כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

דרעי, ראשות עיריית אומן קרובה יותר • טורו של נחשוני

הסתירות בין הסקרים השונים לגבי שובו של אריה דרעי, מלמדות יותר מכל על חזרתו לנבכי הפוליטיקה • ואיזה כלב ריפא הרב גרוסמן, שגורם ליצחק נחשוני כל כך לקנא?

אריה דרעי והרב גרוסמן. צילום ארכיון
אריה דרעי והרב גרוסמן. צילום ארכיון



מהפך: דרעי יעמוד בראש...

השבוע התקשורתי שלנו התגלגל כך: השר אריאל אטיאס אמר בישיבת סיעת שס, את מה שאמר על סדרי העדיפויות בפעילות הציבורית של התנועה, וקבע בכך את סדרי העדיפויות של התקשורת לשבוע שלם.

חדשות נענע הודיע מיד ב'פרסום' ראשון' ש...דרעי מקים מפלגה חדשה. כאילו בשבע השנים מאז יצא מהכלא, אף אחד בתקשורת לא זיהה את המגמה הזו לפניהם והוא נמצא רשום רק במסמך 35678985 ממברקי 'ויקיליקס' שפוענח אחרי הופעתו של אטיאס בישיבת סיעתו.

אתמול בעשר בבוקר הכחיש דרעי את הפרסום הזה ואחרים שבאו בעקבותיו. באתר nrg של מעריב הוא הבהיר שאינו מקים שום מפלגה חדשה, אם כי מתעתד לחזור לפוליטיקה.

איך זה הולך ביחד? אם תחשבו רגע תגיעו כמונו למסקנה כי הניסוח המתחכם הזה, הוא הוא חלק מתהליך החזרה שלו לנבכי הפוליטיקה...

אמש נעשה צעד גדול קדימה. על פי ערוץ 2 כבר ניתן היה להתרשם שלמרות ההכחשות דרעי הועמד בראש המפלגה. 'גל החדש' של 'ספינים' הופיע באויר והגדול שבהן היה בסקר של ה'גל החדש' ששודר בערוץ 2 שבישר לנו שדרעי בראש שס זוכה ב-15 מנדטים לעומת 10 שהמפלגה תקבל אם אלי ישי ימשיך לעמוד בראש.

הסיכוי שדרעי יעמוד בראש שס, דומה לרעיון שהוא יתמודד על נשיאות ג'ימאייקה או על ראשות עירית אומן. אבל כלי התקשורת הרציניים שלנו, שרבבות עיניים בהו בהם גם אתמול כשהסקר הזה שודר, מצאו לנכון לפרסם את אותו דוקא ולא כזה שיגלה לנו, למשל, מה הסיכוי שליצמן ימשיך לעמוד בראש 'יהדות התורה' עד שדרעי יעמוד בראש שס, או שיאיר לפיד לא יעמוד בראש תנועת 'שינוי' החדשה.

את מי זה בעצם מעניין?

בראיון שהוא מעניק הבוקר לעיתון 'בקהילה' מודיע לנו דרעי בצער כי המתח הפוליטי סביבו עלול להמשך, לא עלינו, עוד שנתיים, ורק אז יתקיימו הבחירות הבאות. אבל 'מעריב' שוב לא מוכן להמתין עד אז , ונותן לנו פסק זמן של יומיים בלבד, עד שבת להמשך הסידרה. ב'מוספשבת' 'יגלה' לנו הפרשן הפוליטי הבכיר שלום ירושלמי, כמובן לראשונה, ששר הפנים לשעבר אריה דרעי מקים מפלגה חברתית ולא חרדית ושעל פי סקר היא תזכה בשמונה מנדטים לעומת שלושה בהם תזכה רק שס.

מילא שזה לא עולה בקנה אחד עם ידיעה קודמת באתר האינטרנט של אותו עיתון 'מעריב' שבה הוכחש שדרעי מקים מפלגה חדשה, בפוליטיקה ובתקשורת סתירה שכזו הינה זניחה.

אבל אם דרעי מקים בכלל מפלגה חדשה שתזכה 'רק' ב 8 מנדטים, אז איך זה שרק אתמול בלילה בישרו לנו בערוץ 2 שהוא קיבל 15 מנדטים בראשות שס?

זהירות: קטע חיובי מעורר קנאה!

נשיאת החן של הרב יצחק דוד גרוסמן, ראש מוסדות 'מגדל אור' ורבה של מגדל העמק, וההשפעה המאגית שיש לו גם על הציבור שאינו שומר תורה ומצוות, מעוררת אצלנו התפעלות בכל פעם מחדש. במו עינינו ראינו פעם איך הוא מצליח להפוך בנוכחותו לא רק את לבם של אלה שחלקו הצר של הלב נמצא אצלם למעלה, אלא אפילו סדרי עולם.

זה היה בעיצומה של השבת. הוא פסע ברחוב בדרכו מבית הכנסת לביתו, עוטה טלית וחבוש בשטריימל כשמאחוריו שיירת מכוניות. כששמע את רעש המנועים מתקרב אליו עשה עצמו כנעצר לסדר דבר מה, כדי שהנהגים יצליחו להבחין בו. בתוך רגע החלו כל המכוניות במנוסה בנהיגה אחורית , כאילו היו ב'כביש המכושף' שליד בית שמש, ונעלמו. ללא צפצוף אחד, בלא קללות וצעקות, בסדר מופתי כאילו תרגלו נהגי מגדל העמק מנוסה מפני בושה של חילול כבוד השבת, עוד בימי החול.

השבוע ראינו אותו שוב מצליח להפוך את המציאות הכואבת. האיש שמשמש עוד מגיל צעיר שלפני גיל גיוס ברבנות, שלא השלים מעולם את לימודי ה'ליבה' עד שנלקח מן הישיבה להנהגה, מוקף באוהבים. בעיצומה של תקופה שטופת גלי צונמי של שנאה תהומית ושיסוי, כשגם בציבור החרדי יש ה'אורבים' לו שרק יעיז להודיע על מועמדותו ל...רבנות ירושלים, זכה למצעד של מצדיעים מהם רבים שכל משאת נפשם היא לראות את האברכים החרדים שבדמותו מצדיעים להם וצועקים באנגלית: the commander! (המפקד).

זה מעורר ההשתאות אבל גם קנאה וחוצה את כל גבולות ההבנה, גם אם היא מחודדת ומפולפלת כמו אצל לומדי תורה. איך זה שהוא יכול? שמכל מה שמטיחים נגדנו לא הותז ודבק בו מאומה? איך זה שגיצי אש השנאה לא נתפסו אפילו בשולי גלימתו?

זה קרה השבוע.

בעיצומו של השיסוי בעד גיוס חרדים ונגד המשך תשלום הבטחת ההכנסה לאברכים. כל שועי ארץ התייצבו באירוע ההצדעה במלאת 40 שנה לפעילותם של מוסדות 'מגדל אור' של הרב גרוסמן.

יום לפני כן אירס את נכדו הבכור במעמד כל גדולי עולם הרבנות והחסידות, מהגאון הרב יעקב מאיר שכטר, מנהיגה הרוחני של ברסלב האוטנטית, דרך המקובל רבי דוד בצרי ועד לגאב"ד העדה החרדית הגרי"ט וייס שהביע את ברכתו בשיחת טלפון פומבית אל תוך האולם. איש מכל אלה שהתאספו יום לאחר מכן בהאנגר שבנמל תל אביב, לא היה בין הנוכחים. לא נוחי דנקנר, ולא סטף ורטיימר שה'חרדים' אינם אהוביו, בלשון המעטה, לא ליאורה עופר ולא שמעון פרס. לא הון ולא שלטון.

מילא הם, אבל ה...תקשורת? שני עמודים ספוגי הערצה ב'גלובס'? תמונת ענק של זקן מחודד ופיאות מסולסלות במרכז המהדורה, בזמן שנראה הכי לא מתאים?

אצלנו זה שיא, בינתיים.

מהו הסוד של האיש שהוא גם חביבם של גדולי עולם התורה והחסידות, וגם דר' ג'יי, כוכב העבר המיתולוגי של קבוצת nba מצא לנכון להשתדל שיהיה הישראלי הראשון שיקבל לפני כחודש פרס בינלאומי שרק ג'ימי קארטר, טד קנדי, קולין פאוול, פול ניומן ובעלי שם ומעמד דומה, זכו בו עד כה?

שני סיפורים פשוטים וקצרים המופיעים בכתבה ה'סוגדת' של יניב מגל ב'גלובס' נותנים את הרקע לפתרון החידה.

הרב גרוסמן: "בזמנו ביקר אצלי תורם גדול, אלי הורן מסאן פאולו, מי שדורג ב'פורבס במקום ה-437 בין עשירי העולם, עם הון מוערך של 2.2 מיליארד דולר, כשבכוונתו לתת עוד תרומה. שאלתי: מה המצב בסאן פאולו? והוא ענה: "יש הרבה עבודה. הנוער צריך טיפול". אמרתי לו: אז אני לא לוקח את התרומה! הוא היה בהלם. למה? - הוא שאל, ועניתי: "כי עניי עירך קודמים". הוא התרגש והקים שם מוסד שפועל היום עם מאות תלמידים".

ועוד סיפור 'חסידי': "יום שישי אחד אני נוסע לניו יורק. כשאני מגיע מחכה לי אחד התורמים ליד כבש המטוס עם רולס רויס. שמחתי. פעם ראשונה שמישהו מחכה לי עם רולס רויס. הוא אמר שהוא צריך עזרה דחופה ממני. השעה היתה כבר 14:00, והוא בכלל נוסע לניו ג'רסי, בכיוון הפוך מהקהילה שבה אני אמור להתארח בשבת. הוא מביא אותי לאחוזה מפוארת ואומר: "פה חבר שלי צריך עזרה". ומי החבר? - איטלקי, שהכלב שלו קיבל שיתוק. דמיין לעצמך שאני שם והכלב על הרצפה ואותי הביאו לברך אותו...הרמתי את ידי ואמרתי: ... ריבונו של עולם יש לך כל כך הרבה כלבים בריאים. נו, אז שיהיה עוד אחד! אחר כך מצב הכלב השתפר וגם האיטלקי החל לתרום ל'מגדל אור'".

גלובס: אכן חידה היא זו. עמותות הרי יש הרבה. כיצד הרב גרוסמן ומגדל אור הצליחו לרתום אליהם את הכי בכירים? אולי כי עולם העסקים מאלץ אותם למשחק קשוח, שלעתים סותר את המוסד האנושי - פה פיטורי 200 עובדים, ושם גביית עמלה קצת גבוהה מדי ועל חשבון האזרח דל האמצעים. ואז, אותם המנהלים פשוט עטים על ההזדמנות לעשות משהו טוב".
להם יש הסבר. אנחנו לא מצליחים להבין את התופעה.

איך זה שהוא אפילו את... הכלב המשותק בניו ג'רסי הוא הצליח להבריא, ואנחנו ממשיכים להיות, כבר זמן רב שרועים כמשותקים מול התקשורת המשמיצה?

ואולי, אולי הבעיה היא בעצם בהעדר משהו בנו ולא במשהו עודף ומיוחד כל כך שיש בו?

אמרנו לכם שאנחנו מקנאים?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד