כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

חוזרים לטייל בכרמל

משרד התיירות, בשיתוף רשות הטבע והגנים, מזמינים את ציבור המטיילים לחזור ולטייל ביערות הכרמל וכן להתרשם מקרוב מנזקי השריפה לטבע והדרכים לשיקום היערות

חוזרים לטייל בכרמל
יצחק לב ארי מהיר חימה



מאז ימי קדם, היה הר הכרמל סמל ליופי, מקום מתאים במיוחד לטיולי משפחות ולבילויי פנאי במשך כל ימות השנה. הר כרמל אינו גבוה במיוחד. הפסגה שלו מגיע לגובה של 546 מטרים בלבד מעל לפני הים. ההר משתרע בין רמות מנשה בדרום, מפרץ חיפה בצפון ועמק יזרעאל במזרח. גבולותיו ברורים במיוחד, ויוצרים יחידה עצמאית אשר מכסה שטח של 32 קילומטרים רבועים.

בזכות קרבתו לים, נהנה ההר מכמויות גדולות של משקעים, המאפשרים את צמיחתו הענפה של חורש ים-תיכוני. הצמיחה באביב מגוונת וצבעונית במיוחד: כ-670 זני צמחים גדלים על ההר. במהלך ההתפתחות הגיאולוגית של הכרמל, נוצרו במקום סוגי סלעים רבים. רובם הם סלעי משקע ימיים, שנוצרו בעקבות הצטברות שרידיהם של בעלי חיים בים הקדמון. באותה עת, כשהאזור כולו היה שקוע מתחת לפני הים, אירעו בקרבת הכרמל מספר התפרצויות וולקניות אשר גרמו להיווצרות סלעי בזלת. בסמוך להם, קיימים בכרמל גם סלעים שנוצרו משלדיהם של בעלי חיים ימיים, כגון צדפות ואלמוגים. השברים הגיאולוגיים שנגרמו באזור יצרו מדרונות תלולים, שהמרשימים ביותר בהם נמצאים בחלק המזרחי של ההר, כשהם מתנשאים מעל לעמק יזרעאל.

בכרמל התגלה רצף של התיישבות שנמשך אלפי שנים, החל באדם הקדמון, שעקבותיו מעידים על נוכחותו באזור כבר לפני 200,000 שנה. בתקופה מסוימת חי כאן סוג ייחודי של אדם פרה-היסטורי, אשר מכונה "האדם הכרמלי" על שם ההר.

הנוף האנושי מרתק גם היום. תושבי הכרמל הם יהודים, דרוזים, נוצרים, מוסלמים, באהאים ואחמדים. המקדש הבהאי המצופה זהב, שהנו אחד מסמלי העיר חיפה, ומקומות התפילה המוקדשים בעיקר לנביא אליהו, איש הכרמל, מוסיפים עוד מאפיין לשלל המאפיינים שהופכים את האזור למרתק כל כך. סיפורו של אליהו מסופר גם במוחרקה - שם מנציח המנזר הכרמליטי את מלחמתו של אליהו בנביאי הבעל, כפי שתוארה בתנ"ך. העיר חיפה, שנמצאת על המדרונות הצפון-מערביים של הכרמל, צופה אל הים התיכון וחולשת על המפרץ, שבו ממוקם גם אחד הנמלים הגדולים ביותר במדינת ישראל.



חורש טבעי ושלל פרחים

הכרמל מכוסה ברובו ביער ובחורש טבעי, אשר משמרים את צבעיהם המרהיבים לכל אורך השנה. בגלל כמות המשקעים הגדולה והלחות הרבה המאפיינת את האזור, הצמחייה מתאוששת במהירות מן הנזקים שהסבו השרפות וחטיבת העצים. החורש מתאפיין במגוון רחב של עצים, אשר נמצאו בעבר בכל היערות הטבעיים שכיסו את מדינת ישראל. אחדים מהם מלבלבים באביב ומתאפיינים בניחוחות ובצבעים עזים. המרווחים בין העצים גדולים, ובהם מלבלבת הצמחייה הרב-גונית בצהוב, לבן, ורוד וסגול.

בסמוך לחורש הים-תיכוני, ניתן למצוא גם יערות אורנים טבעיים. אלה משתלבים עם עצי המחט שנטעו בידי אדם. למרות שרפות היער הרבות שפקדו את האזור במשך השנים, רבים מעצי האורן הטבעי והמעובד שרדו והפכו לעצים גדולים ומרשימים.

יותר מ-80 דונם משטח הר הכרמל הם שמורת טבע. במקום נסללו שבילים, המאפשרים לתיירים להגיע למגרשי חניה ולפינות מוצלות. בסמוך לשבילי הנוף נמצאים מצפורים ונקודות פיקניק מוסדרות. ממקומות אלה, ניתן לצפות אל נופי עמק יזרעאל ממזרח, אל הגליל העליון שבצפון ואל חופי הים התיכון, שנמתחים ממערב. בחלק אחר של שמורת הטבע נמצאת ה"חי-בר", שמורת חיות בר שאפשרה להחזיר לאזור חיות וציפורים שנעלמו לחלוטין מנוף הכרמל, ואשר מקבלים טיפול אוהב מרשות הטבע והגנים.



שבילי תיירים וטיולים רגליים

אזור הכרמל עתיר באטרקציות ובאתרים תיירותיים. ניתן לנסוע ב"נוף כרמל", שביל באורך 25 קילומטרים, המתאים לכל סוגי הרכב. אתם מוזמנים לבקר את התושבים הדרוזים של הכפרים דלית אל-כרמל ועוספיה, ולהכיר את המורשת שלהם. בכפרים אלה תמצאו מסעדות אותנטיות רבות ושווקים שונים, אשר מושכים אליהם ישראלים ותיירים כאחד. אתר נוסף הוא ה"חי-בר" של הכרמל – שמורה זואולוגית שמנוהלת על-ידי רשות הטבע והגנים. בשמורת טבע זו מגדלים כבשים ועזי בר, איילות ויחמורים כדי שניתן יהיה לשחרר אותם בסופו של דבר לטבע.

שמורת הטבע "נחל מערות" שמצדו המערבי של ההר מגלה את אורח חייו של האדם הקדמון שהתגורר באזור זה. במקום תצוגה אור-קולית ושביל התיירים עובר דרך המערות ששימשו למגורי האדם הקדמון. בחלקו האמצעי של ההר נמצאות מחצבות קדומים – שם נחצבו אבנים לבנייה בתקופה הביזנטית.

בנוסף לכל אלה, מזומנים לכם גם טיולים באתרי טבע יוצאי דופן כגון שמורת קלע, המוכרת גם כ"שוויצריה הקטנה", נהר נשר עם הגשר התלוי אשר חוצה את אחד מערוציו, מצפה עופר – תצפית המשקיפה אל הכפר פורדיס וכן "חוות משמר הכרמל", גן לאומי שנפתח לאחרונה, ואשר בו יכולות משפחות שלמות לבלות, ליהנות מן הנוף ולחנות למשך הלילה.



שיקום הכרמל מנזקי השריפה

עובדי רשות הטבע והגנים התחילו במלאכת השיקום של הכרמל מיד עם ההשתלטות על האש. החניונים והמצפורים שעלו באש ישוקמו בהקדם, שבילי הטיולים יסומנו ושלטי ההסבר יוצבו מחדש. כך יוכלו המטיילים לשוב וליהנות משבילי הכרמל.

לעומת זאת, מלאכת שיקום הטבע תתנהל בצורה איטית ומבוקרת. בעניין זה אין קיצורי דרך. בניגוד לחשיבה שרווחה בעבר, נטיעות חדשות הן לא הדרך לשיקום מיטבי של הצומח. תחילה יש להעניק לטבע הזדמנות לשקם את עצמו. העצים ירוקי-העד, למודי השריפות, עשויים להתחדש בכוחות עצמם ועצי האורן ינבטו באופן טבעי וביתר שאת לאחר השריפה. בשנים הקרובות אף לא יפונו עצים שרופים, למעט אלו שיצרו בעיות של בטיחות, בכדי לא להגביר את סחף הקרקע.

אם הכל יתנהל כשורה, יבואו בעלי חיים ממקומות שלא נפגעו מהאש וימלאו לאט לאט את השטח המתאושש. אין נוסחת פלא לשיקום שטח כה נרחב לאחר השריפה. הפקחים והמדענים של רשות הטבע והגנים יעקבו בקפדנות ובאופן שוטף אחר המתרחש בשטח. אנו נערכים לתוכנית ניטור ומחקר ורק לאחר איסוף הנתונים וניתוח מקצועי, יתברר אם דרושות פעולות שיקום כלשהן. בכל מקרה, בעוד שנים ספורות יבצעו עובדי הרשות פעולות דילול של האורנים, שיהיו הראשונים לנבוט, כדי שלא ייווצר יער צפוף חד מיני וחד גילי של אורנים, במקום הכתמים הטבעיים של חורש מעורב של אורנים ושטחים פתוחים.

רשות הטבע והגנים מזמינה את הציבור לסיורים מודרכים בחי בר כרמל, כדי ללמוד על נזקי השריפה ועל הדרכים לשיקום הנזקים. בנוסף, מוזמנות קבוצות להצטרף אל עובדי הרשות להכשרת השבילים ושיקום ההר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד