י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

אחרי יוזמת שטייניץ-אטיאס: גפני לוחם את מצוקת הדיור

ועדת הכספים דנה בעליית מחירי הדיור • שטייניץ התעלם באלגנטיות מהיו"ר, מירי רגב התפרצה ו'נעקצה' - והנגיד הזהיר: המשכנתא תוגבל ל-50 אחוז מערך הדירה

ועדת הכספים הבוקר
ועדת הכספים הבוקר



נושא הדיור ממשיך להעסיק את הכנסת. דומה, כי ברחבי המשכן נפתחה תחרות בין הח"כים מי פועל - או מפרסם יותר - בנושא מצוקת הדיור. המרוויחים, אין צורך לומר, יהיו ציבור הרוכשים.

הבוקר (ד') כינס משה גפני את ועדת הכספים, כדי לדון בנושא "העלייה החדה במחירי הדיור". אל הדיון הוזמנו, כמובן, שר האוצר יובל שטייניץ, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ונגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר.

נזכיר כי כבר ביום חמישי האחרון כינסו שטייניץ ואטיאס מסיבת עיתונאים ("תדריך", כלשון ההזמנה) ובה הציגו את תוכניתם: העלאת מס הרכישה ומתן פטור ממס שבח למכירת דירה בשנתיים הראשונות.

גפני, שככל הנראה לא ראה בתוכנית הצלחה מסחררת ופתרון קסם, החליט להיכנס אף הוא לעובי הקורה.

"את רוצה לראות את עצמך בעיתון"

"מדובר בפצצת זמן מתקתקת". פתח יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, את הדיון. "איש אינו מאשים את הממשלה הנוכחית במצוקת הדיור. זו בעיה שנמשכת כבר שנים, אבל הגענו עכשיו למצב פשוט בלתי נסבל. משפחות בכלל וזוגות צעירים בפרט מתקשים להגיע לקורת גג".

שר האוצר, יובל שטייניץ, קיבל את רשות הדיבור, כאשר עיקרי דבריו היו הגנה על תוכניתו האחרונה, אותה הציג ביום חמישי האחרון. "בעשור האחרון בנו הרבה פחות ממה שנדרש וזה מה שגרם לעליית מחירי הדירות. הריבית במשק הייתה נמוכה - וכל הגורמים הללו יחד תרמו לעליית המחירים", אמר.

אלא שגפני לא נתן לו לסיים והתפרץ לדבריו. "מה שנעשה עד היום - זה לא מפסיק. אני מחכה לשמוע מה יהיה בעתיד".

שטייניץ, כאילו לא הפריעו לדבריו, המשיך בדבריו, מתעלם מהערתו של יו"ר הוועדה. הוא שב והסביר מדוע הצעד שגיבש עם אטיא הוא זה שיביא את הישועה, ויחשוב על כך גפני כאשר יחשוב. "אנו רואים התחלה של שינוי מגמה", סיכם.

בהמשך שיבח שר האוצר גם את צעדיו של בנק ישראל בנושא המשכנתאות. "בנק ישראל פעל בחודשים האחרונים במספר צעדים בתחום המשכנתאות גם כדי לצנן את השוק. הצעד המרכזי הוא טיפול בהיצע, והצעד המשני הוא רגולטורי. אנחנו רואים בנתונים גם את הגידול בבנייה ובשיווק וגם התחלה של ריסון המחירים. הטיפול בשיווק הקרקעות ילך ויגדל, לוקח זמן עד שבונים שכונות שלמות. זה עניין של כמה שנים. בחודשים האחרונים אנחנו רואים שעליית המחירים הולכת ונבלמת".

מי שהתקשתה להשלים עם השלווה בה דיבר, הייתה ח"כ מירי רגב, 'לוחמת נושא הדיור', שהתפרצה לפתע והביעה את דעתה בדבר המצוקה הגדולה אותה מנסים לטייח.

גפני, בעקיצה אופיינית, העיר לה: "אל תתפרצי! אני מבין שאת רוצה לראות את התמונה שלך כל הזמן בעיתון!". כמו רצה לומר לה: זכות ההתפרצות לדברי שטיניץ שמורה רק ליו"ר.

היזהרו מה'פריים'

לא רק שטייניץ הצליח לשמור על קור רוח. גם נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, פתח את נאומו בדברי הרגעה, באומרו כי יש סימנים לכך שמחירי הדיור בארץ מתחילים להתייצב.

בהמשך עבר הנגיד להבהיר את חומרת הסיכון במחירי הדיור הנוכחיים. לדבריו, הדיור בארץ עולה בכ-18 אחוזים בשנה, וזהו מצב שאין לו אח ורע בעולם. אם עלייה כזאת תמשך גם בשנה שנתיים הקרובות תיווצר כאן בועת נדל"ן שתביא לפיצוץ. פישר הביא כמשל את אירלנד, שלדבריו, עשתה הכל באופן נכון, להוציא את הטיפול בנושא הדיור.

מכאן פנה פישר למסר המרכזי בנאומו, והזהיר את הנוטלים בימים אלו משכנתאות בפריים ובטוחים שישלמו לטווח ארוך ריבית נמוכה של 2% - טעות מרה בידם. לדבריו, "אנחנו נמצאים במצב לא נורמלי של 0% ריבית בעולם, מה שמאלץ כל מדינה להיצמד לשיעור נמוך של ריבית, אך ברור שברגע שהמשק העולמי ישתקם, הריבית תעלה לשיעור גבוה בהרבה של 4-5% לפחות".

עוד הבהיר הנגיד, כי הוא אינו שולל צעדים נוספים בשוק הגבלת המשכנתאות, ואם ייאלץ, יגביל את המשכנתא לכדי 50% משיעור הנכס.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד