כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

זה כן לפלאפון: לא עוד קנסות יציאה

ועדת הכלכלה דחתה את ישום החוק שיאפשר לנו לדלג בין חברה סלואלרית אחת לחברתה - בחודש נוסף • יוצאים מן הכלל: לקוחות עסקיים ובעלי טלפונים כשרים

מדבר בטלפון. צילום אילוסטרציה
מדבר בטלפון. צילום אילוסטרציה



ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אופיר אקוניס, קיימה היום (ב') דיון נוסף בפרק התקשורת בחוק ההסדרים הנוגע לשוק הסלולר.

נזכיר כי בשבועות האחרונים אישרה הוועדה סעיפים בחוק שיובילו להפחתה משמעותית בקנסות היציאה בענף הסלולר וכן אסרה על חברות הסלולר לבצע נעילה של כרטיס ה-SIM.

הוועדה דנה בבקשה שהגיש ח"כ כרמל שאמה-הכהן לפתוח את נושא הקנסות ולקבוע כי החל מה-1 בינואר 2011 חברות הסלולר לא יוכלו לגבות כלל קנסות יציאה ממי שיחתום על חוזה חדש, בעוד לקוחות שנמצאים עדיין בתקופת ההתחייבות ישלמו את הקנס המופחת שנקבע בוועדה. מנגד, דנה הוועדה בבקשת האוצר לשנות את הסעיף, כך שלא יחול על לקוחות עסקיים.

שר התקשורת, משה כחלון, אמר כי הוא מתנגד לבטל את קנסות היציאה כליל כבר בחוק ההסדרים, אך הוא תומך בהצעת החוק לביטול הקנסות של היו"ר אקוניס ושל ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ'. ההצעה לא אושרה בשבוע שעבר בוועדת השרים לחקיקה, והשר אמר כי הוא מגיש ערר על ההחלטה וההצעה תעלה לדיון פעם נוספת ביום ראשון הקרוב.

באשר ללקוחות העסקיים, טען סמנכ"ל הרגולציה של סלקום, איתמר ברטוב, כי לקוחות שלהם 50 מכשירים ויותר הם בעלי כוח רב, מנהלים מו"מ באמצעות עורכי דין ומשיגים תנאים טובים מלקוחות רגילים. נציג חברת מירס טען כי החברה ממנת את המכשירים ללקוחותיה, והחלה רטרואקטיבית של הקנס המופחת, תפגע בה בצורה קשה.

בסופו של דבר החליטה הוועדה לקבוע עקרון, לפיו הקנסות המופחתים לא יחולו על לקוחות בעלי 50 משתמשים שחתמו הסכמים לפני כניסת החוק לתוקף וכן על לקוחות בעלי 100 משתמשים שיחתמו על הסכמים מיום כניסת החוק לתוקף והלאה.

בנוסף לכך, נציגי חברות הסלולר טענו כי אין באפשרותן להיערך ליישום החוק כבר ב-1 בינואר 2011 וביקשו לדחות את תחילת החוק בחצי שנה. ח"כ רוברט טיבייב הציע לאפשר להן דחייה של חודש אחד בלבד. לכך הסכים גם השר כחלון והוועדה אישרה את ההצעה.

כמו כן דנה הוועדה בשתי בקשות לדיון מחדש של חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שביקשה לקבוע כי תקרת הסכום שהחברות יוכלו לגבות עבור ביטול הסכם התקשרות תחול גם אם הביטול נעשה לאחר תום תקופה ההתחייבות, כדי למנוע מהחברות לכבול את הלקוחות באמצעות פגיעה בהטבה המותנית בשימוש של 36 חודשים במכשיר הסלולרי.

הוועדה קבעה בעניין זה כי מנוי שיבקש להתנתק ימשיך לשלם עבור מכשיר הטלפון הסלולרי בתשלומים חודשיים כפי שנקבע בהסכם איתו, ולא יידרש לשלם בתשלום אחד עבור ערך המכשיר.

החסימה החרדית אושרה

נושא הקומות הכשרות נידון כבר בשבוע שעבר, והבוקר (ב) קיימה ועדת הכלכלה הצבעה חוזרת בנושא. בסופו של דבר, אושר הסעיף המאפשר את המשכת הפעלת החסימות בקומות הכשרות.

כבר לפני שבוע, אישרה הועדה את הסעיף המאפשר לחברות הסלולר להיענות לבקשת יחיד או קבוצה לקבלת קו לשיחות בלבד, החסום ליישומים נוספים. על פי הסעיף, שהוגש על ידי ח"כ מוזס מיהדות התורה וח"כ וקנין מש"ס, לקוח ב"קומות הכשרות" לא יוכל להתחבר ליישומים נוספים במסגרת קומת המספרים ולא ניתן יהיה לבקש הסרת החסמים.

אלא שהאישור בוועדה נתון היה בסכנה. ח"כ שמלוב-ברקוביץ מקדימה, הגישה בקשה לדיון מחדש בסעיף. לדבריה, יש לציין בחוק מפורשות שההיתר ניתן לקומות מספרים שיוגדרו בחוק כ"כשרות" ולא לגבי שאר הלקוחות המבקשים ביטול החסימה.

הבוקר נפתחה ישיבת הוועדה בהצבעה על הסעיף. קודם לדיון פעל יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מוזס כדי ליצור רוב קואליציוני שיצביע נגד בקשת ח"כ שמלוב-ברקוביץ. הוא דרש מיו"ר הקואליציה זאב אלקין ומיו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אופיר אקוניס כי יכבדו את בקשתו ויצביעו נגד הצעתה.

מוזס אף גייס למשימה את חברי סיעת ש"ס החברים בוועדה, ובסופו של דבר נפלה הצעתה ו- החוק אושר בוועדה לקראת אישורו הסופי במליאה כמתכונתו הרצויה.

יצוין, כי בפתח דבריה, הבהירה ח"כ שמלו-ברקוביץ, כי אין לה כל כוונה לפגוע בציבור החרדי ובקומות הכשרות של חברות הסלולר וכי אם לא יימצא הנוסח המשפטי שיענה גם על דרישתה וגם על דרישת הרב מוזס, תמשוך את בקשתה.

כאמור, הסעיף אושר והוא יובא לאישור המליאה יחד עם חוק ההסדרים וכמכלול לרפורמה שמבצע שר התקשורת משה כחלון בשוק הסלולר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד