י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

אטיאס ושטייניץ: כך נגדיל את מלאי הדירות

בין המילים נשמעו עקיצות, אבל מה זה חשוב כשפותרים את מצוקת הדיור • האמצעי: הגדלת מס רכישה, ומאידך - ביטול מס שבח • מוזס נזכר: "הרעיון בכלל שלי" • ויש גם וידיאו

אטיאס במסיבת העיתונאים
אטיאס במסיבת העיתונאים



במסיבת עיתונאים מתוקשרת הציגו הבוקר (ה) שר האוצר יובל שטיניץ ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, את היוזמה החדשה שתביא, על פי המצופה, להגדלת מלאי הדירות בשוק וכתוצאה מכך - לעצירת עליית מחירי הדיור בארצנו הקטנה.

עוד נכחו: סגן שר האוצר יצחק כהן, מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי ובני דרייפוס, יועץ לשר הבינוי והשיכון.




על-פי ההחלטה החדשה, שתועבר בהמשך בחקיקה אך תופעל רטרו-אקטיבית, יתייקר מס הרכישה על דירה שניה ומעלה: מהשקל הראשון ועד למיליון שקל - המחיר יעמוד על חמישה אחוזים. ממיליון שקל ועד שלושה מיליון - שישה אחוזים, ו-7% מסכום של שלושה מיליון שקל ומעלה.
בנוסף, יינתן פטור ממס שבח, למהלך השנתיים הקרובות, למוכרים דירה שנייה או שלישית, וזאת מבלי שיצטרכו להמתין ארבע שנים כפי שהיה עד כה.

"אנחנו לא נגד השקעות הן מצד תושבים ישראלים והן מצד תושבי חו"ל", הסביר שטייניץ. "אנחנו סבורים שזה מעודד צמיחה במשק, אבל למשך השנתיים הקרובות נרצה לעצור את זה. לכן אנו מעלים את מס הרכישה".

שטייניץ הציג נתונים, לפיהם "שוק הדירות להשקעה מוערך בישראל בלמעלה מחצי מיליון דירות". לדבריו, "יש אלפי דירות שממתינות לתום תקופת ה-4 שנים כדי שמכירתן תהיה פטורה ממס, כפי שקבע החוק עד היום. מעתה נאפשר לשחרר את הדירות הללו לשוק תוך מתן פטור ממס שבח".

לדברי שטייניץ, "עשרות שנים של בניה מועטה, בתוספת הריבית הנמוכה יחסית, הביאו לעלייה משמעותית במחירי הדיור. אתמול, לראשונה, התיישרו נתוני הלמ"ס עם נתוני האוצר, כשהם מצביעים על עליה של 0.4% בלבד במחירי הדיור, עלייה שהיא אפסית יחסית. הנתון הזה מאשר את מה שאובחן בנתונים שלנו זה מכבר".

שר האוצר שיבח את פעילותו של עמיתו, שר הבינוי והשיכון, ודיבר על "שיתוף הפעולה בין המשרדים".

הוא הספיק כנראה לשכוח את דבריו של אטיאס נגד משרד האוצר, שלא בא לקראתם מספיק בנושא הדיור.

בתדריך העיתונאים שניתן הבוקר, ניסו הצדדים להציג תמונה ורודה למדי, אלא שלקראת הסוף, ובעיקר בשלב השאלות, חשפו בהדרגה את תמונת המצב האמיתית. בעוד שטייניץ מדבר על כך ש"לכל משרד יש הצרכים שלו, ואת הראייה הצרה שלו, לאוצר חייבת להיות ראייה רחבה יותר", דיבר אטיאס על כך ש"בהחלט יש עדיין נושאים רבים לגביהם אין הסכמה בינינו לבין האוצר. הבוקר הצגנו את מה שעליו אנחנו כן מסכימים"...

שר האוצר חתם את דבריו בנתונים מעודדים: "בשנת 2010 בונים בישראל הרבה יותר משנים קודמות". הוא ייחס זאת לשבחו של אטיאס ו"מאמציו הבלתי נדלים".

נושאת מטוסים גדולה

השר אטיאס בחר "להתחיל מהסוף", כשהוא מסביר את מטרת הצעדים החדשים: לתת תמריץ למי ש"אסף דירות". הוא הציג נתונים, לפיהם חלה ירידה במחירי הדיור. "כעת אנחנו באים ואומרים: יש לך דירה להשקעה? כדאי לך למכור. המטרה של הצעדים שלנו היא לתת תמריצים לאנשים שרכשו דירות להשקעה, לשחרר את אותן דירות. זה יגדיל את היקף העסקאות שזוגות צעירים יכולים להיכנס אליהן".

"לא היה קל לקבל את ההחלטה", גילה אטיאס. "פניתי לשר האוצר יותר מפעם אחת, התכתבנו רבות על כך, ובסופו של דבר הצלחנו להשיג את הצעד. כעת, נושאת המטוסים משנה כיוון. הצעדים שכבר נקטנו משפיעים על השוק - בונים הרבה יותר, משקיעים הרבה יותר, משווקים הרבה יותר, ואנו רואים מיתון במחירי הדיור והשכירות. עם זאת, עדיין לא פתרנו את הבעיה. זו נושאת מטוסים גדולה, אנו רואים שהיא מסתובבת, ואנו משקיעים כספים רבים כדי לזרז את הסיבוב שלה.
ברור שיש עוד הרבה דברים שהיינו רוצים להשיג ולא קיבלנו מהאוצר, אבל אנחנו בדרך הנכונה".

בלי קשר ליוזמה החדשה, ביום שלישי האחרון הודיעו משרד הבינוי והשיכון ומנהל מקרקעי ישראל, על גל נוסף של שיווקי קרקעות - והפעם בהיקף של 3,800 יחידות דיור. התקווה היא כי סדרת הצעדים המקיפה, כולל הגדלת ההיצע בכל מספר שבועות במנה נוספת, יביאו את התוצאות המיוחלות.

לא בדקו 'על הגרוש'

מי שמיהר לברך על הצעד החדש הוא ח"כ מנחם אליעזר מוזס, יו"ר השדולה למציאת פתרונות למצוקת דיור, שמיהר לספר ל'בחדרי חרדים' כי מדובר בהצעת חוק אותה יזם הוא עצמו ואשר עיקרה: פטור ממס שבח למוכר דירה שניה.

הצעתו של מוזס, אגב, לא כללה את החלק 'המשלים' של הצעת האוצר ומשרד השיכון: העלאת מס הרכישה מדירה שניה ומעלה. כפי שהדברים נראים זהו הסעיף ש'משלם' למעשה על הפסדי המיסים שנובעים מביטול מס השבח. וכפי שהתבטא שטיניץ בתדריך העיתונאים: "לא בדקנו 'על הגרוש', אבל בהחלט מדובר בשני סעיפים שמקזזים זה את זה".

היה זה לפני כשבועיים. במהלך דיון במליאת הכנסת בנושא מצוקת הדיור, העלה מוזס את תוכניתו וביקש משר האוצר לתמוך בה. שר האוצר השיב לו, בשעתו, כי הרעיון חיובי ונכון ואף ישקול אותו בחיוב. הוא אף ביקש מהרב מוזס להמתין עם הצעת החוק הפרטית שלו עד לגיבוש הצעה ממשלתית בענין.

הבוקר יכול מוזס לטפוח לעצמו על השכם ולהרגיש שגם הוא דחף לקבלת ההחלטה. הוא אף מוסיף ואומר כי על שלחן הכנסת מונחות הצעות חוק נוספות שלו, כולן בדרך למציאת פתרון והקלה במצוקת הדיור כמו סבסוד משכנתאות לרוכש דירה ראשונה ועוד.

גם השר אטיאס רמז בדבריו לכך שיש צעדים מתוכננים, להם מתנגד האוצר, אך הוא מתכוון להגישם כהצעות חוק פרטיות ולקדמם גם אם הממשלה לא תאהב את הרעיון.



[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד