י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כך זינקו מחירי הדירות: צפו בטבלת הערים

לפני כחודשיים החליט שר האוצר שלא להתיר עוד את פרסום הסקירה הרבעונית של השמאי הממשלתי • היום פירסמה לשכת השמאים את הממצאים הקשים

צילום: הדס פרוש, פלאש 90
צילום: הדס פרוש, פלאש 90





מחירי הדירות ממשיכים לדהור מעלה. דו"ח שפירסמה היום לשכת השמאים מורה, כי ברבעון השלישי של השנה נרשמה עלייה ממוצעת של 2.3% במחיר הממוצע של הדירות שנסקרו ב-16 ערים נבחרות, לעומת הרבעון שקדם לו. בתל אביב נרשמה עלייה שנתית של 17% במחירי דירות 4 חדרים.

מדובר בממצאים קשים לממשלה ובעיקר לשר האוצר משה כחלון, שספג את פרסום הסקירה הזו כצעד גמול מצדם של השמאים, לאור החלטתו מלפני כחודשיים שלא להתיר עוד את פרסום הסקירה הרבעונית של השמאי הממשלתי. כחלק מהביקורת הקשה על הצעד של כחלון, הבטיח יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס, כי הלשכה תפיק דו"ח אלטרנטיבי לסקירה שנגנזה, ובכך ימשיך נוהל של כ-10 שנים, שכאמור, הופסק בפתאומיות.

מהסקירה עולה שמחירי הדירות ממשיכים לעלות בקצב מהיר, ובסך הכל תוצאותיה אינן רחוקות מנתוני הלמ"ס. אלה מדברים על עלייה שנתית של 8.5%, ואילו לשכת השמאים מצאה עלייה מעט גבוהה יותר, של 9%, בערים ובדירות שאותם דגמה.

שיא העליות נמצא בתל אביב: מחירי הדירות קפצו בין הרבעון השלישי של 2015 לרבעון השלישי של 2016 בשיעור של 17%, ומחיר דירת 4 חדרים ממוצעת בעיר מגיע ל-3.158 מיליון שקל; אחריה נמצאת במפתיע רמלה, שרשמה עלייה שנתית של 15% למחיר ממוצע של 1.3 מיליון שקל לדירות 4 חדרים; רחובות, עיר שהיתה מוכרת עד לא מזמן כמפלט של דירות זולות יחסית במרכז הארץ, רשמה בשנה האחרונה עלייה של 13% במחירי הדירות ל-1.583 מיליון שקל, בראשון לציון מחירי דירות 4 חדרים קפצו ב-12% בשנה האחרונה ל-1.775 מיליון שקל ובמודיעין הם רשמו עלייה של 11% בין הרבעון השלישי של 2015 לרבעון השלישי של 2016 ל-1.937 מיליון שקל.



"מטרתה של הסקירה, להמשיך את עבודת השמאי הממשלתי הראשי בנושא, בדיוק מהמקום בו הופסקה, וזאת עקב החלטת הממשלה שסקירתו הרבעונית של השמאי לא תפורסם עוד לציבור הרחב", נכתב בסקירה של הלשכה.

עוד נכתב מטעם הלשכה כי "הסקירה נערכה תוך ניסיון לשמור ככל הניתן על שיטת העבודה של השמאי הממשלתי הראשי, כפי שניתן היה להבינה מהפרסומים לאורך 10 שנות עריכתה ועד לסקירה האחרונה שפורסמה. אשר על כן, נערכה בחירה מודעת להיצמד אפילו למלל הסקירה (בשינויים המחוייבים) וזאת, מתוך מטרה לשקף בפני הציבור את מה שבאמת מתרחש בשוק הדיור, בשימת דגש על אחידות הבדיקה והדיווח, כשרק נתוני האמת משתנים".

הסקירה של השמאי הממשלתי, שאומצה על ידי לשכת השמאים, שונה מהותית מזו הנהוגה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שבוחנת את כלל העסקות שבוצעו בדירות בבנייה רוויה. היא כוללת רק 16 ערים שבהן בוצע מספר העסקות הגדול ביותר, ובודקת רק את העסקות שבוצעו בדירות 4 חדרים מתוך נקודת מוצא שמדובר בדירות הומוגניות יותר, שבהן מבוצע המספר הגדול ביותר של העסקות, כך ששינויים שנרשמים במחיריהן נותנים אינדיקציות טובות על הנעשה בכלל השוק.

"לא נסקרו דירות בנות חמישה חדרים ומעלה, הן בשל ריבוי שטחי הצמדה כגון גגות וחצרות, והן בשל השונות ברמת הבנייה של דירות אלה, שחלקן בנויות ברמת גמר גבוהה מאד", מוסבר בסקירה. "ניתוח מגמות התפתחות מחירים בדירות אלה עלול להקטין את רמת המובהקות של התוצאה או להטות אותה. גם דירות קטנות בנות שלושה חדרים ומטה לא נסקרו, שכן קיים בהן מיעוט יחסי של עסקות ברוב הערים, וקיימת שונות רבה במאפייניהן אשר מביאה לסטיית תקן רחבה במחירן".

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
מחירי הדירות משרד האוצר לשכת השמאים משה כחלון סקירה רבעונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד