י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

שלב ראשון: התקציב הדו-שנתי עבר בוועדה ברוב גדול

התקציב הדו-שנתי עבר את המשוכה הראשונה שנכונה לו: אישור בוועדת הכספים • בליכוד עוד לא פותחים שמפניה, אבל בהחלט מאושרים: "קדימה לא הצליחה להפוך את זה לקרקס פוליטי"

דיון בוועדת הכספים
דיון בוועדת הכספים



לאחר שבועות ארוכים, אישרה ועדת הכספים של הכנסת, ברוב גדול של 10 בעד ורק 4 נגד את תקציב המדינה הדו-שנתי לשנים 2011-2012. גובה התקציב 348 מיליארד שקל בשנת 2011, ו-365 מיליארד שקל ב-2012. התקציב אינו כולל את תקציב הביטחון. בשבוע הבא יועלה התקציב לאישור סופי ולקריאה שניה ושלישית במליאה, יחד עם חוק ההסדרים.

בפתח הישיבה אמר ח"כ משה גפני, כי יש מספר נושאים מרכזיים אשר עמדו על סדר יומה של הוועדה בשבועות האחרונים, וביניהם נושא מצוקת הדיור, מענקי האיזון ומצב הכבאות. גפני אמר כי ישב עם שר האוצר, יובל שטייניץ, לפני הדיון ודרש למצוא פתרונות לנושאים הללו בצורה מיידית. "הודעתי לראש הממשלה ולשר האוצר כי אם לא יהיו תוספות משמעותיות למערך בכבאות, לא אצביע בעד התקציב וסיכמנו כי אכן יהיו".

אודי ניסן, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר אמר, כי בנושא הכבאות יש סיכום לתוספת תקציב, "התוספות יעמדו על מאות מיליוני שקלים, ושמונים אחוז מכך יינתנו ע"י משרד האוצר".

ח"כ דוד רותם דרש במהלך הדיון לקבוע מיידית את היקף התגבור התקציבי למערך הכבאות: "בכל יום שעובר, החשש מאירוע נוסף כדוגמת אסון הכרמל רק גובר, לא יתכן שנאשר את התקציב ללא תגבור משמעותי שישנה את מפת הכבאות במדינה". גפני אמר בתגובה כי הנושא סוכם וכי יהיה תגבור משמעותי.

ח"כ נחמן שי אמר בדיון, כי הוועדה חייבת להתערב בנושא ערכות המגן. "איך יסתכלו לאזרחים בעניים כאשר 40% מהאוכלוסיה אינם ממוגנים? הוועדה חייבת לומר את עמדתה הברורה בעניין".

גפני אמר בתגובה, כי יעסוק גם בנושא זה וכן בנושא מענקי האיזון, כאשר הוא מעריך שתהיה תוספת תקציב לרשויות המקומיות. בנושא הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמר גפני שהוא ממתין לאישור האוצר לתוספת משמעותית למאבק בתאונות הדרכים.

יבטיח את המשך הצמיחה

קודם לכן התכנסה הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון וועדת הכספים כדי לדון בנפרד בתקציב הביטחון. כבר בפתח הישיבה הודיע היו"ר, שאול מופז, כי הוא מתנגד לקיצוץ רוחבי במשרדים החברתיים ודורש שהכסף יגיע ממקורות אחרים. ברור לכל היה כי אין דרך כזו, וכי האוצר לא יסכים לתוספת שלא תבוא על חשבון משרדים אחרים.

בסיכומו של דבר הוחלט כי תקציב הביטחון לשנת 2011 יעמוד על כ-49 מיליארד שקל, ולשנת 2012 – על כ-50 מיליארד שקל, כפי שנקבע בהצעת התקציב המקורית ובלי התוספת. הוועדה סיימה את דיוניה למרות שלא הכריע בנושא התוספת התקציבית, וזאת לאחר שיו"ר הכנסת, רובי ריבלין, דרש ממנה הכרעה עד לשעה 18:00.

למרות שהתוספת לא אושרה, קיימת הבנה בלתי רשמית בין שר הבטחון, אהוד ברק, לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על מתן חלק מהפערים בתוספות תקופתיות במהלך השנה הקרובה.

בליכוד הביעו שמחה גלויה על אישור התקציב.

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין: "למרות הניסיונות של קדימה להפוך את זה לקרקס פוליטי, הצליחה ועדת הכספים להעביר את התקציב הדו-שנתי ברוב גדול. מדובר בתקציב שיבטיח את המשך הצמיחה של ישראל בשנתיים הקרובות כפי שהתקציב הקודם שאושר לפני שנה וחצי אפשר למדינת ישראל להתמודד מול המשבר הכלכלי העולמי בצורה טובה יותר משאר המדינות המערביות".



[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד