כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מחקר בכנסת: כמה יפסידו בעלי הדירות ממס דירה שלישית?

על פי המחקר, התשואה מהשכרת דירות תישחק בשיעור ממוצע של 32% • "ניתן לצפות שהמס ישפיע הן על מכירת דירות של בעלי שלוש דירות ומעלה - והן על ירידה בביקושים של בעלי 2 דירות" • הבוקר יתקיים דיון בעניין בוועדת הכספים

דירה שלישית ומעלה
דירה שלישית ומעלה



למס על הדירה השלישית צפויה השפעה של שלילית על התשואה מהשכרת דירות בהיקף של עשרות אחוזים. התשואה הממוצעת הארצית על השכרת דירות תרד אם יחוקק החוק ב-32% מתשואה שנתית ממוצעת כיום של 3.1% לתשואה שנתית של כ-2.1% - כך קובעים תמיר אגמון ונטע משה ממרכז המידע והמחקר של הכנסת בניתוח על השפעת המס ששוגר אל חברי ועדת הכספים.

ועדת הכספים אמורה לדון הבוקר (ד') במיסוי הדירה השלישית, כמו גם ביתר הסעיפים שנמצאים במחלוקת בין הועדה לבין משרד האוצר. שר האוצר משה כחלון, המתעקש להטיל את המס, יציע הקלות במס שבח למוכרי דירות וגם צפוי להציע הצעה לעודד חיסכון לטווח ארוך במקום להשקיע בדיור. ועדת הכספים תתבקש לסיים עד הלילה את ההצבעות על מנת שניתן יהיה להחל הדיון במליאה ביום ב' הקרוב ולהשלים ההצבעות ביום ד' בשבוע הבא.

לפי המסמך, בבדיקה לפי אזורים עולה כי השחיקה הגדולה ביותר בתשואה תהיה בחיפה - 37.6% ובה תרד התשואה מ-2.7% ל-1.8%. בגוש דן התשואה תפחת ב-37.1% מ-2.7% ל-1.7%. בירושלים התשואה תפחת ב-36.9% מ-2.7% ל-1.7%. בישובי השרון התשואה תפחת ב-34.1% מ-2.9% ל-1.9%. במחוז המרכז וסובב ירושלים התשואה תפחת ב-33% מ-2.9% ל-1.9%. בתל אביב תהיה השחיקה הנמוכה ביותר של 27.2% מ-2.4% ל-1.8%.

עוד עולה כי השחיקה הגדולה ביותר בתשואה תהיה בדירות בנות 1.5 חדרים. התשואה בדירות כאלה תרד ב-31.1%, כלומר מ-3.2% ל-2.2%. התשואה בדירות 3.5-4 חדרים תפחת ב-29% מ-3.5% ל-2.4%, התשואה בדירות 2.5-3 חדרים תפחת ב-28.1% מ-3.6% ל-2.6%, ואילו התשואה בדירות 4.5-5 חדרים תפחת ב-27.6% מ-3.5% ל-2.6%.

הכותבים טוענים כי "ניתן להסיק שלמס הממוצע צפויה השפעה שלילית על התשואה מהשכרת דירות, בהיקף של כעשרות אחוזים. לעובדה זו השפעה על הבחירה של הפרט להחזקת דירות להשקעה, יחד עם גורמים חיצוניים כמו תשואה חלופית בשוק ההון והעדפות אישיות אחרות, ועל כן ניתן לצפות כי תשפיע הן על מכירת דירות של בעלי 3 דירות ומעלה והן על ירידה בביקושים של בעלי 2 דירות. יחד עם זאת, בשוק הדירות קיימים משתנים רבים נוספים המשפיעים על מחירי הדירות".

עוד צויין כי ביישום החוק עולים קשיים כמו חשש להעלאה בשכר הדירה. בנוסף, נכתב במחקר כי תקרת המס - אלף 18 שקל בשנה - מיטיבה עם בעלי נכסים יקרים. בהינתן בעלות על דירות יוקרה ודירות באיזורי ביקוש גבוהים, העיוות שנוצר חמור יותר ויכול להיות שיהווה תמריץ נמוך יותר למכירת דירות אלה.

כותבי המסמך טוענים כי אם בעלי דירות לא ימהרו למכור את נכסיהם, בשל השפעות כלכליות אחרות על שוק הדירות או בשל העדפות אישיות, אזי יעילות החוק - מוטלת בספק. יתר על כן, תחזית הכנסות ממס כתוצאה מהטלת המס עומדת על 900 מיליון שקלים בכל אחת מהשנים 2017 ו-2018, כלומר האוצר מעריך שהיקף הדירות עליהן ישלמו מס יישאר דומה, כלומר לא יימכרו יותר דירות בין 2017 ל-2018 מתוקף החוק.

בנוסף, צויין כי הענקת פטור ממס שבח לתקופה מסויימת עשוי להוות תמריץ נוסף למכירת הדירות.

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, התריע במכתב שנחשף אתמול ב-TheMarker שהכנסת לא תספיק לעמוד בלוח הזמנים לחקיקת חוק ההסדרים והתקציב. ינון הציע כמה אפשרויות, ובהן לפצל מהחוק סעיפים שהדיון בהם טרם הסתיים (למשל מסוי הדירה השלישית, מסוי פיצויי פיטורין, מסוי הגרלות והימורים ועוד). הוועדות התבקשו לסיים עד יום ב' את ההצבעות על חוק ההסדרים וחוק התקציב, אבל ועדת הכספים טרם השלימה את ההצבעות בחוקים הללו.

"בנסיבות אלה אני חייב להתריע כי יקשה עלינו עד מאוד לעמוד בלוח הזמנים המתוכנן וכי נוכח העיכובים יש לשקול אחת מהשתיים: לפצל את הפרקים שהדיון וההצבעה בהם טרם הסתיים ולסיים את הדיון בהם במועד מאוחר יותר, כדי לאפשר את הנחת הצעת החוק במועד המתכונן. האפשרות השנייה היא לדחות את מועד ההנחה של הצעת חוק ההסדרים כולה למועד מאוחר יותר", כתב ינון. שר האוצר משה כחלון מתעקש לחוקק את הסעיף הזה ועל כן, הוא לא יפוצל.

קישורים:
מה הסיכוי שלכם לזכות בהגרלות הדירות במחיר למשתכן?
זה מה שקורה כשמנסים בכוח להוריד את מחירי הדיור
פרשת הצוללות מסתבכת: כך יגיע הכסף הישראלי לאיראן
מס על דירה שלישית נדלן בעלי דירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד