כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?

56 אלף משקי בית התמודדו עד כה על כ-5,000 דירות במבצעי מחיר למשתכן ומחיר מטרה. באיזו עיר מתגוררים הכי הרבה זכאים להשתתף בהגרלות? האם עדיף להיות רווקים או נשואים? ואיפה כדאי לגור כדי לזכות בדירה בראש העין?

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט (במרכז). צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט (במרכז). צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



73 אלף משקי בית הוציאו תעודת זכאות כדי להשתתף בהגרלות של תוכנית המבצעים הממשלתית מחיר למשתכן. 76% מתוכם, 56 אלף משקי בית, נרשמו להגרלות (להגרלה אחת לפחות) והתמודדו על כ–5,000 דירות שהגורלו עד כה, ובהן כמה מאות דירות שהוגרלו בתוכנית מחיר מטרה — כך עולה מהנתונים שפירסם משרד השיכון.

במארס נסגרה ההגרלה הראשונה לדירות מוזלות של מחיר למשתכן ל–238 דירות בעפולה, ובסך הכך נמכרו מאז בהגרלות 4,975 דירות, שמהן כ–800 דירות בתוכנית מחיר מטרה. קרית מוצקין מובילה במספר הדירות שהוצעו בתוכנית, שם שווקו עד כה 895 דירות, ואחריה ראש העין עם היצע של 747 דירות (במסלול מחיר מטרה). שלישית בדירוג היא ראשון לציון עם שיווק של 714 דירות, והרביעית היא לוד עם 376 דירות. אחריהן בסדר יורד: שדרות (373 דירות), עפולה (329), עתלית (304), ירושלים (368) ודימונה (231). בהגרלות קטנות יותר נמכרו 214 דירות בירוחם, 194 דירות באופקים, 192 דירות במעלות תרשיחא, ברעננה שווקו 81 דירות, בבית שמש 36, ואחרונה — טירת הכרמל, שבה נמכרו בהגרלות הממשלתיות 21 דירות לזכאים.

בשבועות הקרובים צפויות להיסגר ארבע הגרלות נוספות, שההרשמה אליהן כבר פתוחה: בפרדסיה, בשכונת אפק בקרית ביאליק, בשכונת רמת שלמה בירושלים ובשכונת כורדני בקרית מוצקין. ההגרלה המבוקשת מקרב הארבע היא ל–154 דירות בפרדסיה, שעד אמצע נובמבר נרשמו אליה 16.3 אלף זכאים.

אלא שמתוך המלאי בפרדסיה, 30 דירות משורינות לבני המקום, ולכן הסיכוי של אדם מבחוץ לזכות בדירה הוא ביחס של 1 ל–119. מתוך הנרשמים, 2,502 הם בני המקום, והסיכוי שלהם לזכות בדירות המשוריינות גבוה בהרבה — 1 ל–8 בקירוב, אך בפועל הם יכולים לזכות גם בדירות שאינן מיועדות לבני מקום, כך למעשה הסיכויים שלהם גבוהים אפילו יותר.

היצע ההגרלות בשאר ההגרלות גדול יותר דירות והביקוש קטן יותר, מה שמגביר את סיכויי הזכייה. במכרז בקרית ביאליק יוגרלו 457 דירות בין 9,181 זכאים, בעוד 91 מהדירות מיועדות לבני מקום. סיכוי הזכייה של מי שאינו בן מקום הוא 1 ל–24.

להגרלה של 140 דירות בירושלים נרשמו 6,729 מתמודדים, וסיכוי הזכייה לזכאים מבחוץ הוא 1 ל–39. בקרית מוצקין יוגרלו 188 דירות בין 4,915 זכאים, כך שהסיכוי של מי שאינו בן מקום לזכות הוא 1 ל–33. עם זאת, בקריית מוצקין, נכון לאמצע נובמבר, לא נרשמו בני מקום בכלל, ובכך הגדילו מאוד את סיכויי הזכייה של שאר הזכאים.

תוכנית מחיר למשתכן לא היתה פטורה מקשיים — החל ברוכשים שלא קיבלו משכנתאות בבנקים, דרך רוכשים שביטלו את זכייתם, וכלה בלא מעטים זוכים שמתלוננים על איכות הדירות.

30% מהזוכים בשתי ההגרלות הראשונות בעפולה ובלוד ביטלו את זכייתם מסיבות שונות, ובהן חוסר יכולת לקבל משכנתא, או אנשים שזכו אחרונים בהגרלה ולכן הדירות שנותרו לבחירתם הן היקרות ביותר, כמו דירות גן ופנטהאוזים, בשעה שהם ציפו לזכות בדירות קטנות וזולות. בסופו של דבר רוב הדירות נמכרות — אם לא למשתתפים שעלו בהגרלה, אז לבאים בתור אחריהם.

21% מזכיות התל אביבים — בראש העין

כמעט תשעה חודשים חלפו מאז ההגרלה הראשונה, וכבר הצטברו במשרד הבינוי והשיכון נתונים רבים אודות הזכאים והמשתתפים בהרגלות. למשל, מתוך כ–73 אלף זכאים, העיר שבה נרשם המספר הגבוה ביותר של זכאים הוא תל אביב (כמעט 7,000 משקי בית) ואחריה ירושלים (כ–6,100), ראשון לציון (כ–4,500), פתח תקוה (כ–2,900), רמת גן (כ–2,500), הרצליה וחולון (כ–2,000) ונתניה (כ–1,700). את עשרת הערים שמובילות במספר הנרשמים סוגרות רחובות ואשקלון, עם כ–1,400 משקי בית שהוציאו תעודת זכאות.

הנתונים האלה אינם מעידים בהכרח על הביקושים לדירות מוזלות בכל עיר, שכן באופן טבעי בערים הגדולות, שבהן מספר תושבים רב, יהיו גם זכאים רבים יותר. אבל ניתן לראות שבערים כמו תל אביב, פתח תקוה, רמת גן ונתניה יש התעניינות ערה בתוכנית, אף שכלל לא שווקו בערים אלה דירות.

עד כה הוגרלו 4,975 דירות בתוכניות מחיר מטרה ומחיר למשתכן, מתוכן 4,189 דירות במסלול של מחיר למשתכן. ההבדל בין שתי התוכניות הוא שמחיר מטרה פתוחה גם לבעלי דירות, משקיעים ומשפרי דיור, ואילו מחיר למשתכן מוגבלת לחסרי דירה בלבד. את שתי התוכניות ירשה הממשלה הנוכחית מקודמתה, אבל שר האוצר משה כחלון העדיף את תוכנית מחיר למשתכן על פני השנייה, כדי לתעדף את חסרי הדיור. כך שההגרלות שהתקיימו השנה במסגרת מחיר למטרה, ובעיקר בראש העין, הן האחרונות במתכונת זו — ומעתה מקודמים רק פרויקטים לחסרי דירה.

מספר הזוכים בהגרלות מתל אביב הוא הגבוה ביותר — 360 דירות. ואולם באחוזים, התל אביבים זכו ב–7.2% מהדירות שהוצעו למכירה, שיעור נמוך משיעורם מקרב הזכאים, שהוא 9.5%. אחד ההסברים לכך הוא שבהגרלות ניתנת עדיפות לבני מקום, מה שמצמצם את סיכויי הזכייה של התל אביבים.

העיר שבה זכו התל אביבים בהכי הרבה דירות (21%) היא ראש העין — 76 דירות, וכולן בפרויקטים של מחיר מטרה. ניתן היה להסיק כי מדובר במשקיעים שניצלו את ההזמדנות להוסיף דירות זולות לתיק הנכסים שלהם, אבל לא כך הדבר. רובם המכריע של הזוכים גם בהגרלות אלה היו חסרי דירות. למעשה, שיעור בעלי הדירות שזכו בהגרלות הללו היה 2.1%–5.4%.

גם הפתח תקוואים זכו בדירות רבות בראש העין — מתוך 226 דירות שבהן זכו, 51 היו אצל השכנה (32%). תושבי רמת גן זכו ב–181 דירות, מתוכן 54 דירות (כ–30%) בראש העין. תושבי ראש העין עצמה זכו ב–88 דירות בסך הכל, ומתוכן 41 דירות (47%) בעירם.

בשתי ערים גדולות נוספות, ירושלים וראשון לציון, שיעורי הזכייה בדירות בראש העין נמוכות בהרבה. מבין 349 דירות שהגרילו ירושלמים, רק 29 דירות (8%) נמצאות בראש העין, ומתוך 226 דירות שהגרילו בני ראשון לציון, 27 דירות הן בראש העין (12%). לעומת זאת, הם הגרילו 188 דירות בעירם ראשון לציון — כמעט 83% מכלל הזכיות. אגב, התל אביבים זכו בדירות רבות גם בראשון לציון — 70 דירות (19%) מכלל הזכיות שלהם.

הנתונים מראים שהמשתתפים בהגרלות מהערים הגדולות במרכז בחרו במיקומים קרובים אליהם, כמו ראש העין וראשון לציון, מתוך כוונה מסוימת לגור בהן. לעומת זאת, הם השתתפו פחות בהגרלות בפריפריה, שם מדובר בדירות שככל הנראה מיועדות להשקעה מבחינתם. הדבר מתאפשר מאחר שתנאי מחיר למשתכן אוסרים על הזוכים למכור את הדירות במשך כחמש שנים, אך מתירים להשכירן. כך שחסרי דירה יכולים לשכור דירה במקביל להשכרת הדירה שבבעלותם.

שיטת בני המקום — עובדת

מעניין להשוות בין שתי רשימות שמפרסם משרד הבינוי ושיכון: רשימת 20 הערים שבהן מספר הזכאות הוא הגבוה ביותר, ורשימת 25 היישובים שבהם מספר הזוכים הוא הגבוה ביותר. בין הרשימות יש חפיפה מסוימת, בעיקר בערים הגדולות, שבהן יש הכי הרבה זכאים וגם זכיות רבות של תושביהן, כמו תל אביב, ירושלים, ראשון לציון, פתח תקוה ורמת גן.

ואולם רשימת 25 היישובים שבהם מספר הזוכים הוא גבוה מגוונת בהרבה, וכוללת גם ערי פריפריה. כך למשל, קרית מוצקין נמצאת במקום החמישי עם 174 זוכים, חיפה אחריה עם 170 זוכים, עפולה במקום השביעי עם 114 זוכים, בלוד היו 112 זוכים, ולרשימה זו התברגה גם שדרות עם מספר מכובד של 114 זוכים — כשליש בלבד ממספר הזוכים הגבוה ביותר, של תל אביב (360 זוכים). בדימונה זכו 72 משקי בית ובעתלית 59.

גם הזכויות של תושבי הפריפריה מצביעות על ביקוש לאזור מגורים סמוך. יתרה מזאת, הם קיבלו העדפה של בני מקום למכרזים בעירם. למשל, בקרית מוצקין הוגרלו 895 דירות עד כה, כ–21% מכלל הדירות שהוגרלו במסגרת מחיר למשתכן, וזכאי קרית מוצקין הגרילו 159 דירות מהן, כ–18%. למעשה, בני קרית מוצקין הגרילו בסך הכל 174 דירות, רובן בתוך העיר, מה שמצביע על ביקוש אמיתי להמשיך לגור בעיר.

בשדרות הוגרלו 373 דירות, שב–105 מהן זכו תושבי העיר (28%), אחרי שהגרילו ביניהם בסך הכל 114 דירות. גם רוב הזוכים מבני קרית מוצקין זכו בדירות בעירם. התופעה חוזרת גם בלוד, שתושביה זכו ב–112 דירות בסך הכל, מהן 76 דירות בלוד.

בכל הגרלה משוריינים 20% מהדירות לטובת בני המקום. אלא שנתוני משרד הבינוי והשיכון מעידים כי במרבית ההגרלות זכו בני המקום ביותר מ–20% מהדירות, משום שהם רשאים להתחרות גם על הדירות שמיועדות לכלל הציבור.

מתוך 37 הגרלות שלגביהן יש נתונים על שיעור הזכוים בני המקום, ב–34 הגרלות היה שיעור הזוכים מקרב בני המקום 20% לפחות. בראשון לציון, למשל, היה שיעורם של הזוכים בני המקום 29%–36% בהגרלות השונות, ובעפולה 35%–39%. בירושלים שיעור בני המקום היה גבוה במיוחד, 43% מכלל הזוכים, ובשדרות ובדימונה 35% בכל עיר.

הזכאים חולקו לשתי סדרות

הקריטריונים לזכאות להשתתף במחיר למשתכן פשוטים למדי. התנאי הראשון הוא היות המבקש מחוסר דירה — אנשים שלא היתה בבעלותם דירה או בעלות על חלק מדירה בשש השנים האחרונות. בני רשות ליחידת דיור בנחלה במשק חקלאי, או שוכרים בדמי מפתח, אינם זכאים וגם בעלים של דירה בשלבי בנייה.

התנאי השני מתייחס למצב משפחתי וגיל. הזכאים הם זוגות נשואים או ידועים בציבור או רווקים, גרושים ואלמנים מעל גיל 35, ונכים בני 21 ומעלה (נכים מרותקים לכסאות גלגלים ובעלי נכות לצמיתות של 75% ויותר).

מבחינת מצבם המשפחתי של הזכאים, רובם (75%) נשואים, כ–8% רווקים ו–6.6% מהזכאים הם גרושים. היתר, בשיעורים קטנים מאוד, הם זוגות ידועים בציבור ואלמנים.

מבחינת חתך הגילאים, מרבית הזכאים נמצאים בעשור הרביעי לחייהם (49%), ו–35% מהם בני פחות מ–30. כמעט 13% הם בטווח הגיל של 41–50 והיתר בני 51 ויותר.

בספטמבר הודיע משרד הבינוי והשיכון על מה שהוא מכנה "שדרוג" התוכנית. השדרוג משפר את סיכויי הזכייה של מי שכבר הוציא תעודת זכאות עד סוף אוגוסט 2016, ולמעשה עדיין מחכה לזכות בדירה. כל מי שהוציא תעודת זכאות החל בספטמבר נכלל בסדרה ב', שלה סיכווי זכייה פחותים בהרבה.

משרד הבינוי והשיכון נותן עדיפות לאלה שכבר הוציאו זכאות בתחילת השנה, והדבר מקבל ביטוי בסיווגי ההגרלות. כך למשל, כל ארבע ההגרלות שעדיין פתוחות מסווגות לזכאים מסדרה א' בלבד. אם לא יהיו מספיק נרשמים מסדרה א' — מצב שלא קרה באף אחת מההגרלות הפתוחות וככל הנראה גם לא יקרה לאור הביקוש הגבוה — ההגרלות ייפתחו לזכאים מסדרה ב'. בעתיד ייפתחו הגרלות במיוחד לזכאי סדרה ב'.

אחת המטרות של המשרד היא לקצר את רשימת הזכאים. כדי למנוע מצב של זכאים שאינם נרשמים להגרלות, הוא ממליץ להירשם להגרלה אחת לפחות ב–2016, ואם לא כן, הזכאים מסדרה א' מועברים לסדרה ב'. בנוסף, על זכאים שמוותרים על זכייתם ננקטת סנקציה — מותר לזוכה לוותר על זכייה פעמיים ולהמשיך להשתתף בהרגלות, אך ויתור שלישי מוביל להורדה לסדרה ב'.

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
מחיר למשתכן מחיר מטרה תעודת זכאות משרד השיכון רמת שלמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד