י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

רופא המשפחה לא התייחס ברצינות? אולי מגיע לכם פיצוי

פסק דין שניתן לאחרונה בבימ"ש המחוזי בירושלים קבע פיצויים של כחצי מיליון ₪ לחולה סרטן הערמונית שלא אובחן בזמן בשל רשלנות רופא המשפחה • עו"ד תומר לינר ממשרד ינובסקי-לינר המתמחה בתביעות ביטוח ורשלנות רפואית מגיש את הטיפים המקצועיים

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי

 

רופא המשפחה הוא הרופא הראשון שאדם רואה במהלך שגרת יומו. כל כאב או מחלה מצריך תחילה את הפניה לרופא המשפחה שבמרפאת קופת החולים, והוא מחליט על דרכי הטיפול ובמקרה הצורך מפנה לבדיקת רופא מקצועי.

מתפקידו של רופא המשפחה לעקוב אחר התרופות שאותן נוטל המטופל, כמו גם אחר תוצאות הבדיקות השונות המבוצעות בו. בית המשפט רואה את חובת של רופא המשפחה כבעל תפקיד ראשי שנוטל אחריות על מצבו של החולה ומהווה למעשה שומר הסף על בריאותו ושלומו.

לא מעט נטען בשנים האחרונות על הזמן המועט אותו מקדישים רופאי המשפחה למטופליהם, וזאת בין היתר בשל העומס הרב המוטל על כתפיהם. למרבה הצער, לעומס זה ישנו מחיר אותו משלמים המטופלים ולעיתים המדובר במחיר יקר מאוד.

חלק ניכר מהטיפול שעליו אמון רופא המשפחה מתבטא במעקב אחר בריאותם הכללית של מטופליו. אם נתבונן למשל במחלות הלב או כלי הדם, אנו נצפה מרופא משפחה בדרך כלל לעקוב אחר מדדים שונים של המטופל, כגון: לחץ דם, אינדקס מסת בדם, רמות כולסטרול ועוד , כדי להסיק מהתוצאות האם מצוי המטופל בקבוצת סיכון לפתח מחלת לב או כלי דם.

לפיכך, כאשר מתלונן המטופל על תופעות בריאותיות שונות הרי שרופא המשפחה חייב לערוך בירור לגבי הגורם לתסמינים הללו ו כל שינוי בריאותי מחייב מעקב רציף והפניה לבדיקות ואבחונים שונים. כאשר רופא משפחה לא פועל בצורה כזאת, הרי שהוא מקים במקרים רבים עילת תביעה.

אולם, מסתבר שרופאי משפחה לא מעטים מתרשלים בתפקידם ולא מעניקים את הליווי המקצועי הנדרש למטופליהם.

בפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי בירושלים, פסקה סגנית הנשיא, גילה כנפי שטייניץ, פיצויים של כחצי מיליון שקלים לאדם כבן 67 שרופא המשפחה שטיפל בו התרשל בתפקידו ולא עקב אחר מדדי בדיקות הדם שערך החולה שחלה בסרטן הערמונית, דבר אשר גרם, על פי עדות המומחים, למחלה להתפשט.

השופטת כנפי שטייניץ התייחסה בפסק הדין לתפקידו של רופא המשפחה וציינה כי "רופא משפחה המפנה מטופל לבדיקות, ותוצאותיהן מובאות לפניו, מחויב לעיין בתוצאות ולנקוט בצעדים הדרושים להמשך הטיפול, בדחיפות המתבקשת מן הבדיקה ותוצאתה, ולדון עם המטופל בהמשך הטיפול מבלי לתלות את בחינת התוצאות ביוזמת המטופל. זאת, בייחוד כשתוצאות הבדיקות המתייחסות למחלות מסכנות חיים. בענייננו, רופאת המשפחה לא הסבירה לתובע את מטרת הבדיקה ומשמעותה ביחס לאבחון סרטן הערמונית, לא העמידה את התובע על חשיבות המעקב אחר תוצאותיה, לא עיינה בתוצאה ולמצער עיינה בה אך לא נקטה בצעדים הנדרשים מתוצאות הבדיקה. מכאן שהרופאה התרשלה. התובע הוכיח קיומו של קשר סיבתי בין ההתרשלות לבין נזקיו, שכן אלמלא התרשלות הרופאה, ניתן היה לאבחן את מחלתו של התובע מוקדם וסיכויי הריפוי וההישרדות שלו היו טובים יותר. התובע זכאי לפיצוי בגין כלל נזקיו".

עו"ד תומר לינר ממשרד 'ינובסקי-לינר' המתמחה בתביעות רשלנות רפואית מסביר כי "רופא המשפחה מחזיק בידו אחריות גדולה ביותר, מאחר שהוא מהווה הכתובת הראשונה והאולטימטיבית של כל מטופל, ולכן חלה עליו החובה לבצע מעקב ראוי אחר מטופליו. למרות זאת, אנו עדים למקרים לא מעטים שבהם מתרשלים רופאי המשפחה, ולכן במקרים שבהם התרשל הרופא בתפקידו זה והדבר גרם לנזק, הרי שקיימת לכאורה עילת תביעה".

עוד מוסיף עו"ד לינר כי "אם מטופל חש שהרופא מזלזל בפנייתו, כדאי שלא יוותר ויעמוד על זכויותיו הרפואיות, ובמידה שהתגלתה מחלה באיחור בשל רשלנות הרופא, מומלץ לו לפנות לעורך דין שמומחה בתחום רשלנות רפואית על מנת לבחון תביעה אפשרית".

 

משרד ינובסקי – לינר מתמחים בייצוג בתביעות ביטוח לרבות ביטוח סיעודי, רשלנות רפואית ונזיקין ובעלי ניסיון רב בייצוג מבוטחים אשר נדחו על ידי חברות הביטוח, לרבות בביטוח סיעודי. עו"ד ינובסקי ולינר אף מנהלים את פורום זכויות רפואיות, ביטוח, נזיקין ורשלנות רפואית.

לאתר משרד עורכי הדין 'ינובסקי- לינר' לחצו פה>>

רופא רשלנות רפואית ינובסקי-לינר בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד