כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

סדר פסח עם ילדים? קבלו רעיונות יצירתיים

התרפסיטית באמנות ומפענחת ציורי ילדים, מיכל וימר, מציעה רעיונות להורים, כיצד להעביר את ליל הסדר גם כשבבית יש ילדים שסבלנותם פחות ארוכה משל יתר אחיהם • צפו גם בשני הציורים שהיא מביאה כדוגמה - מרתק

סדר פסח עם ילדים? קבלו רעיונות יצירתיים



בני ישראל יצאו ממצרים ביצירתיות רבה, בצינורות המקובלים הבירוקרטיה לא עבדה כלל, אבל עם נחישות והרבה יצירתיות זה קרה!

שנים רבות אחרי, ישבו יחד חכמינו וכתבו את ההגדה – גם הם חיפשו דרך יצירתית לספר את ההיסטוריה, דרך שתעניין גם את הדור הצעיר.

אבל, משנה לשנה סדר הפסח הופך לפחות ופחות יצירתי בהרבה בתים, המבוגרים קוראים בהגדה, הילדים משתעממים במקרה הטוב ובמקרה הרע מפריעים ומסדר של פסח נהיה בעיקר בלגאן. בדיוק בשביל זה, אני מגישה לכם כמה רעיונות יצירתיים במיוחד לסדר פסח. מוזמנים לנסות, להוסיף ובעיקר ליהנות.



1. מציירים את פסח - הכינו רשימה של הערכים המרכזיים של החג למשל – עבדות, חירות, ביד חזקה ועוד. חלקו משימה לילדי המשפחה – כל אחד צריך להכין ציור בהתאם לערך שקיבל. ילדים בני 5 ומעלה יבינו את המשימה בקלות, לילדים קטנים יותר תסבירו למשל: "חירות זה כמו חופש, תצייר ציור שמתאים למילה חופש, תצייר איך אתה מרגיש כשאתה בחופש, מה הצבע שהכי מתאים לך לחופש" – גם ילדים קטנים שעדיין משרבטים יכולים לצייר.

בארוחת הסדר, הניחו ליד ערימת המצות המכובדת – ערימת ציורים ושלפו את הציור המתאים בהתאם לקריאה – בזמן שקוראים, הציור עובר בין המשתתפים והילד יכול להסביר מה צייר.

2. אפיקומן לכולם – כאשר מחביאים אפיקומן אחד בדרך כלל הילדים הבוגרים יותר מוצאים אותו והאחרים מתאכזבים. אני מציעה להכין לכל ילד אפיקומן קטן ואפילו כתב חידה שיעזור לו למצוא את האפיקומן שלו. כתב החידה יכול להיות גם בסגנון חפש את המטמון – כך שצריך למצוא אותו חלקים חלקים ורק כשמוצאים את כולם אפשר לפתור את החידה ולמצוא את האפיקומן.

3. והגדת לבנך – חלקו בין בני המשפחה השונים את קריאת ההגדה, ושלבו בפנים סיפורים – כלומר: חוץ מלקרוא בהגדה, כל אחד יוסיף סיפור מעניין או מצחיק מילדותו שקשור לנושא למשל: היום שבו הרגשתי שהכל השתנה (מה נשתנה) וכו'.

4. קריוקי פסח – השירים של ההגדה יהפכו לקונצרט. בכל שיר יקבלו את הבמה בן משפחה בוגר וילד וישירו את השיר לכולם. בפזמון מצטרפים אליהם.

5. תהלוכת ים סוף – הוציאו מהארון את כל התחפושות של פורים וגם תלבושות אחרות, והכינו תהלוכה של כל המשפחה עוברים בים סוף (בין בדים כחולים) – תחפושת של סבתא ובני משפחה אחרים, תחפושות של חיות הכל כיד הדמיון הטובה.







יואב ועידו הם אחים, אך בשולחן הפסח הם לא יכולים לשבת - כל אחד מהסיבות שלו.
ליואב (הציור העליון) יש הרבה מאד סבלנות להקשיב לקריאה בהגדה, הוא גם יודע לקרוא ויכול להשתתף בסבב של הקריאה – אז למה הוא לא יושב?

הוא מצייר לאט לאט, עלה דשא אחרי עלה דשא, צובע בעדינות ובזהירות כל תפוז על העץ. כל זה מסמל סבלנות בציורי ילדים אבל גם קשור לשליטה - ואכן יואב צריך להרגיש בשליטה. אם קשה לו לשבת ולהשתתף בארוחת החג זה רק בגלל שהוא צריך שיתנו לו תפקיד משמעותי אשר דרכו הוא ירגיש בשליטה.

עידו (הציור התחתון) גם מקשה על הוריו במהלך הסדר החגיגי, אבל הסיבה שלו שונה. עידו ילד אימפולסיבי שאוהב להיות בתנועה, כך הוא גם מצייר – מהר וסוער. אם קשה לו לשבת בשולחן החג זה רק בגלל שהוא צריך להיות בתנועה, וישיבה ממושכת קשה לו.

אז אם לילדים שלכם קשה לחכות, בדקו אם זה קשור לגילם הצעיר או למזג הסוער שלהם, ומצאו דרך יצירתית לעזור להם להתגבר. ציירו, שירו, שחקו, חפשו ניסים ותחבולות - אלו בדיוק הדרכים שבהם עם ישראל הצליח לצאת ממצרים!

חג שמח!

מיכל וימר
תרפיסטית באמנות (M.A)
מנהלת המרכז לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים יצירתית.
מחברת "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים"
ציורי ילדים מיכל וימר ליל הסדר פענוח ציורי ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד