כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

לא יודעים עברית וחשבון: ממוצע הציונים של האוכלוסייה הבוגרת נמוך בהשוואה למדינות ה-OECD

אנשים המזוהים באמצעות הסקר כבעלי מיומנויות גבוהות נוטים להיות מועסקים בשיעורים גבוהים ולהרוויח שכר גבוה יחסית • כמו כן, הם נוטים לתת יותר אמון באחרים, להשפיע יותר על ההליך הפוליטי ולדווח על בריאות טובה יותר

צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן, פלאש 90



ממוצע הציונים בישראל של האוכלוסייה הבוגרת, גילאים 65-16, נמוך מממוצע הציונים של מדינות ה-OECD בכל אחת משלוש מיומנויות היסוד שנמדדו, אוריינות קריאה, אוריינות מתמטית ופיתרון בעיות בסביבה מתוקשבת. הציון הממוצע של הישראלים במיומנויות מתמטיות עומד על 251 נקודות מתוך 500 נקודות. זאת כאשר ממוצע ה-OECD עומד על 263 נקודות, הממוצע בארה"ב הוא 253 נקודות, והממוצע ביפן, בה המיומנויות הן הגבוהות ביותר, עומד על 288 נקודות.

סקר המיומנויות (PIAAC) הוא סקר בין-לאומי שערך ה-OECD ב-32 מדינות. הסקר בודק, באמצעות עריכת מבחנים זהים בכלל המדינות המשתתפות, את רמת המיומנות של בוגרים בגילאי 65-16 בשלוש מיומנויות יסוד: אוריינות קריאה (היכולת לקרוא ולכתוב), אוריינות מתמטית ופיתרון בעיות בסביבה מתוקשבת.

אוריינות מתמטית מוגדרת כיכולת לעבד, לפרש ולהעביר מידע ורעיונות מתמטיים במגוון רחב של סיטואציות מהחיים הבוגרים.

הדו"ח השבועי של הכלכלן הראשי של האוצר, יואל נוה, עוסק השבוע בסקר המיומנויות. בדו"ח צוין כי המיקוד של ה-OECD במיומנויות אלו נעשה על רקע ההכרה בחשיבותן להשתלבות בעולם העבודה ובחברה בת זמננו.

ואכן, אנשים המזוהים באמצעות הסקר כבעלי מיומנויות גבוהות נוטים להיות מועסקים בשיעורים גבוהים ולהרוויח שכר גבוה יחסית. כמו כן, הם נוטים לתת יותר אמון באחרים, להשפיע יותר על ההליך הפוליטי ולדווח על בריאות טובה יותר.

מבין שלוש המיומנויות הנסקרות, השוואת האוריינות המתמטית בין מדינות נחשבת לאמינה ביותר, ולכן הוחלט באגף הכלכלן הראשי באוצר, להתמקד בפרסום השבועי ברכיב זה בסקר.

דו"ח האוצר מציין כי מיומנויות נמוכות במיוחד של חלק מהישראלים, באוריינות המתמטית, מובילות לממוצע ציונים נמוך יחסית לישראל. באוריינות המתמטית ממוצע מדינות ה-OECD הוא 262 נקודות וממוצע ישראל הוא 251 נקודות. רק לאיטליה, ספרד ותורכיה ניקוד נמוך יותר. הניקוד של יפן, הראשונה, הוא 288 נקודות.

לטענת האוצר, בחינת ממוצע הציונים עלולה להטעות שכן פיזור הציונים בישראל הוא מהגבוהים במדינות ה-OECD. מהפיזור עולה כי בעוד באחוזונים העליונים ממוצע הציונים בישראל דומה מאוד לציון הממוצע ב-OECD הרי ככל שיורדים באחוזונים הפער בין ממוצע ה-OECD לישראל גדל. במילים אחרות, אין פער בין המצטיינים הישראלים למצטיינים ב-OECD, הפער בין הבינוניים בישראל לבינונים ב-OECD קטן יחסית ואילו הפער בין "המתקשים" בישראל למקביליהם ב-OECD גדול במיוחד.

מהשוואה של ממוצע הציונים בישראל לזה שב-OECD לפי חלוקה לקבוצות גיל עולה כי אין שוני רב ברמת המיומנות היחסית בקבוצות הגילאים השונות. יש גם דמיון רב בין הפער ביחס רמת המיומנויות בקרב האוכלוסייה המבוגרת (65-55) לבין הפער בקרב האוכלוסייה הצעירה (24-16). מה שמלמד כי לדמוגרפיה לא צפויה להיות השפעה מהותית על רמת המיומנות היחסית של האוכלוסייה בעשור הקרוב גם כאשר מביאים בחשבון את השינוי היחסי הצפוי במשקליהן של האוכלוסייה הערבית והאוכלוסייה החרדית.

עוד עולה כי ההשפעה של רמת המיומנות על השכר בישראל גבוהה יחסית, והיא שלישית רק לצ'ילה וסינגפור. כלומר, המחיר (היחסי) של המיומנויות בישראל במונחי שכר לעובד גבוה. מכך ניתן להסיק כי ההשקעה לשיפור המיומנויות היא אומנם גבוהה אך מאידך היא גם כדאית במיוחד.

קישורים:
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
דרוקר על נתניהו בראיון ל'גרדיאן': ''לא ייאמן כמה זמן הוא מקדיש למאבק נגדי; שיחות טלפון בזו אחר זו''
בניין בלי מעלית, 3 חדרים במקום 4: התרגילים של הקבלנים במחיר למשתכן
עברית וחשבון ממוצע ציונים מדינות ה-OECD שכר גבוה סקר המיומנויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד