י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

המפגינים לאטיאס: בתים רק לעשירים

אחרי ההפגנות שספגו קברניטי ש"ס על ההקפאה, מגיע תורה של מצוקת הדיור • מפגינים קטעו את נאומו של שר הבינוי והשיכון בזעקות: "רק עשירים יכולים לקנות בית"

"החלטתי לא לפחד". אטיאס
"החלטתי לא לפחד". אטיאס



מה שהחל הערב ככנס בתחום הנדל"ן של ועידת ישראל לעסקים 2010, הסתיים במחאה חברתית, שקטעה את דבריו של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שכל מבוקשו היה לשאת נאום בפאנל שעסק בתחזית ענף הנדל"ן לשנת 2011.

בפאנל השתתפו לצד השר אטיאס: נשיא התאחדות הקבלנים ניסים בובליל, יו"ר קבוצת חבס הרצל חבס, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים הפרופ' ליאו ליידרמן, מנכ"ל בנק איגוד חיים פרייליכמן ויו"ר ומנכ"ל חברת י.ד. דמרי יגאל דמרי.

את דבריו של אטיאס קטעו 15 מפעילי התנועה החברתית "עמי" (עתיד מדינת ישראל), שהתייצבו באולם עם שלטים בידיהם וביקשו למחות על מצוקת הדיור.

"אטיאס, תעשה לי בית", "אטיאס, שמענו ממך גם בשנה שעברה את אותן הבטחות ועדיין רק עשירים יכולים לקנות בית". "חלאס עם התירוצים. מה עם מעמד הביניים? תעשה כבר את התפקיד שלך!", "אין לנו איפה לגור ואנחנו רוצים תשובות", נשמעו הקריאות וניבטו השלטים.

אטיאס מצידו הגיב ואמר ספק בציניות ספק ברצינות: "חבל שלא אמרתם לי שיש פה גם הצגה, הייתי בא מוכן. לא ידעתי שהוזמנתי להצגה"" - וביקש להמשיך בדבריו. בסוף דבריו, התייחס אטיאס ברצינות להפגנה ואמר כי כי הוא "נהנה מהשלטים וממה שהיה פה - כי זה נותן עוד דחיפה".

מאבטחי הכנס הוציאו את המפגינים מן האולם.

כשהשקט שב לאולם, החל אטיאס להרביץ את משנתו המקצועית. "כשנכנסתי לתפקיד, ידעתי שזאת משימה קשה ומדידה ושזה ייקח זמן רב. ידעתי שיבדקו אותי ויגידו בעוד שנה אם הצלחתי להוריד את מחירי הדירות או שלא הצלחתי.

"החלטתי לא לפחד ולפעול בנחישות כדי שלכל זוג צעיר בישראל תהיה אפשרות לקנות דירה. כי כל 1,000 שקל נוספים במשכנתא הם על חשבון הצריכה השוטפת וזה חונק את השכבות החלשות ומעמד הביניים. ואני עדיין עומד מאחורי ההתחייבות שלי לציבור: 'מחירי הדירות יירדו'".

גידול חסר תקדים?

אטיאס סיפר על ההסכם אליו הגיע עם האוצר ומנהל מקרקעי ישראל, לפיו רשויות מקומיות שיתכננו שכונות חדשות יזכו להתחייבות תקציבית אוטומטית ומיידית להקמת מבני ציבור בשכונות המתוכננות.

בנוסף, סיפר אטיאס כי המצב אינו רע כפי שהוא נראה. "נתוני הלמ"ס מראים שיש גידול חסר תקדים, 10%, במספר הקרקעות שיצאו למכרזי בנייה, ואת המספר הגבוה ביותר של התחלות בנייה מאז שנת 2002".

הוא הוסיף וחזר על תוכניתו להפקיע שטחים חקלאיים. "אנחנו מכבדים את החקלאים שנתנו תרומה אדירה למדינה, אבל אם הם לא משתמשים בה לחקלאות - הם צריכים לדעת שזאת הקרקע של המדינה. אנחנו לא נוגעים בפרדס של אף אחד, אבל לא ניתן לאנשים להחזיק את מלאי הקרקעות של המדינה אצלם

אטיאס קרא לוועדות המקומיות לחתוך לפחות 20% לדירות קטנות במתחמים שאושרו וטרם שווקו.

"אין שום סיבה שמי שאין לו מספיק כסף, ייאלץ לקנות בשוק רק דירות גדולות. אסור לכבול את הזוגות הצעירים לכך. אין לנו בעיה של זמינות בפריפריה. יש ראשי ערים בפריפריה שלא רוצים לבנות אצלם, ולא מתאים להם שיגורו אצלם זוגות צעירים. הם רוצים רק צמודי קרקע או כלום. למרות זאת, יש עכשיו בבנייה פעילה 66,800 יחידות דיור, המספר הגבוה ביותר מאז 2002", דברי אטיאס.

"תומכים במאבק ציבורי"

מאחורי הקלעים, ושלא באופן רשמי, שמחים במשרד הבינוי והשיכון על האירוע. מי כמוהם יודע עד כמה מדובר בבעיה לאומית המטרידה לא רק את הציבור החרדי, אלא גם כל זוג צעיר, חילוני כדתי, שכל מבוקשו הוא קורת גג לראשו.

"אנו תומכים במאבק ציבורי ובמאבק חברתי שיעורר את משרד האוצר לסייע לזוגות צעירים להגיע לדירה", מגיבים אנשי המשרד באופן רשמי. הם אמנם לא יוצאים בקריאה נרחבת לציבור לצאת ולהפגין, ומדגישים שהמדובר בהפגנה של...15 איש בלבד, אבל מאחורי הקלעים נראה שהם לא ממש עצובים על כל גילוי מחאה שכזה. גם עליהם מקשה האוצר, ולא יזיק נענוע קל.

לעצם הענין מדגישים במשרד: "הדוברים השונים, הן מנכ"לי בנקים והן נציגי הקבלנים, גמרו את ההלל על פעלו של השר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד