י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הכל עומד במקום: הנתון המפתיע על מחירי הדירות שלא הכרתם

הפעם האחרונה שבה חלה בלימה כזאת ברמת מחירי הדירות הייתה בימי גיבושה של יוזמת מע"מ 0% של שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, ששלחה את כלל ציבור רוכשי הדירה הראשונה לשבת על הגדר

הכל עומד במקום: הנתון המפתיע על מחירי הדירות שלא הכרתם



מדד מחירי הדירות שפירסמה ביום שישי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) כלל בתוכו הפתעה שלא זכתה להבלטה: מאוקטובר 2016 עד פברואר 2017 — החודש האחרון שלגביו יש נתונים — לא חל כל שינוי במחירי הדירות.

בנובמבר 2016, על פי מדד הלמ"ס, לא חל כל שינוי ברמת המחיר, בדצמבר חלה ירידה של 0.5%, ובינואר ופברואר במצטבר חלה עלייה של 0.5%. כלומר, סך השינוי לאורך התקופה — 0%. לנתונים אלה יש להוסיף הסתייגות משמעותית, והיא כי נתוני שלושת החודשים האחרונים המופיעים במדד (דצמבר עד פברואר) מוגדרים על ידי הלמ"ס כארעיים, ומניסיון השנה החולפת — לא פעם חלים בהם שינויים גדולים למדי.

המשמעות היא שהנתון שאותו מבליטים בדרך כלל, על השינוי המצטבר לאורך השנה כולה ברמת המחיר, עשוי הפעם להטעות. אמנם מפברואר 2016 עד פברואר 2017 עלו מחירי הדירות ב–6% — אך עובדה זו מטעה אם לא מפרטים את שהתחולל לאורך השנה: בין פברואר לאוקטובר 2016, לאורך שמונה חודשים, עלו מחירי הדירות ב–6%, ומאז, לאורך ארבעה חודשים היה שיעור העלייה 0%.

מדד מחירי הדירות בשנה האחרונה בנקודות
מדד מחירי הדירות בשנה האחרונה בנקודות
אף שבשוק הדיור הישראלי של העשור האחרון עצירה של המחירים לאורך ארבעה חודשים מהווה מאורע של ממש, הכרזות על הצלחה של מדיניות הממשלה בבלימת מחירי הדיור עודן מוקדמות. עם זאת, יש בנתוני הלמ"ס כדי ללמד כי אנו מצויים בעיצומה של התרחשות שדורשת את תשומת לבם של כל הפועלים בשוק — יזמים, מתווכים, רוכשי ומוכרי דירות, וגם עיתונאים.

אינדיקציה נוספת להתרחשויות אלה מספקת הירידה הדרמטית במספר העסקות לרכישת דירה ב–2016, וכן פרויקט תחזיות הנדל"ן של TheMarker שפורסם ערב פסח, המצביע על קיפאון ברמת המחיר במספר רב למדי של ערים.

הפעם האחרונה שבה חלה בלימה כזאת ברמת מחירי הדירות היתה בימי גיבושה של יוזמת מע"מ 0% של שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, ששלחה את כלל ציבור רוכשי הדירה הראשונה לשבת על הגדר לתקופה של קרוב לשנה כדי להמתין להתממשות היוזמה. אותה יוזמה לא יצאה בסופו של דבר אל הפועל, וההסתערות שבאה מיד לאחר מכן מצד רוכשי הדירות הביאה לזינוק חד במחיריהן.

המקרה הנוכחי של בלימה במחירי הדירות הוא שונה, ולו בשל העובדה שהוא נובע מצעדי מדיניות שכבר יושמו או מצויים בהליכי יישום (מחיר למשתכן, מס ריבוי דירות), ולא כאלה שייתכן וייושמו בעתיד כפי שהיתה מע"מ 0%. עם זאת, אין בכך כדי להבטיח כי אנו ניצבים לפני ירידת מחירים של ממש, או חווים פעם נוספת רגיעה זמנית לצורך עלייה. תשובה מבוססת לשאלה אם מדובר בשינוי של ממש במגמה תינתן לנו לאורך החודשים הבאים.
נדלן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד