י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

סערת עמונה: סעיף 7 מאיים להפיל את ממשלת הימין

סעיף אחד בחוק ההסדרה עומד בלב המחלוקת בין ראש הממשלה לבנט, שמאיים לפרק את הממשלה • מהו הסעיף הזה, ומה הגיבו בעמונה להצעת הפשרה של היועץ המשפטי לממשלה

ישיבת הממשלה, צילום: קובי גדעון, לע"מ
ישיבת הממשלה, צילום: קובי גדעון, לע"מ

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (מוצ"ש) עם שר החינוך ויו"ר 'הבית היהודי' נפתלי בנט הסתיימה ללא תוצאות, ועתיד היישוב עמונה טרם נראה באופק.

סלע המחלוקת העיקרי מתנהל סביב סעיף 7 בחוק ההסדרה, שעליו פיו החוק יחול רטרואקטיבית גם במקרים שבהם בג"צ כבר קבע על פינוי, כדוגמת עמונה. נתניהו ושר האוצר ויו"ר 'כולנו' משה כחלון ממשיכים להתעקש כי החוק לא יחול רטרואקטיבית, לטענתם, אם החוק יעבור בצורה הזו הרי שהוא לא יעבור את מבחן בג"צ בהמשך ובפרט לא את החוק הבינלאומי.

מנגד, בנט ומאחוריו ח"כ בצלאל סמוטריץ מתעקשים להכליל את 40 הבתים בעמונה בחוק. לטענתם, ללא עמונה אין חוק ואם אין חוק את תקציב וקואליציה. "אין שום סיכום לגבי הסדרת ההתיישבות ביו"ש ובעמונה. אנו מצפים שחוק ההסדרה יעבור במלואו ביום שני כמתחייב מההסכם הקואליציוני", צייץ אמש בנט.

מנגד, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט – המתנגד הראשי לחוק, שלף בשבוע שעבר פתרון, להעתיק את בתי היישוב כ-100 מטר על שטח המוגדר כ"נכסי נפקדים", אליו יועתקו בתי התושבים למשך שמונה חודשים עד שיוסדרו עניינים חוקיים נוספים, ובהמשך - מגורי התושבים יוסדרו פעם בשלוש שנים. מבחינת נתניהו ההצעה של מנדלבליט היא הטובה ביותר עבורו ועבור ישראל. היא תעניק מרחב מחייה מול ארה"ב ומול הממשל החדש של הנשיא המכהן דונלד טראמפ.

אולם תושבי מתנגדים בתוקף לחוות הדעת החדשה של מנדלבליט, הם מעדיפים להתפנות בכוח ולא לזוז מרצון 100 מטר קדימה. הם מעניינים להסדיר את ההגדרה החוקית של יישובם ולא לחיות על רקע פתרונות ארעיים.

בנט מגבה אותם, והוא ממשיך להניף את סעיף 7 כתנאי להמשך ישיבתו בקואליציה. האם על חודו של סעיף קטן אחד ממשלת הימין תיפול? ההערכות הן שמאן דהו ייאלץ להתקפל וזה יקרה עוד השבוע.
ראש הממשלה חוק ההסדרה בנט עמונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד