לצרוך את אותה ארוחה, כאשר אלה שדיווחו שהיו מצויות בלחץ סבלו מרמות אינסולין גבוהות יותר. לאחר מכן נמצא שהנשים שהיו מצויות בלחץ שרפו 104 קלוריות פחות מהנשים האחרות, הבדל קטן שעלול להצטבר במהלך השנה לעלייה של 5 קילוגרמים במשקל. אם אתם מצויים בלחץ במשך תקופה מסוימת, עשו כל שביכולתכם על מנת לטפל בו בהקדם.

• תת פעילות בלוטת התריס
בלוטת התריס, הממוקמת בבסיס הצוואר, עוזרת לווסת הורמונים שונים המשפיעים מאוד על קצב חילוף החומרים בגוף, ואם הבלוטה הזו אינה מתפקדת באופן הרצוי, התהליך ייעשה איטי יותר. בין התסמינים הנוספים שעשויים להעיד על בעיה בבלוטת התריס ניתן לציין גם כאבי שרירים לא מוסברים, אי סבילות לחום, שיער דק ושביר וכאבי מפרקים. החדשות הטובות הן שקל לאבחן ולטפל ביעילות במצב הזה, פשוט פנו לרופא.

• נטילת תרופות
תרופות מסוימות כמו אלה המטפלות בסוכרת, תרופות נוגדות דיכאון ותרופות המיועדות ללחץ דם, יכולות להאט את קצב חילוף החומרים בגוף. תרופות אחרות לעומת זאת, כמו למשל חלק מאלה שמטפלות בתהליכים דלקתיים, יכולות להגביר את התיאבון ולהוביל לצריכת יתר של קלוריות. נהלו יומן אכילה מסודר על מנת לוודא שאינכם צורכים יותר קלוריות מאשר בעבר, ולאחר מכן היוועצו עם רופא ושתפו אותו בממצאיכם. אם אין באפשרותו להציע לכם טיפול תרופתי חלופי, יהיה עליכם לפנות לדיאטנית על מנת להתאים לעצמכם תפריט חדש שיאפשר לכם לרדת במשקל במצב הנתון, ובנוסף להקפיד יותר על ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר.

ו..אחרון חביב, ובאמת חביב:

אתם לא צורכים מספיק קלוריות! רבים מאתנו עלולים להניח שאם נצרוך פחות קלוריות נוכל לרדת במשקל, אך כאשר נבצע שקילה אנחנו עלולים לגלות שזה לא המצב... המזון הוא הדלק שמאפשר לגוף שלנו לנוע, ובדומה לרכב, אם לא נקפיד "לתדלק" אותו כראוי הוא יאט את קצב חילוף החומרים כדי לחסוך באנרגיה. הדרך שלו לעשות זאת תהיה באמצעות אגירת שומן! וגם אם לא נעלה במשקל נגלה שאנחנו לא מצליחים לרדת. במקום לקצץ בכמויות של כל מה שאתם אוכלים, הפחיתו באכילת חטיפים ותגמלו את הגוף בכמויות גדולות של מוצרים העשירים בחלבון, בייחוד בשעות הבוקר.
אנרגיה מטבוליזם אחרי החגים דיאטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד